ایران و جهان

کدام انسان ها گرفتار عذاب مهین می شوند؟

[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی تولیت مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام به تفسیر آیه «إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَیُرِیدُونَ أَنْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَیَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَیُرِیدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذَلِکَ سَبِیلًا أُولَئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ حَقًّا وَأَعْتَدْنَا لِلْکَافِرِینَ عَذَابًا مُهِینًا» پرداخت و اظهار داشت: خداوند می‌فرماید کسانی که به او و قرآن کریم کفر می‌ورزند و می‌خواهند بین خدا و پیامبران جدایی بیاندازند و می‌گویند ما به بعضی از پیامبران ایمان می‌آوریم و برخی دیگر را انکار می‌کنیم؛ آنها می‌خواهند از میان این دو راهی را برای خود انتخاب کنند.

وی افزود: در حقیقت هیچ تبعیضی در میان پیامبران وجود ندارد و این آیات یک توصیفی از حال برخی انسان‌های بیمار و بعضی از مشرکان و کافران و بعضی از انسان‌هایی که ایمانشان ضعیف است را بیان می‌کند. در حقیقت این بیماران و کافران در مقام آن هستند که در میان پیامبران فرق بگذارند و برخی را حق و بعضی دیگر را باطل بنامند و به طور مثال یهودیان مسیحیان را قبول ندارند و یهودیان و مسیحیان هر دو پیامبر اسلام را قبول ندارند در حالی که بر اساس آموزه‌های خود یهود و مسیحیت همه بشارت به آمدن پیامبر آخرالزمان و وجود مقدس حضرت رسول اکرم (ص) شده است. این قبول داشتن‌ها و قبول نداشتن‌ها در واقعیت ریشه در اوصاف اخلاقی چون هوا و هوس، تعصبات جاهلانه، حسادت‌ها، تنگ نظری‌ها، جهل‌ها و… دارد. این مساله نشان از عدم ایمان به خدا و پیامبران است.

علم الهدی با بیان اینکه ایمان چیزی نیست که مردم بر اساس میل خودشان عمل کنند، بپذیرند و یا رد کنند، تصریح کرد: اگر بنا شد ایمان آوردن و ایمان نیاوردن بر محور میل انسان‌ها رقم بخورد این دیگر ایمان به واقعیت‌ها و حقایق عالم هستی نیست بلکه هواپرستی و خود پرستی و خود شیفتگی است. ایمان واقعی ایمانی است که انسان به دنبال حقیقت باشد حال آن حقیقت موافق میل او باشد یا مخالفش. در این آیات خداوند می‌خواهد بفرماید این انسان‌هایی که مدعی ایمان هستند آنها ایمانشان را بر اساس میل نفسانی‌شان انتخاب می‌کنند از این رو قرآن به طور کلی می‌فرماید این افراد کافران واقعی هستند و ایمان نیاوردند.

تولیت مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت قاسم بن الحسن (ع) بیان داشت: همچنین قرآن کریم می‌فرماید ما برای این افراد که حتی گرایش‌های مذهبی‌شان بر اساس هواهای نفسانی‌شان است به خاطر خود شیفتگی‌ها و خود محوری‌هایی که دارند آنها را به عذابی خوار کننده گرفتار خواهیم کرد. عذاب پروردگار اقسام مختلفی دارد و یک تناسبی میان اعمال و کیفر گناهکاران برقرار است. گاهی اوقات قرآن کریم می‌فرماید ما کافران را عذاب الیم یا عظیم و یا عمیق می‌کنیم.

وی افزود: این مدل عذاب‌هایی که در قرآن از آن یاد می‌شود تناسب میان اعمال و گناه را نشان می‌دهد. حال دلیل اینکه خداوند در این آیه می‌فرماید ما این افراد را عذاب مهین می‌کنیم آن است که کافرانی که ایمان خود را بر اساس خواست نفسانی و هوای نفس خود انتخاب می‌کنند انسان‌هایی خود شیفته و مغرور و متکبر هستند از این رو چنین افرادی باید گرفتار عذابی ذلت بار شوند تا در درون خود بشکنند و نابود شوند.

[ad_2]

منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا