«طالقان-تهران» در بنبست کمبود اعتبار؛ جادهای که به پایتخت نرسید
خبرگزاری مهر – گروه استانها: نزدیک به دو دهه از کلنگ زنی پروژه «جاده طالقان – هشتگرد – تهران» میگذرد و هنوز این جاده به پایتخت نرسیده است. در صورت بهرهبرداری از این جاده که بهتازگی در ردیف پروژههای اقتصاد مقاومتی جای گرفته، مسیر طالقان به تهران ۳۵ کیلومتر کوتاهتر و مدتزمان سفر نیز حدود یک ساعت کاهش مییابد.
دوری طالقان تا کرج (مرکز استان) که چیزی حدود ۹۰ کیلومتر است، باعث شد که دو دهه پیش اجرای پروژه جاده طالقان – هشتگرد – تهران در دستور کار قرار بگیرد پروژهای که باگذشت سالها و تغییر دولتها همچنان در دستور کار قرار دارد.
ناگفته نماند پروژه گازرسانی به شهرستان سردسیر طالقان و احداث راه دسترسی برای این شهرستان دورافتاده از پایتخت همیشه دغدغه مسئولان عنوانشده و محدود به دولت قبلی، قبلتر و فعلی و بعدی نبوده و نمیشود.
آرشیو رسانههای محلی و کشوری پر است از ابراز نگرانی و امیدواری مسئولان ارشد کشور از شخص رئیسجمهور گرفته تا متولیان دیگر وزارتخانهها نسبت به وضعیت شهرستانهای دورافتاده و کم برخورداری از جمله طالقان، همگی اجرای پروژههای مهم را در دستور کار خود قرار داده تا بلکه بخشی از مشکلات مردم این مناطق حل شود.
سایه بی اعتباری بر جاده طالقان – تهران
حال پرداختن به پروژهای که از عمر کُلنگ زنیاش دو دهه میگذرد و از حالت استانی خارجشده و مُهر ملی شدن در کارنامهاش نقش بسته در نوع خود جالب و قابلتأمل است.
بسیاری راز سر به مُهر این پروژه که باعث شده چرخ پیشرفتش کُند بچرخد و باگذشت ۲۰ سال به سرانجام نرسد را مسئله بیاعتباری میدانند بسیاری راز سر به مُهر این پروژه که باعث شده چرخ پیشرفتش کُند بچرخد و باگذشت ۲۰ سال به سرانجام نرسد را مسئله تکراری و غمانگیز بیاعتباری میدانند مشکلی که مثل بختک روی بسیاری از پروژههای مهم کشور افتاده است.
مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن پاسخگویی به سؤالات مطرحشده، آخرین وضعیت این پروژه را تشریح کرد و با اشاره به اینکه با احداث جاده طالقان به هشتگرد مسیر طالقان به کرج و تهران ۳۵ کیلومتر کوتاهتر میشود، گفت: برای جاده ملی طالقان سه قطعه تعریفشده است.
علیاصغر کاظمی آغاز قطعه اول را از طالقان به طول ۱۵ و نیم کیلومتر اعلام کرد و گفت: احداث تونل به طول یک کیلومتر در قطعه دوم تعریفشده است.
احداث قطعه دوم جاده طالقان نیازمند ۳۷ میلیارد تومان
به گفته وی قطعه سوم جاده ملی طالقان به سمت هشتگرد به طول ۱۵ و نیم کیلومتر است که از غرب به فشند و از شرق با دو رمپ به روستای «آرده» متصل میشود.
کاظمی با تأکید بر اینکه مجموع قطعه یک و سه به طول ۳۱ کیلومتر است، گفت: کل مجموع این جاده با تونل ۳۲ کیلومتر البته بدون احتساب کنارگذر است.
وی بابیان اینکه پاکت مناقصه احداث تونل هفته دیگر بازگشایی و پیمانکار پروژه مشخص میشود، گفت: هزینه اولیه احداث تونل در این محور ۳۷ میلیارد تومان برآورد شده است و این برآورد طبق فهرستبهای وزارت راه در سال جاری محاسبهشده است.
مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان البرز در پاسخ به این پرسش که میزان پیشرفت این پروژه چقدر است، میزان پیشرفت قطعه یک جاده ملی طالقان را ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: قطعه سوم نیز ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
تونل جاده طالقان – تهران تا دو سال دیگر افتتاح نمیشود
کاظمی با اشاره به اینکه شاید بهرهبرداری تونل تا دو سال دیگر امکانپذیر نباشد، گفت: حفاری تونل و میزان اعتباری که برای این مهم نیاز است ما را بر آن داشت تا احداث کنارگذر در دستور کار قرار گیرد.
وی طول کنارگذر جاده ملی طالقان را هفت کیلومتر اعلام کرد و گفت: با اضافه شدن کنارگذر به این پروژه کل طول جاده طالقان ۳۸ کیلومتر میشود.
کاظمی میانگین پیشرفت فیزیکی کل پروژه را کمتر از ۶۰ درصد اعلام کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا از اعتبارات سفر هیئت دولت به این پروژه اعتباری تخصیص دادهشده است، گفت: از اعتبارات سفر هیئت دولت به البرز که سال گذشته انجام شد، ۵۶ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص دادهشده است.
مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان البرز با تأکید بر اینکه باید این اعتبار طی سال گذشته و جاری اختصاص پیدا میکرد، گفت: سال گذشته از محل اعتبارات سفر هیئت دولت به این پروژه ۲ میلیارد توان اختصاص پیداکرده است.
بدهی ۲۵ میلیارد تومانی دولت به پیمانکاران جاده طالقان
کاظمی با تأکید بر اینکه ۲ میلیارد تومان اعتبار تخصیص دادهشده نقد نبوده است، گفت: این اعتبار اسناد خزانه اسلامی بود که به پیمانکاران این پروژه پرداخت شد.
وی میزان بدهی به پیمانکاران این پروژه را ۲۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: علیرغم مشکلات مالی که گریبان گیر این پروژه شده کارگاههای قطعه یک و سه فعال بوده و پیمانکاران در حال انجام پروژه هستند. اداره کل راه و شهرسازی استان برای تخصیص اعتبار به این پروژه تلاش میکند.
کاظمی با ابراز امیدواری از اینکه اواخر تیرماه عملیات آسفالت قطعه یک را آغاز میکنیم، یکی از مشکلات بر سر راه این پروژه را مطالبات مالی انباشتهشده پیمانکاران دانست.
وی با اشاره به اینکه به سازمان برنامه بودجه درخواست دادهایم که ۲۰ میلیارد به این پروژه تزریق مالی داشته باشند، گفت: اگر با این درخواست موافقت شود عملیات آسفالت قطعه سوم را آغاز خواهیم کرد.
آغاز عملیات آسفالت جاده طالقان منوط به تزریق اعتبار
کاظمی در ادامه اضافه کرد: در شهرستان طالقان به دلیل سردی هوا و بارش باران و برف با محدودیت کاری مواجه هستیم و عملاً عملیات اجرایی را از آغاز خردادماه آغاز و تا پایان مهرماه ادامه میدهیم این مسئله نیز بر روند کند اجرای این پروژه تأثیرگذار است.
درصورتیکه اختصاص اعتبار بهموقع انجام شود عملیات آسفالت قطعه یک و سه انجام و محور زیر بار ترافیکی خواهد رفتوی با تأکید بر اینکه مهمترین مشکل این پروژه بحث اعتبارات است، گفت: درصورتیکه اختصاص اعتبار بهموقع انجام شود عملیات آسفالت قطعه یک و سه انجام و محور زیر بار ترافیکی خواهد رفت.
کاظمی بهضرورت احداث قطعه دوم یعنی تونل اشاره کرد و اعتبار پیشنهادی برای اجرای این مهم را ۳۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اعتبار پیشنهادی بدون احتساب تأسیسات است و با احتساب این مهم اعتبار موردنیاز به ۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه برای پایان کار قطعه یک و سه این پروژه ۵ میلیارد تومان نیاز است، گفت: در کل بهرهبرداری کامل جاده ملی طالقان نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان است.
جادهایی ملی در پیچ و تاب بی اعتباری
کاظمی در پاسخ به این پرسش که از زمان کلنگ زنی این پروژه چه مدتزمانی میگذرد، گفت: از کلنگ زنی این پروژه بیش از ۲۰ سال میگذرد ولی باید گفت؛ این پروژه در ابتدا در قالب راه روستایی تعریفشده بود که با مکاتبات انجامشده و پیگیری مسئولان استان این پروژه از سال گذشته در قالب پروژههای ملی جای گرفت.
وی از ملی کردن این پروژه بهعنوان یک کار بزرگ یادکرد و گفت: امیدواریم با تخصیص بهموقع اعتبارات این پروژه در کمترین زمان ممکن به بهرهبرداری برسد.
کاظمی با تأکید بر اینکه پروژه ملی جاده طالقان در ردیف پروژههای اقتصاد مقاومتی قرارگرفته است، گفت: سیاست دولت بر این است که اعتبارات پروژههای که در ردیف پروژههای اقتصاد مقاومتی قرار میگیرند بهصورت ۱۰۰ درصدی تخصیص داده شود.
وی با تأکید دوباره بر اینکه کمبود منابع مالی مشکل اصلی این پروژه ملی است، گفت: پیمانکاران این پروژه با ۲۵ میلیارد بدهی در حال اجرای پروژه هستند.
چشم انتظاری تا چند دهه دیگر!
ضرورت اجرای این پروژه بر همگان آشکار است، از ارشدترین مسئول که مقام وزیر باشد تا استاندار و فرماندار و دیگران همه و همه ابراز امیدواری کردهاند که این پروژه بهزودی زود به ایستگاه آخر رسیده تا مردم از آثار آن بهرهمند شود.
البته ناگفته نماند متولیان مشکلی که دور پیشرفت این پروژه را کُند کرده، میشناسند، حال باید نشست و نظاره کرد که سایه اعتبار کی بر این پروژه گسترده میشود و شهروندان طالقانی تا چند سال و حتی دهه دیگر باید منتظر اتصال این جاده به هشتگرد و پایتخت باشند.
منبع: مهر