ایران و جهان

حداقل به ۱۰۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم


به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود که امشب از شبکه یک سیما پخش شد، درباره برنامه‌های دولت جهت مهار بیماری کرونا اظهار داشت: در ابتدا لازم است از عزیزان‌مان که در مراکز درمانی برای صیانت از جان مردم تلاش و مجاهدت می‌کنند، تقدیر و تشکر کنم. همچنین باید از همه مردم که در سراسر کشور به کمک کادر درمان آمدند، تقدیر و تشکر کنم، علاوه بر این، به خانواده‌های داغدار تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای همه بیماران طلب سلامتی و عافیت دارم. 

وی داد: از ابتدای کار در دولت، مسئله بیماری کرونا از اولویت‌های دولت بود که باید حتما برای مهار آن یک راهکار دقیقی در نظر گرفته شود. ضرورت داشت یک حرکت انقلابی همراه با عقلانیت انجام شود. 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از ابتدا بحث تولید داخلی واکسن مورد توجه ما بود که کار خوبی توسط دانشمندان ایرانی در مؤسسات مختلف انجام شده است که از آنان تقدیر می‌کنم و برنامه دولت حمایت از تولید داخلی واکسن بود، اما محاسبه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که حتما تولید داخلی واکسن کفاف نمی‌کند و برآورد کردیم که باید برای اینکه بتوانیم گام دقیقی را برداریم، نیاز به ۱۰۰ میلیون دز واکسن داریم. 

رئیسی تأکید کرد: مسئله تأمین واکسن مورد نیاز یکی از موضوعات و اولویت‌هایی بود که بنده در گفتگو با مقامات و سران کشورها مطرح کردم، امروز به‌طور قطعی ۴۰ میلیون دوز واکسن تأمین و اقداماتی انجام شده است که ما تا مرز ۱۰۰ میلیون دوز واکسن را از خارج از کشور تأمین کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه یعنی تا بهمن ماه هر ایرانی دوم دوز واکسن را دریافت می‌کند، گفت: ان‌شاءالله و شاید هم زودتر انجام شود و با سرعت و شتابی که این کار در حال پیگیری است، فکر می‌کنیم که زودتر هم انجام شود. 

رئیس‌جمهور اظهار داشت: لازم است که کسب و کار مردم زودتر رونق بگیرد، چرا که این تعطیلی‌ها مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است. مراکز علمی و آموزشی هم باید بازگشایی شوند و لازم است مدارس هم بازگشایی شوند و این مسائل نیازمند آن است که حتماً با محاسبه‌ای که عزیزان ما کردند، اکثر مردم عزیزمان واکسینه شوند. 

رئیسی تأکید کرد: ما در برنامه دولت بحث واکسیناسیون عمومی را اعلام کردیم که همه مردم واکسینه شوند و ضرورت دارد که هم واکسن از خارج از کشور وارد کنیم و هم تولید داخلی واکسن را حمایت کنیم و این برنامه دولت بوده است و این کار با قوت دنبال خواهد شد. 

وی ادامه داد: از همه افرادی که در سراسر کشور اقدام به واکسینه کردن مردم کردند، تقدیر و تشکر می‌کنم، مردم همت خوبی دارند و تقریبا صف‌ها دیگر منتفی شده است، اما باید این کار با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند تا ما بتوانیم تکرار این واکسن را هم داشته باشیم. 

رئیس‌جمهور تأکید کرد: مسئله بازگشایی مدارس یکی از دغدغه‌های خانواده‌های محترم و کادر علمی و آموزشی است که در گروی آن است که زودتر این واکسیناسیون را دنبال کنیم و بتوانیم در یک حد قابل قبولی بگوییم که مردم واکسینه شدند. 

وی افزود: این مسئله در گروی آن است که واکسن خارجی زودتر وارد شود که این کار انجام شده و واکسن داخلی هم باید تولید شود تا مردم عزیزمان احساس آرامش در این باره کنند. 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اقدامات دیگری هم باید از جانب مردم انجام شود و حتماً رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را باید جدی بگیرند و ارتباطات خود را باید تا حد ممکن در کوچه و بازار به حداقل برسانند. این نوع اقدامات بهداشتی باید جدی گرفته شود و دستورات بهداشتی را همه مردم ما باید جدی بگیرند و ما هم تمام تلاش خودمان را به عنوان خدمتگزاران مردم در دولت انجام می‌دهیم تا دغدغه‌های آنان را به حداقل ممکن برسانیم و گام‌های خوبی هم تاکنون برداشته شده است که لازم بوده، اما کافی نیست و باید کفایت آن را به مرور زمان افزایش دهیم تا به مرحله قابل قبولی برسد.

رئیسی گفت: تا آخر شهریور ماه ۴۰ میلیون دوز واکسن کرونا به صورت قطعی تأمین می‌شود و هیچ تردیدی در این مسئله وجود ندارد. بعد از آن هم وعده‌هایی برای تأمین واکسن داده شده است که درست است و محقق خواهد شد. 

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه کادر خود را برای این موضوع بسیج کرده است، وزارت بهداشت و درمان هم این اقدامات را انجام داده است و دیگر بخش‌های ذی‌ربط هم وارد کار شده‌اند، برای تأمین منابع ریالی و ارزی هم گفتیم که اولویت این مسئله و مهار بیماری کرونا است و باید هر طور شده تأمین شود. 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: درباره کادر درمان و پزشکی هم بنده عرض کردم که معوقات آنان باید به سرعت پرداخت شود و این موارد جزو اولویت‌های دولت است و زمانی که می‌گوییم مهار بیماری کرونا اولویت است، یعنی همه ابعاد آن در اولویت قرار دارد.

تکمیل می‌شود…


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا