اجتماعیاخبار خوزستاناخبار ویژه

از تعرض به حقوق شهروندی تا تخریب چهره شهر در سایه جولان متکدیان

به گزارش خوز۲۴ گرمای طاقت فرسای هوا امان از هر رهگذر اهوازی می گیرد؛ مردم با سرعت از خیابان های تفتیده درحال عبور هستند در این بین چهره ضعیف و زرد روی  کودکی دل هر رهگذری را به درد می آورد. این تصویر زن میانسالی است که با درآغوش گرفتن فرزندش در یکی از میدان های سطح شهر بیرجند روی سنگ فرش خیابان نشته  و با ذکر دعای خیر دستان خود را به معنای طلب کمک به سوی رهگذران دراز کرده است.

مردی که با پوشیدن عبا، میکروفن در دست گرفته و در آرامستان و چهارشنبه بازار این شهر نوحه می خواند و با دستمالی که پهن کرده است که سکه ها و اسکناس ها روی آن ریخته شود گدایی می کند.

یکی از آسیب ها و مسائل مورد توجه هر جامعه پدیده تکدی گری و گدا صفتی است که با ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هر جامعه ای در ارتباط است. این پدیده در شهرها به ویژه در شهر های بزرگ، یکی از معضلات اجتماعی گریبانگیر بوده که با شیوه های گوناگون و با سوء استفاده از عواطف و احساسات انسانی، سعی در کسب منافع شخصی دارد که در نهایت با ذلت و خواری و نمایش اعضای از کار افتاده، معلول، زخمی و غیره… در گوشه و کنار شهرهای کشور و حتی روستاها پدیدار می شوند.

اهواز شهری است که با وجود اقدامات متعددی که مسؤولان به اصطلاح برای زیبایی شهر انجام می‌دهند، در محاصره متکدیان قرار گرفته و هر روز و هر شب به وفور می‌توان گدایانی را دید که راه را بر عابران یا خودروها می‌بندند و طلب کمک دارند.

تاسف‌بارتر از تلخی تکدی‌گری،  تکدی‌گری گروهی است که به روش‌های مختلف و اغلب ناجوانمردانه از کودکان برای رسیدن به اهداف خود سوء استفاده می‌کنند که در این رابطه حقایق وحشتناکی بازگو می‌شود.

فعالیت این گروه‌ها موجب شده است تا تشخیص نیازمند از متکدی سخت شود و علاوه بر ترویج این شغل مذموم و زشت در جامعه، شهر هم  چهره نامناسبی داشته باشد. . متاسفانه در این زمینه عده‌ای سودجو از احساسات و عواطف مردم سوءاستفاده می کنند و به این ترتیب آینده این کودکان را دستخوش خواسته های فردی و شخصی خودشان می‌کنند. بنابراین کارشناسان حوزه اجتماعی نیز به کرات توصیه‌های گوناگونی برای عدم کمک رسانی به متکدیان داشته اند.

از سویی دیگر سیده فرانک موسوی سرپرست امور زنان و خانواده استانداری خوزستان درخصوص حل معضل زنان آسیب پذیر استان اظهار کرد: در استان خوزستان مراکز موقتی وابسته به بهزیستی برای نگه داری زنان آسیب پذیر وجود دارد اما این مراکز مختص استفاده زنان بی سرپرست نیستند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از این اماکن فقط در طول شب این زنان را پذیرش می کنند، گفت: در کنار این مکان ها، مراکزی نیز وجود دارد که حتی تا یکسال نیز وظیفه نگه داری و پذیرش زنان بی خانمان و یا آسیب پذیر را برعهده دارند.

موسوی گفت: اگرچه مراکز بازآموزی مهارت برای این زنان در سطح استان وجود دارد اما قطعاٌ اقدامات انجام شده جوابگو نیست و باید بیشتر شود.

اگر عادت کنیم و با خود عهد ببندیم که به هیچ متکدی خیابانی کمک نکنیم و به جای آن ، کمک های خود را به خیریه ها و رابطان معتمدی که می دانیم کمک ها را به مستحقان می رسانند بدهیم یا خودمان شخصاً خانواده های نیازمندی را شناسایی و ماهانه به آنها کمک کنیم ، هم احساس انسان دوستی مان را ارضاء کرده و کمکی واقعی به همنوعانمان کرده ایم و هم ، باعث شده ایم حق فقرا به جیب کلاشان مستحق نما نرود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا