ایران و جهان

آمار کشته‌شدگان حادثه زاریا، قطعا بیش از ۱۰۰۰ نفر است


به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین مصاحبه شیخ ابراهیم زکزاکی دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه (IMN) با شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی پس از آزادی از زندان هم اکنون آغاز شد.

مرضیه هاشمی مجری این مصاحبه اختصاصی سئوال نخست خود را از شیخ زکزاکی اینگونه مطرح کرد: در چه زمانی جنبش اسلامی نیجریه را تأسیس کردید و چه فعالیت هایی را انجام می دادید؟

علامه زکزاکی در پاسخ به این سئوال گفت: ایدئولوژی کمونیستی در دوران شوروی سابق در زمان دانشجویی من شایع شده بود. آنها با دین و مذهب مشکل داشتند و آن را افیون مردم می دانستند. به لطف خداوند من به زبان عربی هم تسلط کامل داشتم و لذا افکار ضددینی آنها را به چالش کشیدم. اینگونه کارمان را در تأسیس جنبش اسلامی آغاز کردیم. سپس با آغاز انقلاب در ایران به رهبری امام (ره)، ما نیز بر فعالیت های دینی خود افزوده و از ان الهام گرفتیم.

شیخ زکزاکی در این مصاحبه ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران و پیروزی آن در سال ۱۹۷۹ باعث شد ما نیز به دنبال تحقق اهداف اسلامی آن در کشورمان باشیم. ما فعالیت هایمان در آن زمان را جنبش اسلامی نام ننهادیم. ما جامعه دانشجویان مسلمان را در دانشگاه راه اندازی کردیم که هنوز هم فعالیت دارد و من دبیرکل آن شدم. شروع این حرکت در دهه ۸۰ در دوران دانشجویی من بود. جنبش اسلامی یه مفهوم دینی بود نه یک نهاد و سازمان.

وی در پاسخ به سئوالی درباره «تبلیغات بسیار علیه این جنبش در داخل نیجریه و ممنوعیت های اِمالی دولت این کشور تصریح کرد: در ابتدا نه به صورت علنی که در خفا برخی با آن مخالفت هایی می کردند. انا با ادامه گستره فعالیت هایمان، مخالفت ها نیز افزایش یافت.

پرسش بعد از سوی مجری این مصاحبه اینگونه مطرح شد: حادثه زاریا چه بود و ۶ سال در زندان به شما چه گذشت؟

در دهه ۹۰، ۶۶ نفر در حمله نیروهای امنیتی به یک مراسم دینی کشته شدند. در مراسم گرامیداشت روز قدس هم تعداد زیادی از مردم شهید شدند. درحادثه زاریا در سال ۲۰۱۵، برای توجیه آنچه انجام دادند، مطالبی غیرواقعی گفتند. تعداد زیادی از مردم کشته شدند و صدها نفر در اطراف منزل من در حصر قرار گرفتند. ۳ تَن از فرزندان من کشته شدند و تعداد زیادی هم زخمی شدند. پس از اینکه من را هدف گلوله قرار داددند، به مقامات گفتم سلام من را به ریس جمهور بوهاری برسانید و به او بگویید در قیامت شما را می بینم. تعداد زیادی گلوله خوردم. همسرم هم از ناحه شکم هدف قرار گرفت … و ما به بیمارستان منتقل شدیم. در بدن او هنوز هم یک گلوله به صورت کامل وجود دارد و نمی توان آن را خارج کرد. پس از این حادثه به ما اجازه ندادند بگوییم چه اتفاقی افتاده است.

آنها به حرف های ما گوش نمی دادند. دولت فدرال باید به همه کشته شدگان غرامت بدهند. یکی از مقامات پس از این حادثه گفت که ۳۴۷ نفر را در گورهای دسته جمعی دفن کرده است. آمار به دست آمده از سوی جنبش اسلامی نیجریه توسط اقوام کشته شدگان، تعداد آن را ۷۰۰ نفر و البته قطعاً آمار بیش از یک هزار کشته بود. حسینه، مدرسه، و منزل من تخریب شدند. رییس جمهور بوهاری از ۷ سپتامبر سال ۲۰۱۵ دیگر در این باره حرفی نزد. دادگاه در سپتامبر سال ۲۰۱۶ حکم داد که من بیگاهم؛ اما رأی دادگاه اجرا نشد. در جولای سال ۲۰۱۸ دادگاه عالی کادونا حکم داد که بازداشت شدگان در این حادثه باید آزاد شوند. پس از این همه سال اذعان کردند که هیچ جُرمی رخ از سوی ما نداده و همه بازداشت شدگان باید آزاد شوند؛ تا امروز هم هیچ غرامتی پرداخت نشده است.

در حال تکمیل…


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا