ایران و جهان

حیات دوباره کشاورزی خراسان شمالی با آب‌های سرانی/ مجوز اخذ شد

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: سال هاست که مسئله آب روز به روز جدی تر می‌شود؛ ایجاد تنش‌های آبی در اقصی نقاط کشور و به تبع آن در خراسان شمالی مشکلات ریز و درشتی را ایجاد کرده است.

کاهش بارندگی علاوه بر سخت‌تر کردن کشاورزی، برای آب شرب نیز مشکلاتی را به ارمغان آورده است؛ از این رو باید فکری اساسی و مبنایی برای حل مشکلات آبی خراسان شمالی اخذ می‌شود.

هرچند برخی اقدامات مانند احداث سد، لایروبی مسیل‌ها، ذخیره آب‌های زیرزمینی و… می‌تواند اندکی چالش‌های آبی را کاهش دهد اما هیچ کدام راه حلی پایدار و دراز مدت به شمار نمی‌رود.

اما خراسان شمالی از ظرفیت بزرگی به نام آب‌های سرانی که در منطقه گلیل شیروان قرار دارند بهره می‌برد. آب‌هایی در فاصله نیمه عمیق که اکنون بدون هیچ استفاده‌ای از استان عبور کرده و وارد مرزهای کشورهای همسایه می‌شود.

حجم بالای این آب می‌تواند مشکلات آبرسانی به شهرهای استان را تا حد قابل توجهی جبران کند.

مطالعات انتقال آب منطقه گلیل انجام شده است

سید عقیل مرتضوی، مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان شمالی پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرده بود: برداشت آب از منطقه شمال شرق استان برای کوتاه مدت و میان مدت درنظر گرفته شده است. این منابع هم جزو آب‌های عمیق محسوب نمی‌شوند و با حفر چاه می‌توان از این آب‌ها استفاده کرد.

وی افزود: مطالعات این پروژه صورت گرفته و مصوبات مربوط به آن هم صادر شده است؛ به لحاظ محیط زیستی و فنی هم مطالعات انجام شده است.

مرتضوی گفت: آبی که قرار است از منطقه گلیل و سرانی استخراج شود، صرفاً برای شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد و شهرهای در مسیر خود را سیراب خواهد کرد.

اما مسیر کوهستانی دسترسی به این آب تا رسیدن به شهرها، کار را سخت می‌کرد و هزینه را بالا می‌برد؛ پرداخت این هزینه از بودجه‌های استانی عملاً ممکن نبود و نیاز به کمک‌های ملی داشت.

از همین رو پیگیری‌های نمایندگان مجلس و مجموعه دولت در خراسان شمالی برای اخذ مجوز ماده ۲۳ این پروژه آغاز شد.

در سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی، از این محل بازدید شد و حجت الاسلام رئیسی وعده اجرای این پروژه را داد و جزو مصوبات قرار گرفت.

چندی بعد وزیر کشور نیز به این محل سفر کرد و باری دیگر شرایط را از نزدیک سنجید.

همتی که جواب داد؛ مجوزی که صادر شد

اما در نهایت هفته گذشته بود که استاندار خراسان شمالی به صورت رسمی اخذ مجوز ماده ۲۳ پروژه انتقال آب‌های سرانی را اعلام کرد.

محمدرضا حسین نژاد در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: خراسان شمالی با اجرایی شدن پروژه‌های مصوب سفر رئیس جمهور، به ویژه پروژه‌های آبرسانی، مسیر پیشرفت و توسعه را سریع‌تر طی خواهد کرد.

استاندار خراسان شمالی به اخذ مجوز ماده ۲۳ برنامه و بودجه برای انتقال آب‌های سرانی، به عنوان سرمایه‌ای ارزشمند برای مردم استان اشاره کرد و افزود: با انتقال این آب شاهد تحول در حوزه کشاورزی و رونق اقتصادی خواهیم بود.

وی در تشریح روند این اتفاق مبارک برای استان به مردم خاطرنشان کرد: اهمیت موضوع انتقال آب‌های سرانی برای معاون اول رئیس جمهور و رئیس جمهوری تشریح شد و در سفر رئیس جمهوری به استان مصوب شد.

حسین نژاد در ادامه تصریح کرد: ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار این پروژه، از منابع ملی منظور شده است و می‌تواند آب شرب چند شهرستان را تأمین کند.

استاندار خراسان شمالی بیان داشت: برای پروژه انتقال آب‌های سرانی ۲۳۰ کیلومتر شبکه ایجاد خواهد شد که طبق پیش بینی‌ها این امر ۳ سال زمان نیاز دارد.

پس از اجرای این پروژه، علاوه بر حل مشکلات آبرسانی به شهرها و افزایش کیفیت آب شرب مردم، آب پشت سدهایی از جمله سد شیرین دره به حوزه کشاورزی اختصاص خواهد یافت و این حوزه نیز با رونق همراه می‌شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا