ایران و جهان

سدی به نام «مسکن» در تشکیل زندگی مشترک/قرداد«اجاره» قانون ندارد

خبرگزاری مهر– گروه استان ها: این روزها با شروع فصل تابستان و تعطیلی مدارس، بسیاری از خانواده هایی که دارای مسکن نبوده و منزلی را اجاره کرده اند، به دلیل اتمام قرار داد خود به فکر تمدید اجاره و یا نقل مکان هستند.

در این میان تامین مسکن مناسب متناسب با درآمد، یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها به شمار می رود زیرا با وجود رکود حاکم بر بازار و کاهش سود بانکی، مالکان به سمت دریافت اجاره بیشتر رفته اند.موضوعی که باعث شده تا اجاره منازل مسکونی حداقل ۱۵ درصد افزایش داشته باشد.

در این میان اما هیچ نظارت و قانونی در بخش تعیین اجاره بهای سالانه منازل مسکونی وجود ندارد و این بنگاههای املاک هستند که به صورت تجربی ملکی را قیمت گذاری کرده و در نهایت با توافق بین مالک و مستجر قرار داد به امضاء می رسد.

طبق بررسی های خبرنگار مهر در حال حاضر قیمت اجاره یک آپارتمان مسکونی زیر ۱۰۰ مترمربع در مناطق برخوردار وبه اصطلاح بالای شهر مشهد به صورت میانگین  تا ۳۰تا۵۰  میلیون تومان رهن به همراه اجاره ماهانه ۲ میلیون تومان است.

این رقم در مناطق مرکزی مشهد به حدود یک میلیون تومان اجاره در ماه با رهن ۲۰ میلیون تومان و در مناطق پایین شهر به رهن ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی و اجاره ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان در ماه می رسد.

همین آشفته بازار باعث شده تا علاوه بر خانواده ها، بسیاری از جوانانی که قصد شروع زندگی مشترک را دارند نیز از این مهم پیشیمان شده و نتوانند با همسر خود زیر یک سقف قرار گیرند. 

گرانی مسکن،مهم ترین دلیل تشکیل زندگی مشترک

زهرا متاهل و حدود سه سال است که ازدواج کرده. در این مدت مهمترین دغدغه‌اش پیدا کردن مسکنی متناسب با بودجه اش بوده که این امر تا امروز برای او محقق نشده است.

وی به خبرنگار مهر می‌گوید: موضوع مسکن و قیمت‌های سر سام‌آور خانه برای من در حال حاضر به معضلی حل نشدنی  تبدیل شده است زیرا من و همسرم به اکثر املاکی های مشهد در نقاط مختلف مراجعه کرده‌ایم اما با بودجه‌ای که داریم نمی‌توانیم خانه‌ای هرچند کوچک را رهن و اجاره کنیم.

زهرا ادامه می‌دهد: کافی است صفحه نیازمندی‌های مسکن را ورق بزنی تا قیمت‌های بالا تو را از رهن و اجاره منصرف کند. چگونه می‌شود با درآمد ماهیانه یک میلیون تومان، بیش از این مقدار اجاره داد آن‌هم خانه‌ای ۶۰ متری طبقه سوم و بدون آسانسور، به غیر از اجاره رهن‌ را هم به آن اضافه کنید.

وی می‌افزاید: هر ساله اعلام می‌کنند قیمت مسکن کاهش پیدا کرده است و کلی ارقام و آمار ارائه می‌شود، اما درستی این قضیه را باید از جوانانی پرسید که می خواهند زندگی خود را زیر سک سقف آغاز کنند. در حال حاضر مهمترین دلیل تاخیر ازدواج جوانان نبود مسکن با قیمت مناسب است و گویا قرار نیست این مشکل حل شود.

قانونی برای افزایش اجاره بها وجود ندارد

برای اطلاع از وضعیت بازار مسکن مشهد و تحلیلی در این خصوص به سراغ رئیس اتحادیه املاک مشهد رفتیم.

حمید صادقی‌پور مروی با بیان اینکه  در فصل پیش‌رو به دلیل تعطیلی مدارس معمولا نقل و انتقالات مسکن بیشتر می‌شود اظهار می‌کند: نقل و انتقالات مسکن عموما از این تاریخ تا اواخر شهریور ماه افزایش می‌یابد و این افزایش جابه جایی، بر روی قیمت‌ها نیز تاثیر گذار است.

وی می‌افزاید: البته با وجود رکودی که در حال حاضر حاکم است، بعضی از مالکان رعایت حال مستاجران را می‌کنند و قرارداد ‌آن‌ها بدون افزایش قیمت تمدید می‌شود.

رئیس اتحادیه املاک مشهد تصریح می‌کند:  اکثر مالکان به دنبال اخذ اجاره بها هستند تا رهن،  و معمولا با آغاز فصل جابه جایی و پایان قرارداد  بین ۱۰ تا ۱۵ درصد به اجاره افزوده می‌شود.

وی با تاکید به اینکه بر روی افزایش اجاره بها  هیچ‌گونه قانون و نظارتی اعمال نمی‌شود ادامه می‌دهد: این موضوع بر عهده اتحادیه املاک نیست و در حوزه  نقل و انتقالات تلاش  این است که دو نفر  به توافق برسند و منجر به تمدید قرارداد بشود، بنابراین افزایش اجاره بها به توقع و انتظار مالک و مستاجر بستگی دارد.

نقل و انتقالات مسکن عموما از این تاریخ تا اواخر شهریور ماه افزایش می‌یابد و این افزایش جابه جایی، بر روی قیمت‌ها نیز تاثیر گذار است

صادقی‌پور بیان می‌کند: در این فصل چون تقاضا افزایش می‌یابد موجر نیز قیمت ملک را افزایش می‌دهد و نظریه‌اش این است که اگر فلان مستاجر قبول نکرد، متقاضی بعدی قبول می‌کند.

وی می‌افزاید: از ۱۵ مهر به بعد که نقل و انتقالات کاهش می‌یابد، معمولا نه تنها افزایش قیمت نخواهیم نداشت بلکه به همان قیمت سال قبل و نهایتا با ۱۰ درصد افزایش جابه‌جایی‌ها صورت می‌گیرد.

رئیس اتحادیه املاک مشهد با اشاره به وضعیت رکود و تاثیر بر روی وضعیت مسکن ابراز می‌کند: در بحث خرید و فروش و رهن و اجاره تا زمانی که چرخ اقتصاد در بخش مسکن نچرخد، رکود بر روی آن تاثیر می‌گذارد.

وی در خصوص تغییر قیمت اجاره در مناطق مختلف شهر اظهار می‌کند: در حاشیه شهر افزایش قیمت اجاره صورت نمی‌گیرد اما در مرکز شهر افرادی که به صورت مستغلاتی منبع درآمدشان از طریق ملک است، افزایش قیمت وجود دارد.

قیمت نفت بر روی افزایش مسکن تاثیر گذار است

در ادامه تهیه گزارش به سراغ یک کارشناس املاک رفتیم و وضعیت بازار مسکن مشهد را از وی جویا شدیم. صادق عابدزاده می گوید: عوامل زیادی بر روی بازار مسکن تاثیر گذار هستند که اصلی‌ترین موضوعی ، قیمت نفت است و عرضه و تقاضا و بازارهای رقیب نیز بی تاثیر نیستند.

وی می‌افزاید: در بازار رهن و اجاره سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد به مبلغ سال قبل افزوده می‌شود و اینکه در بعضی موارد افزایش صورت نمی‌گیرد توافق طرفین مطرح است.

این کارشناس املاک تصریح می‌کند: به دلیل وضعیت اقتصادی پیش آمده، پیش بینی وضعیت مسکن امکان پذیر نیست اما آنچه محتمل‌تر به نظر می‌رسد این است که از نیمه دوم امسال بازار مسکن روند رو به رشد را تجربه می کند و در سال ۹۷ نیز افزایش قیمت به وقوع خواهد پیوست.

وی با بیان اینکه رهن و اجاره به توان مستاجر بستگی دارد ابراز می‌کند: در چند سال گذشته افزایش قیمت را داشتیم که در توان مستاجر نبود .

عابدزاده ادامه می‌دهد: سال ۹۱ طرح نظارتی در حوزه اجاره بها به اجرا در آمد که موفق نبود به صورتی که در سال اول اجرای این طرح، بین ۷ تا ۹ درصد و در سال بعد بین ۹ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت را شاهد بودیم و به دلیل اینکه مشکلی پیش نیاید طرفین بین خود قراردادهایی که در چهارچوب قانون نبود انجام می‌دانند و این قضیه به تخلفات بیشتر منجر شد.

لزوم ورود مجلس به تعیین سازو کار دریافت اجاره

در این شرایط به نظر می رسد باید نهادهای قانون گذار از جمله مجلس شورای اسلامی به موضوع مهم تعیین سازوکاری برای دریافت اجاره بهای سالانه وارد شوند تا دغدغه بسیاری از خانوده های اجاره نشین که هر روز بر تعداد آنها خصوصا در کلانشهرها افزوده می شود برطرف شود. موضوعی که می تواند به تشکیل زندگی مشترک جوانان کمک کرده و بسیاری از آسیب های این بخش را نیز کاهش دهد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا