تغییر کتابهای درسی از اولویت های مهم نقشه جامع تمدن اسلامی
به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه بیست و یکم بهمن ماه ۱۴۰۲ میزبان حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در استودیو شبکه خبر و مجید مطهری نژاد استاد دانشگاه به صورت ارتباط تصویری بود.
مقدمه مجری: فردا چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران است. مسیر انقلاب اسلامی مطرح میشود رسیدن به نقطه مطلوب تمدن اسلامی است. امروز همان طور که در خبرها داشتیم در راستای تداوم بخشی به پیشرفتهای انقلاب اسلامی، نشست استماع نقشه جامع تمدن اسلامی برگزار شد. در برنامه امشب با حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی به مرور برخی از این دستاوردها و محتوای نقشه جامع تمدن اسلامی بپردازیم و به این سوالات پاسخ دهیم که ضرورت فهم تمدنی از انقلاب اسلامی چیست، انقلاب اسلامی مردم ایران پس از چهل و پنج سال چه فاصلهای با این نقطه مطلوب دارد؟ در آستانه یوم الله بیست و دوی بهمن هستیم. این ایام را به شما تبریک عرض میکنیم. لحظات پایانی ما با بینندگان شبکه یک هست، اجازه میخواهم که از بینندگان ارجمند شبکه یک خداحافظی میکنیم، اگر تمایل دارید به این برنامه که نقشه جامع تمدن اسلامی میپردازد و به کم و کیف نقطه مطلوب بپردازیم از طریق شبکه خبر همراه ما بمانید.
سوال: آقای کشوری در ابتدا بفرمایید ماهیتاً نقشه جامع تمدن اسلامی چیست و چه حوزههایی را در برمی گیرد؟
کشوری: از صدا و سیمای جمهوری اسلامی خیلی تشکر دارم برای این که بعد از مدتها به این سوال خیلی مهم پرداختند، همان جوری که جنابعالی فرمودید افق آینده جمهوری مبارک اسلامی ما دستیابی به نقشه نوین تمدن اسلامی است و رهبران انقلاب ما نقطه غایی حرکت ما را دستیابی به نقشه نوین تمدن اسلامی تعریف کردند و ما باید با این شاخص و شاغول حرکتهای خودمان را تنظیم کنیم و به آن سمت حرکت بکنیم لذا ما برای این که هدف تمدن سازی گم نشود و خدای نکرده توسط بعضی از مسوولین، توسط بعضی از نخبگان اشتباه گرفته نشود، با اهداف دیگری مثل اهدافی که در سند توسعه پایدار بیست سی مطرح شده است با کمک مجموعهای از جریانهای تمدنی در شهر قم یک نقشهای را برای تسهیل حرکت و تسریع حرکت نظام مبارک جمهوری اسلامی به سمت هدف متعالی تمدن اسلامی تعریف کردیم. امروز در محل سرچشمه تهران مجموعهای از نخبگان، از جریانهای مختلف تمدنی مجمع شده اند و در محضر این نخبگان عزیز کشورمان ما محورهای اصلی نقشه جامع تمدن اسلامی را بررسی کردیم. مشخصاً این نقشه جامع تمدن اسلامی به سه تا سوال مهم در حوزه تمدن سازی پاسخ میدهد. سوال اول این است که برای دست یابی به نقشه جامع تمدن اسلامی از روش تحقیق پوزیتیویستی استفاده بکنیم یا باید یک روش تحقیقی جدیدی در حوزه مطالعات اجتماعی خودمان به کارگیری بکنیم. من نمیخواهم به این سوال به نحو تفصیلی بپردازم جان این در جلسات نخبگانی هست ولی فقط اشاره میکنیم ما در حوزه علمیه قم معتقد هستیم الزام اول برای دستیابی به نقشه جامع تمدن اسلامی داشتن یک روش تحقیق جدید است، روش تحقیقهای پوزیتیویستی معادلاتی را تولید کرد که بعد از تمدن مدرنیته تجربه خودشان را پس دادند، بنابراین ما نیاز داریم که روش مطالعه ارتقا و تکامل بدهیم، روش مطالعه نیاز دارد به این یک عقلانیت عمیقتری در آن درج بشود، لذا ایده روش تحقیق مبتنی بر اشراف را در حوزه علمیه قم به همه دانشگاههای کشور خودمان در درجه اول و به دانشگاههای منطقه مقاومت پیشنهاد کردیم در درجه دوم.
سوال: این روش تحقیق آیا متناسب با روش تحقیق در دانشگاهها است یا مغایر با آنها است؟
کشوری: همان طور که عرض کردم روش تحقیقهای فعلی منجر شده است به تولید یک معادلاتی که الان آن معادلات اجرای آن زندگی به چالش کشیده است؛ بنابراین در نقد روشهای فکری، روش تحقیقهای فعلی، این روش تحقیق جدید مطرح میشود و در واقع این روش تحقیق به ما کمک میکند عقلانیت مطرح در آیات و روایات را استخراج بکنیم و در همه حوزههای زندگی به کار ببندیم. خوب حالا یک سوال هست که، سوال دیگری که نقشه جامع تمدن اسلامی مطرح است که باز من این سوال را هم خیلی خلاصه به آن جواب میدهم، این است که حوزههای اصلی تمدن سازی کدام است، اگر یک مسوولی در جمهوری اسلامی، یک نماینده مجلسی، یک وزیر بخواهد تمدنی فکر بکند، دقیقاً باید روی چه حوزههایی تمرکز بکند، نقشه جامع تمدن اسلامی به ما میگوید حداقل ۹ گروه مساله باید مورد توجه قرار بگیرد تا ما به سمت تمدن اسلامی حرکت بکنیم.
سوال: چه مساالی مثلاً؟
کشوری: مساالی در حوزه امامت و مدیریت، در حوزه علم و فلسفه علم و طبقه بندی دانش، در حوزه مکاسب و تجارت و شغل، در حوزه نظم و تعیین وقت، در حوزه بیان، شعر و ادبیات و حوزههای دیگری که در این نقشه راه وجود دارد. پس سوال دومی که در نقشه جامع تمدن اسلامی به نحو تفصیلی به آن پاسخ داده شده است و من فقط به آن اشاره میکنیم این است که به صورت روشن برای اولین بار شاید ۹ تا حوزه تمدنی مطالعات تفصیلی را در مورد آن انجام داده است و به نخبگان دانشگاهی و حوزوی و اجرایی کشور و همه مردم ایران پیشنهاد داده است، بعد از مطالعه این محور دوم در نقشه جامع تمدن اسلامی مخاطب ما به این نتیجه میرسد که باید در این حوزههای تمدنی فعالیت بکند و آن حالت کلی گویی که راجع به تمدن اسلامی در ذهنها بود شکسته میشود، همان طور که من عرض کردم از نظر نقشه جامع تمدن اسلامی که در حوزه علمیه قم نوشته شده است ۹ گروه مساله برای تمدن سازی باید مورد توجه همه نخبگان و مردم و مسوولین قرار بگیرد.
سوال: پیش از این که به ۹ محور یا پاسخ سوال دوم بپردازیم بفرمایید آن کلی گویی چه بوده است که الان دارید آنها را کنار میزند؟
کشوری: متأسفانه بعضیها وقتی راجع به انقلاب اسلامی فکر میکنند تمام تفکرشان در یک ساعت سخنرانی خلاصه میشود و ایدههای شأن ایدههایی نیست که بتواند حوزههای مختلف زندگی را پاسخ بدهد، ما به این جریانها اصطلاحاً میگوییم جریانهای کلی گو و جریانهایی که شعار میدهند. یکی از تأکیدات نقشه جامع تمدن اسلامی این بوده است از شعار دادن و کلی گویی فاصله بگیرد و واقعاً بتواند یک نقشه کاربردی و عملیاتی را در اختیار نخبگان قرار بدهد، حالا یکی از مصادیق این کاربردی بودن این است که باید دقیقاً حوزههای تمدنی معلوم بشوند، حوزههای تمدنی از نظر ما ۹ گروه مساله است، که آغازش مساله مدیریت و امامت و سیاست است و آخرین گروه از مساال تمدنی هم، مساله پدافند غیر عامل و امنیت و نفی سبیل است. در مجموع در یک جمله من اگر بخواهم بگویم این ۹ گروه مساله تا الان صد نظریه فقهی در مورد آن تولید شده است که الان کتابهای و گزارشها و جزوات آن در دسترس است، پس بنابراین حداقل حرفی که ما میتوانیم در مورد نقشه جامع تمدن اسلامی بزنیم این است که تعریف و تصویر و تصمیم جدیدی در صد حوزه تمدنی ارایه داده است که این صد حوزه البته در یک تقسیم بندی کلان به ۹ گروه مساله تقسیم میشود.
سوال: قدری راجع به خود این نظریههای فقهی توضیح بفرمایید که دقیقاً چه اتفاقی میخواهد بیافتد، متناسب با این نظریهها آیا نظریههای جدیدی استحصال و استخراج شده است و متناسب با آنها ریل گذاری میخواهد بشود در این نقشه؟
کشوری: سوال سوم ما پاسخ سوال جنابعالی است یعنی درست است ما نقشه جامع تمدن اسلامی ۹ گروه مساله و صد مساله فقهی را مطرح کردیم ولی دوازده تا از این مساال برای ما با قید فوریت مطرح است و دارای اولویت فراوانی هستند من اگر قدری از این مساال را خدمت شما توضیح بدهم یک مقدار محتوای مطرح در نقشه جامع تمدن اسلامی برای شنوندگان و بینندگان فرهیخته شما بازتر میشود و ملموستر میشود ببینید همان طوری که عرض کردم از آن صد تا مسالهای که در نقشه جامع تمدن اسلامی پیش بینی کردیم و معتقدیم همه شأن مهم هستند برای دستیابی به تمدن اسلامی دوازده تا خیلی اولویت دارد، مثلاً فرض بفرمایید ما معتقدیم برای دستیابی به تمدن اسلامی باید تحول در تقسیمات شهری اتفاق بیافتد. در تمدن اسلامی تقسیمات شهری بزرگ قابل قبول نیست و ما حتماً باید تقسیمات شهری کوچک را بپذیریم. مثلاً الان اگر شما شهر تهران را بررسی بکنید مسوولین شهری، شهر تهران را تقسیم کردند به حدود به سی تا منطقه یعنی در واقع تقسیمات بزرگ شهری را پذیرفتند، ماد فکر میکنیم وقتی در تقسیمات شهری، تقسیمات بزرگ به پذیرش میرسد هم هزینههای اداری شهر بالا میرود، هم خدمات حاکمیت به مردم کاهشی میشود. اما اگر به جای تقسیمات شهری بزرگ برویم به سمت پذیرش تقسیمات شهری کوچک، مراد من هم از تقسیمات شهری کوچک محله است، مفهوم محله است، مثلاً فرض بکنید بنا بر مطالعاتی که ما در سال نود و پنج در شهر تهران انجام دادیم. با توجه به شرایط فعلی شهر تهران، شهر تهران تقسیم شود به هزار محله شهری و کارکردهای زندگی محلهای در این محلات زنده بشود و برای آن برنامه ریزی شود.
سوال: چه تفاوتی است با آن چه الان است با آن نقشهای که شما ملاحظه کردید؟
کشوری: به اصطلاح سمبلیک به مساله محله محوری پرداخته میشود.
سوال: میخواهم بدانم چه مشخصهای دارد آن چه که در ذهن شما و در ذهن این نقشه است اگر بیاید و تقسیم بشود به هزار محله چه اتفاقی برای مردم میافتد و چه تفاوتی با آن چه الان هست رخ میدهد؟
کشوری: وقتی تقسیمات شهری را کوچک میکنید اولین اتفاقی که میافتد این است که میتوانید سطح ارایه خدمات به مردم را بالا ببرید و میتوانید خود مردم را در حل مساال خودشان مشارکت بدهید شما میدانید نخبگانی که این برنامه را استماع میفرمایند آنها میدانند شعار اصلی انقلاب اسلامی مردمی کردن امور است.
من سوالم این است که آیا در تقسیمات شهری بزرگ ما میتوانیم اداره امور را به خودشان واگذار بکنیم یا نه به عنوان یک پیش نیاز برای مردمی کردن امور باید حتماً تقسیمات شهری کوچک را بپذیریم.
سوال: موافقید مصداقی و با دو تا مثال برویم جلو شما به عنوان مثال بفرمایید مردم چطور محله خودشان را اداره بکنند، یعنی آن توان، تخصص و امکان فراهم هست، آیا شدنی هست یا نه؟
کشوری: ببینید بنا بر همان مطالعاتی که ما در سال نود و پنج انجام دادیم در گام اول محله محوری و ایجاد تقسیمات شهری کوچک ما سعی میکنیم چهار نوع خدمت را در خود محلات به مردم ارایه بدهیم تا زندگی محلهای رونق بیشتری بگیرد، یکی از آن خدمات این است که تعلیم و تعلم و آموزش بیاید به صورت محلهای ارایه بشود.
در حالی که الان شما میدانید طبق قوانین آموزش و پرورش مدارس توزیعش منطقه محور است و بسیاری از برای دریافت خدمات آموزش و پرورش مجبور هستند سفرهای درون شهری را بروند، حالا اگر شما میخواهید ماهیت محلهای را تقویت بکنید، یکی از مصادیق آن این است که به پدیده آموزش و پرورش در محله فکر بکنید و این خدمت را سعی بکنید درون محلات ارایه بدهید. یکی دیگر از آن بحثهایی که مساله را مصداقیتر میکند این است که ما به پدیده تفریح خانگی و تفریح محله محور فکر میکنیم. شما میدانید یک نیاز به تفریح نیاز بسیار مهم است در سبد نیازها، ولی الان در در محلات شهری و در مجتمعهای آپارتمانی ما این نیاز به مردم ارایه نمیدهیم، معمولاً پدیده تعریف تفریح در شهر و در منطقه شهری موضوع برنامه ریزی است و نه تعریف تفریح در محلات حالا پس یکی از آن فرقهایی که نقشه جامع تمدن اسلامی خیلی مورد تاکید است این است که ما فکر میکنیم که ما باید تقسیمات شهری را کوچک کنیم تا بتوانیم در درون محلات مردم را بیشتر مشارکت بدهیم در امور خودشان و سطح ارایه خدمات به مردم بیشتر بکنیم. این یک حوزه است.
سوال: حالا از مصداقها و مثالها عبور بکنیم، چون ما سوالات دیگری داریم میخواهم این را بفرمایید که آن چه که در این دوازده اولویت شما دیدید از آن صد اولویت مهمی که در این نقشه احصا شده است، چقدر کمک میکند ما را رساندن به آن جایی که مطلوب انقلاب مردم است و مردم را میتواند راضی نگه دارد؟
کشوری: ببینید الان حالا من اگر برنامه شما را مغتنم بشمارم و بخواهم صریح صحبت بکنیم یکی از دستگاههایی که مردم خیلی از آن ناراضی هستند، دستگاه مدیریت شهری است یعنی مجموعه خدماتی که دستگاههای مدیریت شهری به مردم ارایه میدهد اولاً محدود است یعنی هفت – هشت خدمت است که شهرداریها و دستگاههای مدیریت شهری به مردم ارایه میکنند، بعد هم این را به به شکل خاصی ارایه میکنند که مردم معمولاً دچار مشکل میشوند البته من عذرخواهی میکنم از صراحتم ولی یک واقعیت هست، حالا شما فرض کنید که مدیریت محله محوری در کشور ما جدی بشود که فعالیتهای خیلی خوبی در این حوزه انجام شده است شما با پدیده مدیریت غیر متمرکز روبرو هستید و میتوانید سطح ارایه خدمات را در محلات ارتقا بدهید همان جور که من مثال زدم الان ببینید مردم شریف تهران اگر بخواهندیک واحد تفریح دریافت کنند باید آخر هفتهها کوچ بکنند به شمال، در خود شهر تفریح متنابهی وجود ندارد، حالا اگر آن ایده محله محوری اتفاق بیافتد و کارکردهای محلهای زنده بشود یکی از فواید آن این است که مردم دریافت تفریح شأن به صورت روزانه است و با کیفیت بالاتری و فقط مختص به آخر هفته نیست؛ بنابراین ما اگر محله محوری را ایجاد بکنیم، سطح خدمات حاکمیت را در واقع توانستیم به مردم ارتقا بدهیم و این خدمت را سعی کنید درون محلات ارایه بدهید این یکی دیگر از بحثهایی که مساله را مصداقیتر میکند این است که ما به پدیده تفریح خانگی و تفریح محله محور فکر میکنیم شما میدانید نیاز به تفریح یک نیاز بسیار مهم در سبد نیازها است ولی الان در محلات شهری و در مجتمعهای آپارتمانی ما این نیاز را به مردم ارایه نمیدهیم معمولاً پدیده تعریف تفریح در شهر و در منطقه شهری موضوع برنامه ریزی است و نه تعریف تفریح در محلات، حالا پس یکی از آن فرقهایی که در نقشه جامعه تمدن اسلامی خیلی مورد تاکید است این است که ما فکر میکنیم باید تقسیمات شهری را کوچک کنیم تا بتوانیم در درون محلات مردم را بیشتر مشارکت دهیم در امور خودشان و سطح ارایه خدمات را به مردم بیشتر کنیم این یک حوزه است.
سوال: حالا از مصداقها و مثالها عبور کنیم، این را بفرمایید که آن چه در این دوازده اولویت شما دیدید از آن صد اولویت مهمی که در این نقشه احصاء شده چقدر کمک میکند ما را رساندن به آن جایی که مطلوب انقلاب مردم است و مردم را میتواند راضی نگه دارد؟
کشوری: اگر بخواهم صریح صحبت کنم یکی از دستگاههایی که مردم خیلی از آن ناراضی هستند دستگاه مدیریت شهری است یعنی مجموعه خدماتی که دستگاههای مدیریت شهری به مردم ارایه میدهد اولاً محدود است حدود هر هشت خدمت است که شهرداریها و دستگاههای مدیریت شهری به مردم ارایه میکنند بعد هم این را به شکل خاصی ارایه میکنند که مردم معمولاً دچار مشکل میشوند البته من عذرخواهی میکنم از صراحتم ولی به هر حال یک واقعیت است، حالا اگر شما فرض کنید مدیریت محله محوری در کشور ما جدی شود که فعالیتهای خیلی خوبی هم در این حوزه انجام شده شما با پدیده مدیریت غیرمتمرکز روبرو هستید و میتوانید سطح خدمات را در محلات ارتقا دهید همانطور که من مثال زدم الان ببینید مردم شریف تهران اگر بخواهند تفریح دریافت کنند باید آخر هفتهها به شمال کوچ کنند در خود شهر تفریح معتنابهی وجود ندارد حالا اگر آن ایده محله محوری اتفاق بیفتد و کارکردهای محلهای زنده شود یکی از فوایدش این است که مردم دریافت تفریحشان به صورت روزانه است و با کیفیت بالاتر و فقط مختص به آخر هفته نیست بنابراین ما اگر محله محوری را ایجاد کنیم سطح خدمات حاکمیت را در واقع توانستهایم به مردم ارتقا دهیم.
سوال: آقای مطهری نژاد میهمان دیگری هستند از استادان دانشگاه به صورت تلفنی با ایشان ارتباطمان برقرار است، سلام بر شما بفرمایید که نگاه تمدنی به انقلاب اسلامی اساساً چیست و به چه معنایی تفسیر میشود؟
مطهری نژاد: سلام بر شما و عرض تبریک این ایام مبارک، موضوع نگاه تمدنی وقتی طرح مساله میشود در نگاه تمدنی اصلیترین مفهومی که وجود دارد ما فرهنگ و تمدن را در واقع نمودار آفرینش و سازش تعریف میکنیم یک جامعه و یک نظام فرهنگی عمیق در تمامی ایام و ادوار زندگی اجتماعی خودش یک فضای آفرینش را شکل میدهد در عرصههای مختلف زیست اجتماعی و این آفرینشها به مرور در یک فضای انباشته تبدیل میشود به یک نظام برجسته تمدنی، وقتی بنا است یک تمدن شکل بگیرد غالباً برای شکل گیری تمدنها، سه مرحله مهم و برجسته مورد توجه قرار میگیرد یک واقعه و پدیده بزرگی باید در ابتدا شکل بگیرد که غالباً این پدیده را تحت عنوان خلق اول تمدنی تعریف میکنند و مثل خود انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی به عنوان خلق اول تمدنی قابل تعریف است، لایه دوم تعلق هویتی یک جامعه است به این پدیده بزرگ تمدنی که در صورت بندی خلق اول تمدنی شکل گرفته و ما میبینیم در فضای انقلاب اسلامی جامعه به صورت حداکثری در یک فضای رفراندوم آری به جمهوری اسلامی میآید و این تعلق هویتی اش را نه تنها در آن فضای انتخابات، که در همه ادوار فضای بعد از انقلاب اسلامی دوران پس از انقلاب اسلامی این فضای تعلق خودش را به این پدیده اول تمدنی و خلق اول تمدنی بروز میدهد و لایه سوم که مهمترین اتفاق است و در واقع تحت عنوان خلق دوم تمدنی مطرح میشود و وقتی شما دارید بحث بینش تمدنی به انقلاب اسلامی را مطرح میکنید که این لایه است آن پیوستهای استمرار، ماندگاری و رشد و نمو این پدیده آغازین تمدنی است که باید توسط آن جامعه در فضای به سمت آینده شکل بگیرد، ما وقتی صحبت از انقلاب اسلامی میکنیم واقعاً همه گذارههای یک تمدن بزرگ را بر شکل گیری انقلاب، در تعلق جامعه ایرانی به انقلاب و بلکه فراتر از جامعه ایرانی، جهان اسلام بسیاری از مسلمانان جهان اسلام و بلکه در سطح جهانی بسیاری از مردم مستضعف جهان در این فضا این تعلق هویتی را به انقلاب اسلامی داشتند و وقتی صحبت از بینش تمدنی میکنیم این نگاه در واقع مسیر ما را به سمت آینده انقلاب اسلامی و این که در مسیر آینده انقلاب باید چگونه این پیوستهای بزرگ و ماندگار تمدنی انقلاب شکل بگیرد و میبینیم که بیشترین هجمهها و خدشههایی که در خصوص انقلاب شکل میگیرد در این لایه سوم است یعنی موضوع تهاجم فرهنگی و همه هجمهها و مسالهها و فتنههایی که برعلیه انقلاب اسلامی شکل میگیرد در واقع برای این است که این پیوستهای استمرار و ماندگاری شکل نگیرد، جامعه آن نظام اعتماد و باورمندی و تعلق هویتی اش را در تغییرات نسلی نتواند حفظ کند و بنابراین انقلاب دچار افول شود و آن نگاه تمدنی دچار افول شود.
سوال: ممنون از شما، آقای کشوری بفرمایید چقدر خود این نقشه میتواند کمک کند که ما به آن نقطه مطلوب برسیم، چقدر این موضوع در نقشه دیده شده است؟
کشوری: این دوازده تحول در واقع ۱۲ ریل هستند ما را به سمت تمدن اسلامی حرکت میدهند، غیر از آن محور اولی که من عرض کردم ما نیاز داریم به این که تقسیمات شهری کوچک داشته باشیم به جای تقسیمات شهری بزرگ، یک محور دوم راه گشای دیگری در نقشه جامع تمدن اسلامی وجود دارد و آن عبارت از این است که ما باید خانههای حیات دار به جای مجتمعهای آپارتمانی برای مردم بسازیم، خانه حیات دار یعنی تفریح بیشتر، یعنی حریم خصوصی بیشتر، یعنی تربیت فرزندان به شکل بهتر، یعنی تولید زباله کمتر و دهها فایده دیگر، بنابراین ببینید دقیقاً در این اولویتهای تمدنی ما روی مساال کاربردی راهگشا دست گذاشتیم، الان استحضار دارید در دولت فعلی خوشبختانه بعضی از مسوولین دولت فعلی استماع کردند این بحثها را از حوزه علمیه قم و الان تقریباً طبق برخی از آمارها ده درصد ساخت و سازهای کشور طبق الگوی خانههای حیات دار در جریان است پس ببینید مسالههای نقشه جامع تمدن اسلامی هر کدامشان به نوعی حل مشکل میکنند.
“پخش فرمایشات رهبری”
سوال: آقای کشوری سایر اولویتهایی که در این نقشه دیده شده را تیتروار بفرمایید و اگر توضیحی راجع به آنها لازم است بفرمایید.
کشوری: سومین اولویتی که ما در نقشه جامع تمدن اسلامی به مسوولین پیشنهاد کردیم تغییر کتب درسی کشور است، شما استحضار دارید بین ۱۲ هزار تا ۱۶ هزار ساعت فرزندان ما در مدارس فعلی تحصیل میکنند ولی بسیاری از اطلاعات مرتبط با زندگی را یاد نمیگیرند لذا یکی از پیشنهادهای مشخص در این نقشه جامع با قید فوریت این است که ما حتماً برویم کتابهای درسی جدید را در مدارس آموزش دهیم مثلاً ما پیشنهاد دادیم که کتاب پیشگیری از بیماری یک، پیشگیری از بیماری دو، پیشگیری از بیماری سه در طول دوران تحصیل آموزش داده شود تا انسانها اطلاعاتشان در مورد سلامت بدنشان ارتقا پیدا کند و کمتر مریض شوند، تغییر کتب درسی مصادیق دیگری هم دارد. مثال دیگری اگر بخواهم بزنم در این فوریتها و اولویتهایی که در نقشه جامع تمدن اسلامی مطرح است تحول در نظام سلامت کشور است، من ضمن این که از طریق برنامه شما از خدمات وزارت محترم بهداشت و اطبا عزیز کشورمان تشکر میکنم باید این نکته را با صراحت عرض کنم که در کشور ایران برنامه ریزی برای پیشگیری از بیماری در حد مطلوبی نیست و ما بیشتر برنامه ریزیهای حوزه سلامتمان به تولید دارو و ساخت بیمارستان اختصاص دارد البته من آنها را لازم میدانم و آن کارها باید انجام شود ولی مهمتر از آنها این است که ما وزارت بهداشت پیشگیرانه از بیماری را طراحی کنیم هر وقت دیدید که دستگاه سلامت کشور مثلاً از بین ده تا خبر حوزه سلامت هشت مورد از آن مربوط به حوزه پیشگیری بود ما داریم به سمت تمدن اسلامی حرکت میکنیم حالا این که چگونه میشود پیشگیری از بیماری را ایجاد کرد من ضمن این که به همه دوستان وزارت بهداشت احترام میگذارم ولی من معتقد هستم تدریس آیات و روایات مرتبط با پیشگیری از بیماری یگانه نسخه دستیابی به پیشگیری از بیماری در جهان است اگر ما بتوانیم یک همکاری ویژهای را بین حوزه علمیه قم و وزارت بهداشت تعریف کنیم، ما به سوالات دوستان در وزارت بهداشت پاسخ دهیم و دوستان هم نظرات ائمه شیعه را، نظرات امام صادق (ع) را در حوزه پیشگیری از بیماری استماع کنند ما توانسته ایم در این حوزه هم به سمت تمدن اسلامی حرکت کنیم، هشت تحول فوریت دار دیگر است که به نظرم خوب است که مثلاً به کتابها و جزواتی که در این حوزه نوشته شده دوستان و نخبگان را ارجاع دهیم ولی ببینید از آن صد مسالهای که من عرض کردم برای دستیابی به تمدن اسلامی نیاز داریم چهار تا از آنها خیلی فوریت دارد، تحول در تقسیمات شهری، تحول در الگوی ساخت مسکن، تحول در الگوی دستیابی پیشگیری از بیماری و تحول در کتب درسی، یک جمله آخری هم به مردم خوبمان عرض کنم، مجموعه مطالعات منجر به تولید این نقشه کاربردی بیش از دو دهه بوده در حوزه علمیه قم و با کمک مجموعههای مختلفی از جریانهای تمدنی این نوشته شده بنابراین عرض بنده این است که مطالعه یک کار پژوهشی مساله محور کاربردی که حدود مثلاً بیش از دو دهه طول کشیده نزدیک به شش ماه وقت احتیاج دارد من از همین جا از مسوولین دولت محترم جمهوری اسلامی خصوصاً سازمان محترم برنامه و بودجه تقاضا میکنم زمینه گفتگوهای تفصیلی در مورد نقشه جامع تمدن اسلامی را در سازمان متبوع خودشان آماده کنند تا بتوانیم در دهههای آینده مشکل مردم ایران را بهتر از وضعیت فعلی حل کنیم.
سوال: ما هم در رسانه ملی این آمادگی را داریم برای تبیین بیشتر این نقشه جامع تمدنی اسلامی در خدمت شما و همکاران عزیزتان باشیم، فردا ۲۲ بهمن است جمله پایانی شما را میشنویم.
کشوری: به نظر من این ۲۲ بهمن تفاوتهای خاصی با ۲۲ بهمنهای گذشته دارد و آن تفاوت عبارت از این است که استکبار جهانی برای مردم ایران و در مجموع برای مستضعفان جهان چنگ و دندان دارد نشان میدهد داستان غزه و این بمبها و این بیرحمیها اگر مردم ایران با آن مقابله جدی نکنند قابل سرایت است به سمت همه کشورهای منطقه لذا یک راهکار کم هزینه برای این که ما دشمن را فردا از خودمان برای یک سال لااقل دور کنیم حضور در این راهپیمایی ۲۲ بهمن است. امیدوارم انقلاب اسلامی با گسترش گفتگوهای تمدنی در چهل سال دوم حیات خودش با سرعت بیشتری به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کند.
منبع: مهر