اخبار خوزستاناقتصادیایران و جهانتیتر دوستون وسط

برای نخستین بار در کشور؛ دو شناساگر شیمیایی ویژه در مناطق نفتخیز جنوب بومی‌سازی شد

به گزارش خوز ۲۴ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نفتخیز، معاون مطالعات شیمیایی و آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: این شناساگرها شامل فروور و سولفاور بوده که پیش از این امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود نداشته و با هزینه بالا از شرکت‌های خارجی خریداری می‌شدند.

هومن محمدشاهی افزود: در شیمی، طیف وسیعی از شناساگرها برای اندازه‌گیری گونه‌های شیمیایی در نمونه های آب و پساب‌های صنعتی با استفاده از دستگاه‌های طیف‌سنج نوری بکار می‌روند که شناساگرهای فروور و سولفاور جهت اندازه‌گیری یون‌های آهن و سولفات در این نمونه‌ها کاربرد دارند.

وی گفت: ساخت این شناساگرها به منظور استقلال نسبی در تامین مواد شیمیایی کلیدی و پرمصرف با برآورد هزینه تامین نسبتا بالا  بعد از دستور مدیرعامل در ابتدای سال ۱۳۹۹ در برنامه کاری این معاونت قرار گرفت و پس از چند ماه تحقیقات علمی و آزمایشگاهی کارشناسان متخصص در آزمایشگاه‌های تجزیه و ارزیابی‌های عمومی و عملیاتی مارون، به دانش سنتز و ساخت آنها دست یافتند.

محمدشاهی با بیان اینکه این شناساگرها به‌صورت انحصاری تولید شرکت آمریکایی HACH بوده و تهیه آنها بواسطه عدم تولید داخلی با مشکل همراه شده است، اظهار داشت: در ساخت شناساگر فروور (FerroVer)، از یک ترکیب شیمیایی استفاده می‌شود که تولید این ماده به صورت سفارشی و انحصاری توسط کارخانه‌های تولیدکننده مواد شیمیایی در خارج از کشور برای متقاضی صورت می‌گیرد لذا کارشناسان آزمایشگاه‌های مرکزی (تجزیه و ارزیابی‌های عمومی) با مطالعه مقالات علمی موفق به سنتز این ماده و در نهایت ساخت شناساگر فروور شدند.

وی ادامه داد: شناساگر سولفاور (SulfaVer) نیز با مطالعات و ارزیابی‌های آزمایشگاهی انجام شده در آزمایشگاه عملیاتی مارون، فرموله و تهیه شد.

معاون مطالعات شیمیایی و آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب افزود: نتایج ارزیابی‌ها حاکی از برابری کیفیت با نمونه‌های وارداتی و صرفه اقتصادی ۱۰۰ و ۲۰ برابری به ترتیب برای شناساگرهای فروور و سولفاور دارد.

وی در پایان از خدمات و تلاش‌های ارزنده خانم‌ها نظری و امیری و آقایان قلی پور، کلانتری پور و صراف دخت که با مطالعه مقالات علمی موفق به سنتز، فرموله کردن و ساخت این شناساگرها شدند قدردانی نمود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

news news news news news news news news news news news news news news news news news news news
دکمه بازگشت به بالا