اخبار خوزستاناخبار ویژه

رشد ۴۰درصدی حمل و نقل ریلی در سه ماهه نخست سال/گرمای بی سابقه هوا عامل خارج شدن قطار از ریل

به گزارش خوز۲۴ عبدالکریم درویش زاده مدیرکل راه آهن جنوب پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه  اظهار داشت: شدت گرمای خوزستان نسبت به مدت مشابه سال قبل و البته در ۵۰ سال گذشته بی سابقه است.


وی با اشاره به اینکه این امر مشکلاتی نیز برای ما ایجاد کرده است، ادامه داد: کل خطوط محور جنوب به جزء ۱۱ کیلومتر از بهترین روکش ریلی بازسازی شده است .
درویش زاده با بیان اینکه شایعه فرسوده بودن خطوط در این محور صحت ندارد، تصریح کرد: در راه آهن، جوشکاری ریل ها را به چند روش باتوجه به نیاز منطقه انجام می شود.در منطقه جنوب این امر با جوشکاری طولی انجام می شود و باتوجه به انقباض و انبساط ریل ها روش های مختلفی به کار گرفته می شود.
وی با بیان اینکه پیش از جوشکاری باید درجه حرارت را متعادل کرد، یادآور شد: افزایش درجه حرارت باعث انبساط طولی در ریل ها شد که به عنوان فشار در ریل ذخیره و سپس به شکل انحناء خود را نشان میدهد.
مدیرکل راه آهن جنوب ادامه داد: برخی مواقع فشار در یل باعث ایجاد زانوزدگی در محل اتصالات می شود که قابل شناسایی است اما اکثرا موج ها به صورت فرار از ریل خود را نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه با عبور قطار از ریل فرار از ریل اتفاق می افتد، خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از این امر بازدیدهایی صورت می گیرد. دو روز پیش از خارج شدن ریل در محور جنوب بازدیدی صورت گرفت که شرایط کاملا عادی گزارش شد.
درویش زاده با بیان اینکه یک واگن به صورت کامل و دو واگن به صورت نیمه از مدار خارج شدند، تصریح کرد: خوشبختانه در این حادثه شاهد تلفات نبودیم.
وی با اشاره به اینکه ظرف یک ساعت این مشکل حل شد، اظهار داشت:در برخی رسانه ها اخباری درخصوص خارج شدن قطار از ریل در محورهای دیگر منتشر شد که مطابق با واقعیت نبود.
مدیرکل راه آهن جنوب خاطر نشان کرد: گرمای هوا از ساعت ۱۲ تا ۱۹ اوج گرمای هوا است از همین رو جلوتر از قطارهای مسافربری یک درزین پیشرو ریلی همراه با کارشناس فرستاده می شود تا مشکلات خطوط را بررسی کنند.
وی ادامه داد: در خطوطی که انبساط طولی تشخیص داده می شود با ایجاد برش ها و اتصال هایی در ریل این مشکل را حل می کنیم. همچنین کاهش سرعت نیز یکی دیگر از راهکارها است.
درویش زاده در بخشی دیگر از سخنان خود درخصوص پروژه اهواز-ایذه-اصفهان گفت: تمام مسئولان پیگیر اجرایی شدن این پروژه هستند. قراردادی با یک شرکت کره ای برای مطالعه مسیر انجام شده است و برای مطالعات تکمیلی فرصت چند ماهه ای خواسته اند که ظرف یک ماه آینده به اتمام می رسد.
وی درخصوص محور شلمچه به بصره ادامه داد: طبق توافق با کشور عراق قرار بر این بود پلی به طول ۷۰۰متر توسط کشور ایران ساخته شود که شناسایی مشاور، طراحی پل و مناقصه پیش رفتیم و درحال حاضر منتظر انجام تعهدات توسط کشور عراق هستیم.
مدیرکل راه آهن جنوب با اشاره به خط اهواز به اندیمشک یادآور شد: عملیات اجرایی پروژه اهواز به اندیمشک با اعتبار درحال انجام است که زیرسازی انجام و حدود ۶۵درصد ریل ها در خط دوم نصب شده است. باتوجه به مشکلات پیش آمده برای پیمانکار از سرعت پروژه کم شده اما با پیگیری های صورت گرفته درصدد هستیم تا حداکثر تا پایان سال این خط به بهره برداری برسد.
وی در بخشی دیگر در خصوص سهم راه آهن جنوب در حمل بار بیان کرد:در سال ۹۲ حجم بار توسط خطوط ریلی کمتر از پنج میلیون تن بود که در سال ۹۳ به پنج میلیون و ۵۰۰هزار تن و در سال ۹۵ به هفت میلیون و ۴۵۰هزار تن رسید.
درویش زاده با اشاره به رشد ۴۰درصدی بارگیری و ۱۵درصدی تخلیه در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، خاطر نشان کرد:در بخش مسافری نیز به علت بازسازی منطقه شمالی خوزستان موفق به افزایش قطار مسافربری نشدیم که امیدواریم تا پایان سال بازسازی ها به اتمام برسد تا شاهد یک حمل و نقل ایمن باشیم.

وی با اشاره به ایمنی حمل و نقل از طریق قطار توضیح داد: با اتمام پروژه دو خطه سازی خطوط قطعا شاهد سرعت و ایمنی بیشتری خواهیم بود.

مدیرکل راه آهن جنوب با بیان اینکه به دنبال افزایش سهم خود در حمل و نقل باری هستیم، یادآور شد: با همکاری اساندار خوزستان به دنبال افزایش سهم خود هستیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا