تبلیغ بینالمللی نیازمند فهم و کنش بینالمللی است
خبرگزاری مهر – گروه دین و اندیشه- عصمت علی آبادی: از آن هنگام که آفتاب عالم تاب اسلام از افق جزیرهالعرب طلوع کرد و با شعاع حیات بخش خود کالبد مرده بشریت را جانی دوباره بخشید هسته نشر و تبلیغ دین اسلام نیز معنا و مفهوم پیدا کرد. تبلیغ دین اسلام مهمترین وظیفهای است که بر دوش مسلمانان عموماً و مبلغین خصوصاً سنگینی میکند و قرآن کریم با توصیه به دعوت مردم به سوی خداوند از رهگذر موعظه حکمت و جدال احسن آن را نیکوترین سخن برشمرده و با آوردن آیه نفر انذار و تبلیغ دین را هدف نهایی فراگیری دانش دینی دانسته است.
برای تبلیغ دین، احساس مسئولیت و تعهد، کافی نیست؛ بلکه اموری دیگر هم باید مورد توجه قرار گیرد که میتوان آنها را بایستههای امر تبلیغ دین نامید. یکی از دلایل کامیابی برخی از مبلغان در تبلیغ دین به ویژه در بین جوانان تحصیلکرده، توجه به نکتههایی است که درصددیم در خلال گفتگو با مبلغان دینی و کارشناسان مسئله تبلیغات دینی آنها را بررسی و واکاوی نمائیم. بر همین اساس برای واکاوی چالشهای تبلیغ بینالمللی با حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی مبلغ بینالمللی به گفتگو پرداختیم که در ادامه حاصل آن تقدیم مخاطبان میشود:
حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی مبلغ بینالمللی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص پیرامون چالشهای تبلیغات دینی در حوزه بینالملل اظهار داشت: ابتدا باید بدانیم تبلیغ دینی در عرصه بینالملل به چه معنا است. متأسفانه اخیراً دچار یک تب بینالمللی شدن شده ایم مانند انسان بی پولی که به یکباره پولدار میشود و همه جا فریاد میزند و میخواهد پز آن را بدهد ما نیز در عرصه تبلیغ بینالمللی دچار چنین حالتی شدهایم.
ما برای تبلیغ بینالمللی هم به فهم و هم به کنش بینالمللی نیازمند هستیم، مثلاً امام موسی صدر با تبلیغ بینالمللی درست توانست یک تاریخ و تمدن متفاوتی را تولید کند و اگر ما فهم درست در این عرصه نداشته باشیم بسیار خطرناک خواهد بود و دچار تب و تورم بینالمللی شدن خواهیم شد
وی افزود: برای مثال افرادی که حتی یک بار هم خارج نرفتهاند خودشان را بینالمللی میدانند از این رو بنده نگران آنچه پیشوند یا پسوند بینالمللی دارد، هستم. ما برای تبلیغ بینالمللی هم به فهم و هم به کنش بینالمللی نیازمند هستیم. مثلاً امام موسی صدر با تبلیغ بینالمللی درست توانست یک تاریخ و تمدن متفاوتی را تولید کند و اگر ما فهم درست در این عرصه نداشته باشیم بسیار خطرناک خواهد بود و دچار تب و تورم بینالمللی شدن خواهیم شد. یا افرادی که نمیدانند و با احساس نیازهای غلط بدون کنش مناسب ضربه در تبلیغ بینالمللی خواهند زد. من تبلیغ بینالمللی غلط را خطری برای آینده و نابودی بسیاری از زمینههای تبلیغ میدانم.
این مبلغ بینالمللی یکی از چالشهای تبلیغ در عرصه بینالملل را هدف گذاری دانست و گفت: ما در تبلیغ بینالملل به دنبال این نیستیم که دیگران را مسلمان و یا شیعه کنیم، یا به دنبال نگاه تبشیری هم نیستیم بلکه به دنبال آن هستیم که بگوییم نسخهای برای زیست بهتر بشر داریم و یک ورژن برای معرفت، آگاهی و سبک زندگی داریم که میتوانیم به بشر ارائه کنیم؛ بنابراین میخواهیم این مهم را به بشر معرفی کنیم.
جهانگیری ادامه داد: میخواهیم بگوییم مکتب اسلام حرفهایی برای محیط زیست، یا کاهش طلاق، کاهش آلام بشری و غیره دارد. بنابراین اگر هدف گذاری در تبلیغ بینالملل تبشیر و یا تغییر دین باشد مطمئناً تبلیغ بینالملل در باتلاق گرفتار شده و زمین گیر خواهد شد. از این رو میتوان گفت اولین چالش در حوزه تبلیغ بینالملل هدف گذاری است. هدف ما تبیین مطلب است برای همین میخواهیم به دنیا بگوییم که إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً.
وی به دومین چالش که کارکردی است اشاره و تصریح کرد: مردم به دنبال معارف زلالی هستند از مکتب اهل بیت (ع) و از قم و حوزههای معرفتی شیعه پایه گذاری شده است اما این به آن معنا نیست که ما عین همان را کپی برداری کنیم و بخواهیم در خارج پیاده کنیم. امروز آنچه را که در قم پیاده شده و هست را میخواهیم دقیقاً کپی کنیم در حالی که این روش قطعاً زمین خواهد خورد.
این مبلغ بینالمللی بیان داشت: نکته دیگر اینکه اساساً مبلغ بینالملل باید از یک اجتهاد جدی برخوردار باشد و مسالههای خارج را بفهمد به عنوان مثال بداند در استرالیا و کره جنوبی آمار پیروان آتئیست از طرفداران هر دینی بیشتر شده است بنابراین اگر آتئیست در استرالیا بیشتر شده است آن را به اشتباه عنوان میکنند که در استرالیا الحاد بیشتر شده در حالی که اینگونه نیست بنابراین مبلغ باید مساله خارج را در خارج بفهمد و آن را اجتهاد کند.
جهانگیری عنوان کرد: بنابراین سومین چالش تئوری پردازی است. ممکن است سالها طول بکشد تا شخصی شیعه شود و ما باید بدانیم در این مدت رفتارمان با وی چگونه باشد لذا در تبلیغ بینالملل نیاز به فقه بینالمللی هستیم و این فقدان یکی از چالشها در این حوزه است.
وی به چهارمین چالش اشاره و بیان داشت: در حوزه تبلیغ بینالملل زمانی موفق میشویم که هر گاه یک روحانی شیعه در کلیسا صحبت کرد به گونهای که مخاطبان وی از نظر تعداد، مسیحیان بیشتر از مسلمانان بودند و یا اگر اهل تسنن بیشتر از شیعیان بودند آن مبلغ روحانی شیعه در کار خودش موفق بوده است. زمانی که با ایرانیان شیعیان همسو در مسجدی شیعی و به زبان فارسی صحبت میکنیم فقط موقعیت مکانی تغییر یافته است و نام آن تبلیغ بینالملل نیست.
این مبلغ بینالمللی ادامه داد: اگر به جای مسجد در کلیسا و بیش از مسلمانان به مسیحیان و بیش از شیعیان به اهل تسنن مخاطب داشته باشیم و تبلیغ کنیم آن تبلیغ بینالمللی درست و حقیقی است ما به اشتباه فکر میکنیم که تغییر لوکیشن یا موقعیت و رفتن به خارج تبلیغ بینالمللی نام دارد در حالی که اینطور نیست.
جهانگیری اضافه کرد: به همین دلیل هم مبلغ بینالمللی ما باید در حوزه زبان مهارت وسیعی داشته باشد یعنی اینکه قدرت این را داشته باشد که به مسیحی، اهل تسنن، بودایی و آتئیست حرف شیعه را بگوید از این رو نیازمند آن است که زبانش زبان مشترک انسانی باشد اما ما چه تعداد مبلغ داریم که به طور حرفهای بتوانند انگلیسی صحبت کنند؟
منبع: مهر