ایران و جهان

نیروهای فاقد روحیه تحولی باید کنار بروند/کار بنادر شبانه روزی شود


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، پنجشنبه شب در همایش طلایه داران پیشرفت با ارائه تعریفی از اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که تکانه‌های اقتصادی را کنترل کند، فناورپایه باشد و توانایی‌های کشور را به دانایی‌ها ضمیمه کند و اقتصاد علم پایه و فناور پایه را در همه حوزه‌ها و بخش‌ها شکل دهد و بتواند ارزش افزوده برای بسیاری از زمینه‌ها در کشور ایجاد کند.

وی عنوان کرد: ایجاد امید در دل مردم برای اینکه چرخ های تولید در کشور در حال حرکت است، اتفاق خوشایندی است.

رئیسی اقتصاد دانش بنیان را از اولویت های دولت برشمرد و گفت: همه بخش ها در دولت باید همت خود را در فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان قرار دهند و تسهیل کنند، نه تسهیل در سخن بلکه تسهیل در عمل و از اقداماتی که فعال اقتصادی را خسته و او را در چرخه اداری گرفتار می کند، جلوگیری شود که این نیازمند یک کار تحولی است.

وی با بیان اینکه در این حوزه ها نیازمند تحول هستیم، عنوان کرد: مدیران، کارشناسانی که روحیه تحولی ندارند را کنار بگذارند و راه را برای رونق تولید در کشور باز کنند.

رئیسی تاکید کرد: همه کشور باید توجه داشته باشد که امروز راه برون رفت از مشکلات فقط تولید، رونق تولید و رونق اقتصادی است زیرا رونق تولید و رونق اقتصادی به همه حوزه های دیگر از جمله آسیب های اجتماعی وابسته است و همه کارها وابسته به اموری است که بتواند تولید را رونق دهد.

رئیس جمهور ادامه داد: تاکید می کنم که استاندار یزد، با وزرای مربوطه همین نشست ها را داشته باشید و شرایط گفتگوی آنها با فعالان بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و … را فراهم کنید تا بتوانند مباحث آنها را دنبال کنند و این نشست ها حتماً با حضور رئیس بانک مرکزی، وزیر صمت، وزیر اقتصاد برگزار شود.

وی تاکید کرد: در نشست های بعدی که با فعالان اقتصادی داریم، دوباره نباید این مسائل تکرار شود و باید شاهد برداشتن گامی به سمت جلو باشیم.

رئیسی تصریح کرد: اگر اینجا یزد نبود و یزدی ها هم امتحان خود را به خوبی پس نداده بودند و امروز شاهد این صنایع پیشرفته نبودیم و کار نو ارائه نداده بود، شاید این اتفاقات رقم نمی خورد و تلاش و فعالیت شما امیدآفرین است.

وی ادامه داد: امید امروز فقط سخن گفتن نیست و فعالان اقتصادی و مدیران باید با شجاعت و با امیدآفرینی هم خود امید داشته باشید و هم امید بیافرینید و در این عرصه با جدیت حضور پیدا کنید و خود را مصمم بدانید که این موانع را باید از پیش پا بردارید و خوشبختانه استاندار یزد و مدیران ادارات هم در این زمینه انگیزه دارند و پای کار هستند.

رئیسی تصریح کرد: ما به همه احترام می گذاریم اما احترام نظام از همه بالاتر است و احترام نظام در نشاط داشتن مردم و امید و انگیزه داشتن آنهاست.

وی بیان کرد: نباید شرمنده جوان بیکار یا بی جهیزیه باشیم؛ گاهی نداریم اما کشور ما مملو از ظرفیت است و باید از این ظرفیت ها در راستای حل مشکلات مردم استفاده کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به سفر خود به کشور تاجیکستان بیان کرد: از آن زمان تا امروز صادرات ما ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده و جای جای این دنیا مشتری کالای ایرانی هستند و به عراق که رفتم در هتلی که مستقر بودم، هر کالایی می دیدم، متوجه شدم که بهترین آن را ایران و استانهایی نظیر یزد تولید کرده اند.

وی اظهار داشت: تولیدات ما نه تنها در منطقه بلکه در کشور نام آور است که نمونه آن کاشی و سرامیک و … است.

رئیس جمهور با اشاره به سخنان فعالان اقتصادی یزد عنوان کرد: استان نباید منتظر بنشیند تا در مرکز برای او نسخه بپیچند، نباید منتظر مرکز بود و باید در استان مسائل پیگیری شود.

رئیسی عنوان اظهار داشت: هنر نیست از کنار مسئله به راحتی بگذریم بلکه هنر باید حل شود و به گفته رهبری تمام مسائل کشور در داخل کشور راه حل دارد و نگاه ما این است که هم مسئله را بشناسیم و هم به حل و اجرا و پیگیری بپردازیم.

وی با اشاره به انتقاد یکی از فعالان اقتصادی یزد مبنی بر اینکه برخی تعطیلی ها به تولیدکنندگان خسارت می زند، گفت: این حرف درستی است و اگر لازم باشد بنادر باید شبانه روزی شود.

رئیسی در مورد اتباع خارجی نیز بیان کرد: طرح ساماندهی توسط وزارت کشور دنبال شده و در استان یزد نیز این موضوع باید با جدیت دنبال شود و کار، تحصیل، اشتغال، ازدواج و احوال شخصیه آنها باید ساماندهی شود.

وی ادامه داد: همه این موارد باید با نظارت کامل دولت انجام شود و وزارت کشور بخشی از آن را دنبال کرده است.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت نیروهای بومی در استان یزد عنوان کرد: جذب نیروهای بومی در هر استانی اولویت دارد و در شرایط مساوی، نیروی بومی حتماً در همه مشاغل اولویت دارد.

وی در مورد انتقادات انجام شده از سامانه ها تصریح کرد: سامانه ها برای تسهیل هستند و اگر قرار باشند خودشان عامل پیچیدگی شود، درست نیست و باید ساماندهی شود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: سیاست دولت در صنعت گردشگری که در سند تحول نیز آمده، رونق گردشگری است زیرا اقتصاد گردشگری می تواند در کشور تحول ایجاد کند و یزد یکی از کانون های گردشگری کشور است.

وی ادامه داد: گردشگری سلامت در یزد می تواند به شدت توسعه پیدا کند و با ایجاد زیرساخت های مناسب، یزد را به کانون گردشگری سلامت کشور تبدیل کنیم که این مهم توسط دولت حمایت می شود و دغدغه سرمایه گذاران را برطرف می کنیم.

رئیسی با بیان اینکه زمان را نباید از دست بدهیم، افزود: ما گرفتار یک مهمان ناخوانده به نام کرونا شدیم که به بخش های مختلف خسارت زد و یکی از بیشترین آسیب ها به بخش گردشگری وارد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشد ۶.۶ درصدی اقتصادی گفت: این رشد ناشی از رشد تولید است ضمن اینکه رشد اقتصادی وابسته به تحول و رشد در بخش های مختلف از جمله تولید است. هیچ کالایی که تولید داخلی، استاندارد و با کیفیت دارد را موافق واردات آن نیستیم.

رئیسی با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری یزد از پارک‌های نمونه کشور است، ادامه داد: دولت سه وظیفه دارد، درایت، نظارت و حمایت و همه باید خود را موظف بدانند که بخش خصوصی را حمایت کنند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا