ایران و جهان

جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی به ایستگاه پایانی رسید


به گزارش خبرنگار مهر، آئین پایانی بخش‌های مختلف بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی شامگاه سه شنبه یازدهم مهر با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی، زنگانه استاندار گلستان، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسرافیل فرج‌اللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، غلامرضا منتظری نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی، ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار فخرالدین اسعدگرگانی شهر گرگان آغاز شد.

در ابتدای این مراسم بعد از تلاوت کتاب آسمانی قرآن و سرود ملی کشورمان و پخش نماهنگی به مناسبت میلاد حضرت محمد (ص)، گروه هنرمندان استان البرز متشکل از علی صابر از پیشکسوتان هنر شبیه‌خوانی، امیرحسین زارع نوازنده تمبک، محمد حاجی‌محمدی نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش‌های آیینی، مرشد زورخانه مهدی روشنی به اجرای برنامه پرداختند.

محمدرعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و قائم مقام دبیر جشنواره دراین مراسم با تبریک فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت محمد(ص) و ارائه گزارشی از فعالیت‌های ستاد اجرایی استان گلستان در ایام جشنواره گفت: استان گلستان به یمن اعتماد مدیرکل هنرهای نمایشی میزبان اجراهای صحنه‌ای جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی بود . فضایی که با حضور بزرگان عرصه این هنر ارزشمند شرایطی را فراهم ساخت که به واسطه حضور این هنرمندان ارزنده بتواند به ارائه ظرفیت‌های فرهنگی هنری این منطقه بپردازد. کما اینکه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در سال گذشته ، برگزاری جشنواره منطقه ای تئاتر و برگزاری این دوره از جشنواره نمایش های آیینی نشان دهنده ظرفیت و همت بالای دست اندرکاران عرصه فرهنگ و هنر در فضای هنری کشور است.

وی افزود: استان گلستان این آمادگی را دارند که فعالیت‌های دیگرعرصه هنر را نیز میزبانی کند. این در حالی است که پیشنهاد برگزاری رویداد بین‌المللی بانوان هنرمند جهان اسلامی هم یکی از این طرح‌ها و ایده‌ها است که امیدوارم به واسطه حمایت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این میزبانی برای ما شکل اجرایی به خود پیدا کند.

سپس احمد جولایی دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در ابتدای سخنان خود گفت: جشنواره بین روزی که امامت امام عصر (عج) آغاز شد و روزی که بزرگواری که تمام کائنات برای او خلق شد، به پایان رسید.

وی ادامه داد: من فقط ۸ ماه وقت داشتم تا به عنوان دبیر جشنواره برنامه‌ریزی و فعالیت کنم. امیدوارم نور چراغی که دیگران روشن نگاه داشتند، کم نکرده باشم و به دیگران تحویل دهم. شعار جشنواره «آیین، سنت، سرمایه ملی» است. عدالت فرهنگی این است که هر چیز در جای خود قرار بگیرد و ما سعی کردیم بر اساس عدالت فرهنگی جشنواره در مناطق مناسب خود برگزار کنیم.

بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آئین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد، بروجن و جونقان)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) برگزار شد.

این گزارش تکمیل می‌شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا