ایران و جهان

ایران حاکمیت بر جزایر سه گانه را هیچگاه قابل گفتگو نمی‌داند


به گزارش خبرنگار مهر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که صبح امروز دوشنبه برگزار شد، اظهار داشت: در آستانه ماه محرم ایام عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) هستیم، این ایام را تسلیت عرض می‌کنم.

وی با اشاره به بیانیه مسکو افزود: ایران نسبت به هر اقدامی که خلاف تمامیت ارضی ایران باشد واکنش جدی و فوری نشان خواهد داد. بدیهی است که ایران موضوع تمامیت ارضی و حاکمیت خودش را در رابطه با جزایر سه گانه هیچگاه قابل گفتگو ندانسته است. در همین ارتباط نیز موضع و واکنش ایران شفاف و صریح و بدون هیچ مسامحه‌ای بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر وزیرخارجه عمان به ایران، گفت: وزیرخارجه دولت دوست و همسایه عمان امروز به تهران خواهند آمد و دیداری با مقامات کشورمان خواهند داشت.

کنعانی افزود: عمان کشوری است که نقش سازنده‌ای در خصوص برخی از موضوعات بین المللی مشترک دارد. طبیعی است که سفر وزیرخارجه عمان به ایران فرصتی برای گفتگوی مشترک و سازنده است. بعد این سفر توضیحات تکمیلی را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد.

از فرصت‌های دیپلماتیک برای تأمین حقوق ملت ایران غفلت نخواهیم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارات مشاور امنیت ملی مبنی بر مذاکرات غیرمستقیم، گفت: به جزئیات مذاکره امروز با وزیرخارجه عمان نمی‌توانم اشاره کنم. ایران از فرصت‌های دیپلماتیک برای تأمین حقوق ملت ایران غفلت نخواهد کرد و طبیعتاً استفاده از ظرفیت کشورهای دوستی که علاقمند هستند در مسیر دستیابی به توافق سازنده کمک کنند، استقبال می‌کند.

دولت آمریکا باید اراده و تصمیم سیاسی خود را نشان دهد

وی با بیان اینکه از مسیرهای دیپلماتیک هیچگاه فاصله نگرفته‌ایم، تصریح کرد: آمریکا به عنوان طرفی که به طور غیرقانونی از برجام خارج شده، نسبت به چنین اقدامی مسئولیت دارد. روند و مسیر مذاکره همچنان باز است و این موضوع می‌تواند از مسیرهای دیپلماتیک پیگیری شود. دولت آمریکا باید اراده و تصمیم سیاسی خود را نشان دهد.

میزبانی از منافقین، مصداق بارز حمایت از تروریسم است

کنعانی در مورد اقدام ایتالیا در رابطه با دعوت از منافقین، تصریح کرد: اقدام رسمی ایران در این رابطه به طور جدی انجام شده است. میزبانی از فرقه تروریستی منافقین در هیچ سطحی قابل توجیه نیست. میزبانی از سرکردگان در هر سطحی و توسط هر کشوری مصداق بارز حمایت از تروریسم است که با مسئولیت بین المللی دولت‌ها در مبارزه با تروریسم تعارض دارد.

وی گفت: نمی‌توان هم مدعی دفاع از حقوق ملت ایران باشند و هم از قاتلان ملت ایران حمایت کنند چرا که کاملاً با مسئولیت بین المللی دولت‌ها در مبارزه با تروریسم در تعارض است لذا ایران با احضار سفیر این کشور موضع خود را اعلام کرده است.

وی گفت: از همه ظرفیت‌ها برای پیگیری و تعقیب سرکردگان این گروهک استفاده کرده و می‌کنیم. متاسفانه بسیاری از دولت‌ها به رغم شعارهایی که می‌دهند به مسؤولیت‌های خود عمل نکردند. انتظار ما از این دولت‌ها عمل به مسؤولیت‌های بین المللی در مبارزه با تروریسم است.

امنیت در افغانستان مقوله‌ای بسیار مهم و حائز اهمیت است

وی در مورد اعزام اعضای تحریک پاکستان به افغانستان گفت: در خصوص این خبر ندارم. آنچه برای ما حائز اهمیت است این است که امنیت در افغانستان مقوله‌ای بسیار مهم و حائز اهمیت برای ملت این کشور و هم همسایگان است و اینکه سرزمین افغانستان نباید مورد سوءاستفاده برای ملت افغانستان و دیگر ملت‌های منطقه قرار بگیرد. برای کمک به حفظ و تقویت امنیت در افغانستان اهمیت قائل هستیم. این را هم مسئولیت مسئولان دولت افغانستان و هم مسئولیت بین‌المللی می‌دانیم که به تحکیم ثبات و امنیت در افغانستان کمک کنند.

کنعانی درباره اعزام جنگنده‌های اف ۱۶ توسط آمریکا به منطقه خلیج فارس، یادآور شد: نقش دولت آمریکا در خصوص مسائل منطقه‌ای به ویژه امنیت منطقه هیچ‌گاه صلح‌آمیز و سازنده نبوده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: ایران نسبت به هر اقدام غیرقانونی و غیرسازنده که امنیت منطقه را تحت تاثیر قرار دهد با حساسیت و دقت رصد و پایش می‌کند و نسبت به هرگونه اقدام تحریک آمیز و غیرقانونی به صورت خاص در نزدیکی مرزهای خود حساس است و نسبت به آن توجه ویژه خواهد کرد.

وی گفت: با توجه به اشراف و توانمندی نیروهای مسلح خود در پاسداری از امنیت مرزها و امنیت دریانوردی و هوانوردی در منطقه خلیج فارس حق خود را برای اتخاذ تدابیر مقتضی بازدارنده و منطبق با قواعد و مقررات بین‌المللی و حقوق بین‌الملل محفوظ می‌دارد و از حقوق مسلم خود استفاده خواهد کرد.

کنعانی در مورد زندانی برخی اتباع اروپایی در ایران، گفت: افرادی که در ایران زندانی شده‌اند مرتکب جرم و نقض قوانین جمهوری اسلامی ایران شده‌اند لذا باید براساس قوانین مورد بازجویی قرار گیرند.

کنعانی در مورد جنگ اوکراین، افزود: هرگونه اقدامی را در مسیر تشدید روند جنگ در اوکراین غیرسازنده می‌دانیم و هرگونه اقدام از سوی هر طرفی برای دامن زدن به آتش جنگ را مردود می‌دانیم.

راهکار بحران اوکراین، بازگشت به مسیر سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: راهکار این بحران جنگ نیست بلکه بازگشت به مسیر سیاسی است. تشدید آتش جنگ در اوکراین موجب نگرانی ایران است. اتهامات علیه ایران را کاملاً مردود می‌دانیم و قائل به راهکار سیاسی برای پایان دادن به این جنگ هستیم.

در حال تکمیل…


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا