ایران و جهان

رایزنی برای اعطای اختیارات ویژه به دانشگاه ها در برنامه هفتم


محمد مقیمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اتحادیه ۱۴ دانشگاه بزرگ کشور گفت: در جلسه ای که اخیرا ۱۴ دانشگاه بزرگ کشور با برخی از نمایندگان مجلس داشتند، مباحثی پیرامون برنامه هفتم توسعه، بودجه سالیانه دانشگاه ها و همچنین اعطای اختیارات ویژه به این دانشگاه ها مورد تاکید قرار گرفت.

رئیس دانشگاه تهران ضمن اشاره به اینکه ۱۴ دانشگاه بزرگ تقریبا ۸۰ درصد بار آموزش عالی را از نظر کیفیت علمی عهده دار هستند، گفت: یکی از بحث های عمده ای که ریشه بسیاری از مشکلات دانشگاه هاست، فقدان استقلال اداری مالی دانشگاه ها است و ما معتقدیم که اگر می خواهیم چرخه علم، روند تند تری به خودش بگیرد، باید به سمت تحقق استقلال اداری مالی پیش برویم.

مقیمی افزود: این استقلال نه به معنای استقلال از حاکمیت بلکه در حقیقت اعطای برخی اختیارات ویژه به دانشگاه ها است که این اختیارات را برخی وزارت علوم قبضه کرده، برخی شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی دیگر توسط سازمان مدیریت و برنامه بودجه و سازمان امور استخدامی و یا نهادهای نظارتی گرفته شده است. چون با توجه به اینکه بودجه دانشگاه ها تمام از طریق بودجه دولتی تامین نمی شود، بنابرین نوع نظارتی که دستگاه های نظارتی بر آن دارند، باید خیلی متفاوت تر از دستگاه های اجرایی باشد که تمام بودجه شان از طریق دولت تامین می شود.

وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم باید هیات امنای دانشگاه ها نقش محوری داشته باشد و دانشگاه ها به تناسبب وضعیت خودشان بتوانند از جنبه های مالی، اداری، سازمانی، استخدامی و نظارتی شرایط منحصر به فردی داشه باشند نه اینکه دانشگاه خود را تافته جدا بافته بدانند بلکه ویژگی توسعه علم و پژوهش می طلبد که این اختیارات به تناسب شرایط دانشگاه ها به آن ها اعطا شود تا بتوانند هدف مهم، یعنی توسعه علمی کشور را محقق کنند.

رئیس دانشگاه تهران ضمن تاکید بر اینکه این نهاد حرفه ای (دانشگاه ها) باید اختیارات ویژه ای پیدا کند و به همان نسبت هم معتقدیم ستاد دانشگاه این اختیارات را به گروه های عملی و اساتید منتقل کند، گفت: ولی وقتی خود ستاد این اختیارات را ندارد بحث واگذاری آن به اساتید، پژوهشگران و نخبگان در داخل دانشگاه اصلا معنایی پیدا نمی کند.

مقیمی بیان کرد: ما معتقدیم که سلول اصلی ما در دانشگاه یعنی گروه های علمی و اساتید، باید اختیارات ویژه ای پیدا کنند و این از رهگذر این استقلال اداری مالی محقق خواهد شد.

وی ضمن بیان این مطلب که مجلس با این مفروضه ما خیلی هماهنگ است، گفت: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و همچنین رئیس کمیسیون برنامه و بودجه رویکردشان رویکرد بسیار مثبتی است؛ در این رابطه کمیته ای مشترک با مسئولیت معاونت سرمایه گذاری دانشگاه تهران تشکیل شد و قرار شد پیش نویسی را برای بندهای برنامه هفتم تدوین کنند و آن را در رایزنی با تدوین کنندگان برنامه هفتم، موضوع اعطای اختیارات ویژه به دانشگاه ها را در لایحه ای که توسط دولت به مجلس تقدیم می شود، بگنجانیم.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: آن بندهایی هم که موفق نشویم در لایحه بگنجانیم قاعدتا با مجلس قرار است ارتباط بگیریم و کمیسیون آموزش مجلس کمک کند که این محقق شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا