اخبار خوزستان

عضو هیات رئیسه راه آهن ایران: حمل ونقل بار در خطوط ریلی خوزستان ضعیف است



به گزارش ایرنا سعید رسولی عصر چهارشنبه در نشست خبری در محل اداره کل راه آهن جنوب بیان کرد: حمل و نقل ریلی در مصرف سوخت تا یک هفتم نسبت به حمل و نقل جاده ای صرفه جویی سوخت دارد و در حمل و نقل ریلی تلفات بسیار اندک است.
وی با اشاره به وجود خطوط راه آهن در درون شهر گفت: در نظر داریم که ایستگاه های راه آهن را از درون شهر خارج کنیم و این تفکر در تمام دنیا وجود دارد هر چند در شهرهای بزرگ جهان به طور متوسط پنج تا هفت ایستگاه در شهر وجود دارد.
رسولی افزود: به لحاظ فنی وجود خط ریلی در درون شهر حمل و نقل را تسهیل می بخشد و در صورت وجود مناطق مسکونی در حریم ریل باید حریم خطوط راه آهن مشخص شود که ممکن است در بسیاری موارد ساخت مسکن در اطراف خط راه آهن تخلف باشد.
وی عنوان کرد: احداث پل و زیر گذر برای حفظ ایمنی شهروندان در دستور کار است که با شهرداری اهواز در این خصوص تفاهم نامه هایی منعقد شده است.
عضو هیات رئیسه راه آهن جمهوری اسلامی کشور در ادامه بیان کرد: نوسازی ناوگان بر اساس اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار شده است و مشوق های خوبی برای فعالیت هر چه بیشتر بخش خصوصی برای فعالیت در حوزه راه آهن ایجاد شده است.

**تخصیص ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر صندلی برای مسافرت های تابستانی امسال

معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه این نشست عنوان کرد: در بخش مسافران ریلی از اول تیر ماه تا دهم مهر ماه ایام پیک مسافرت ها است.
میر حسن موسوی افزود: در مسیر حمل و نقل حدود ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر صندلی برای جابه جایی مسافر برای مناطق مختلف کشور پیش بینی کردیم.
وی گفت: پارسال این رقم ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر صندلی بوده که امسال ۱۲ درصد افزایش داشته ایم.
موسوی در ادامه افزود: در جلسه امروز مسائل مربوط به بخش مسافری و تجهیز و توسعه ایستگاه در زمینه قطارهای مسافری بررسی شد که مواردی را بررسی کردیم که برخی موارد نیاز به مذاکره با شرکت های خصوصی حمل و نقل مسافری دارد.
وی گفت: برای راه آهن جنوب در سه سازمان جا به جایی مسافر داریم و برای تهران و قطارهای محلی و برای مشهد اتاقهای ۶ تخته و چهار تخته و صندلی دانمارکی در نظر گرفته ایم که به نسبت خدماتی که ارائه می شود قیمت های مختلفی را پیش بینی کردیم.
موسوی بیان کرد: افزایش تعداد رامهای قطار و جابه جایی سازمان قطارها نیز مورد بحث قرار گرفت و با توجه به توسعه خط جنوب که در دست اقدام است و با توجه به ظرفیت خط جنوب تعداد قطار مسافری را افزایش خواهیم داد و اگر لازم باشد برخی سازمان های قطاری جا به جا خواهند شد.

**سرمایه گذاری در راه آهن مشمول تخفیف مالیاتی می شود
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم بیان کرد: برای ایجاد مزیت رقابتی در بخش ریلی سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی همچون سرمایه گذاری در مناطق محروم لازم است.
نوراله بیرانوند افزود: راه آهن جمهوری اسلامی ایران بازگشت اصل و سود سرمایه گذاری را تضمین می کند تا نوسانات ارزی در راه آهن پوشش داده شود.
وی بیان کرد: امروز مهم ترین پروژه های مشارکت راه آهن با بخش خصوصی در خوزستان شکل گرفته است مثل پروژه سربندر به خرمشهر که با مشارکت بخش خصوصی اجرا می شود.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: یکی از حلقه های مفقوده ،شبکه ریلی در استان خوزستان است و مذاکراتی را شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان داشته که خط شوشتر به مسجد سلیمان متصل شود تا کارخانه پتروشیمی به راحتی بتواند محصولات خود را صادر نمایند.
بیرانوند در ادامه گفت: اتصال شبکه ریلی ایران به عراق یکی از طرحهای مهم است که به دنبال اجرای آن هستیم که ایران و عراق توافقات لازم را برای این پروژه در ساخت پل و ۳۵ کیلمتر مسیر در داخل عراق انجام داده اند و تامین مالی در ایران انجام شده و در حال مذاکره با عراق هستیم که توافقات را اجرائی کند که در مذاکرات اخیر در سفر نخست وزیر عراق به ایران قرار شد که شرکت های ایران مذاکرات خود را با راه آهن عراق شروع کنند.
۷۱۵۸/۶۰۶۴
خبرنگار: زینب فرحانی ** انتشار دهنده: محسن بهاروند


Source link

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا