ایران و جهان

با یک حرکت اورژانسی مشکلات کوتاه مدت کم درآمدان را حل و فصل می‌کنیم

به گزارش خبرنگار حوزه انتخابات خبرگزاری فارس، محمدباقر قالیباف در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما طی سخنانی به بیان نظرات خود پرداخت.

محورهای اظهارات قالیباف به شرح ذیل است:

* ضمن تبریک روز کارگر باید عرض کنم انقلاب ما انقلاب مستضعفان است و امام (ره) نیز امام مستضعفان، فرهنگ مردم ایران عزیز نیز این است که توجه به نیازمندان و محرومان را جزو فرهنگ زندگی خودشان می‌دانند. مسئولان هم باید این را در اولویت اول بدانند اگر ما مسئویلیتی داریم به برکت همین تلاش ها و زحمات ملت و محرومان است.

* در کشور امروز شاهد یک بحران اقتصادی هستیم. بخش قابل توجهی از مردم ما جزو عزیزان کم درآمد محسوب می شوند و یک بخش هم در فقر مطلق به سر می برند که جمع این افراد بیش از ۲۵ میلیون نفر است.

* برنامه ریزی من این است که در اولویت به صورت یک حرکت اورژانسی بتوانیم مشکلات کوتاه مدت این افراد را حل و فصل کنیم؛ ریشه این موضوع نیز در بیکاری، رکود و گرانی است.

* برای کار دراز مدت هم باید برای بیکاری چاره اندیشی کنیم اما این نیاز به زمان دارد از این رو باید برای بیش از ۲۵ میلیون نفر پیش بینی داشته باشیم این مثل مجروح تصادفی می ماند که باید خون ریزی آن را بند بیاوریم تا بتوانیم سپس کار اساسی انجام دهیم.

* در بحث هدفمندی یارانه ها باید به این قشر اولویت دهیم. یارانه ای که سال ۸۴ به آنها دادیم الان قدرت خرید ۴۵۵۰۰ تومان به یک سوم تقلیل پیدا کرده است باید قدرت خرید سال ۸۹ را در ۹۶ حفظ کنیم که می شود معادل ۱۵۰ هزار تومان.

* در حوزه بیکاری ۵ میلیون شغل در برنامه قطعی ما است که به مردم وعده داده ایم در این حوزه یک سامانه ملی کارانه داریم که همه جوانان بالای ۱۸ سال جویای کار با شروع دولت مردم در این سامانه ثبت نام می کنند. بر اساس آئین نامه مشخص می شود این افراد چه مهارت و تحصیلاتی دارند؛ آیا قبلا اشتغال داشته‌اند یا اخراج شده‌اند بر اساس ضوابط و مقررات به مراکز کاری و بخش خصوصی معرفی می شوند و در سقف ۵ میلیون نفر مشغول به کار می شوند. برای مدتی که در سامانه هستند تا زمانی که به کار مشغول می شوند پیش بینی ۲۵۰ هزار تومان کرده ایم؛ زمانی که به کارگاه بروند کمک را به تولید کننده و یا بخشی که نیروی کار را جذب کرده است انجام می دهیم.

* اولویت ما برای کار در بخش خصوصی است. انقدر که بخش خصوصی می‌تواند اشتغال ایجاد کند بخش های دولتی و بخش های عمومی غیر دولتی قادر به این کار نیستند.

* زنان سرپرست خانوار یکی از موضوعات جدی کشور است. اکنون مرد خانه در خانه است و دو شیف کار می کند و با وجود آنکه همسرش کار می کند مشکلات اقتصادی دارند. یک زن تنها بدون سرپرست و بدسرپرست باید زندگی را اداره کند اگر دولت به اینها توجه نکند در کجا می خواهد به این افراد توجه کند؟

* خانواده ای ۸ معلول دارد با ۵۰ هزار تومان به ازای هر مغول آیا نیازهای بهداشتی آنها تامین می‌شود؟ باید این موارد مورد توجه قرار گیرد.

* سوال است آیا می شود ۵ میلیون شعل ایجاد کرد؟ با اطمینان عرض می کنم می شود در حوزه آی تی، صایع کوچک، گردشگری، خدمات و صنعت می‌توان این کار را کرد.

* امروز در مجموع ذخایر گاز و نفت اولین کشور دنیا هستیم، در حال حاضر حدود ۵۱ میلیون تن تولیدات پتروشیمی داریم که می توانیم تا ۶۱ میلیون تن در کمتر از یک سال افزایش دهیم. هر میلیون تن ۲۰۰ هزار شغل مستقیم و ۴۰۰ هزار شغل غیر مستفیم برای ما ایجاد می‌کند. تکنولوژی نیروی انسانی و مواد اولیه این کار در دخل است اما گازی که تبدیل به مواد اولیه می شود برای اینکه به صنایع پایین دستی بیاید و ارزش افزوده پیدا کند دچار مشکل است.

* ۴ درصدی وجود دارند که از رانت استفاده می‌کنند بیشترین درآمد را بی هیچ زحمتی می خواهند بردارند و مانع تولید می شوند. مواد اولیه به صورت خام به خارج از کشور صادر می‌شود.

* کاهش هزینه دولت و اصلاح ساحختار دولت، از دیگر سو اصلاح نظام مالیاتی به نفع تولید کنندگان و افراد خرده پا و جلوگیری از فرار مالیاتی از سیاست هایی است که می توانیم توجه به محرومان را داشته باشیم.

* روزی که توفیق خدمت در شهرداری پیدا کردم اولین نکته ای که قول دادم این بود که تلاش خواهیم کرد فاصله بین شمال و جنوب شهر را کاهش دهیم. امروز این اتفاق در شهر تهران افتاده است. همین را باید در سطح ملی انجام هیم و فاصله های طبقاتی را کاهش دهیم.

* اگر یارانه ها هدفمند شوند و به این اقداماتی که اشاره کردم توجه کنیم به مردم متعهد می‌شوم در طول دوره ای که بتوانیم به عنوان دولت مردم خدمتگذاری کنیم قادر خواهیم بود روند اصلاح فاصله طبقاتی را تحقق دهیم و مردم این را در زندگی خود حس کنند.
 

 


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا