ایران و جهان

افت ولتاژ برق در دمای ۵۰ درجه/ سوختن وسایل برقی در اوج گرانی


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: دمای هوا در این روزها از سال به قول مردم محلی جنوب کرمان خرما پزان است، دمای هوا در اکثر مناطق جنوبی استان بین ۴۰ تا ۵۰ درجه است و گرما به حدی ست که مردم در برخی از ساعات روز خانه نشین می‌شوند.

اما در اوج این گرمای طاقت فرسا مردم شهرستان‌های جنوب کرمان در شهرها و روستاهای دور و نزدیک با یک مشکل مشترک به نام افت ولتاژ برق مواجه شده‌اند، این مشکل اما مربوط به امروز نیست؛ سال هاست همین چالش مردم را با سختی و مسائلی مواجه کرده که زندگی عادی مردم را مختل می‌کند.

از جمله این مشکلات خاموش شدن پی در پی وسایل سرمایشی، سوختن وسایل برقی در اوج تورم و گرانی کالاهای برقی و خانگی و قطع شدن آب پس از قطعی برق است.

در شرایط اقتصادی فعلی سوختن یک یخچال بار سنگین اقتصادی را به مردم تحمیل می‌کند و ما در طول شبانه روز بارها شاهد ضعیف و قوی شدن ولتاژ برق هستیم

در این خصوص با مردم برخی از شهرستان‌های جنوبی کرمان به گفتگو نشستیم، در ابتدا سراغ قلعه گنج که پایلوت اقتصاد مقاومتی در استان کرمان است رفتیم و با یک نفر از اهالی روستای چاه داد خدا تماس گرفتیم، نامش میثم میرشکاری ست و می‌گوید: به دلیل افت فشار و قطعی پی در پی برق هر سال، وسایل برقی مردم دچار مشکل فنی می‌شود و امسال هم این مساله تکرار شده، میثم می‌گوید که در شرایط اقتصادی فعلی سوختن یک یخچال بار سنگین اقتصادی را به مردم تحمیل می‌کند و ما در طول شبانه روز بارها شاهد ضعیف و قوی شدن ولتاژ برق هستیم.

انشعاب‌های غیرمجاز را قطع کنید

وی می‌گوید: هر بار که به مسئولان محلی گلایه می‌کنیم می‌گویند برخی از مردم از انشعابات برق غیر مجاز استفاده می‌کنند اگر چنین است چرا با متخلفان برخورد نمی‌شود و مردمی که قانونمند هستند باید دچار خسارت شوند.

وی به وعده‌های پی در پی مسئولان اشاره می‌کند و می‌افزاید: هر سال مسئولان از جیرفت و کهنوج و کرمان می آیند و وعده می‌دهند تا چند وقت دیگر این مشکلات رفع می‌شود اما هیچ وقت این وعده‌ها به ثمر ننشسته است.

عقرب و مارگزیدگی در دمای ۳۰ درجه شب مردم را تهدید می‌کند

نمی‌توان این مشکل را به یک شهر و یا روستای جنوب کرمان محدود کرد در منوجان در شهرستان همسایه قلعه گنج نیز همین اوضاع وجود دارد، حسن تاجیک از جمله شهروندان منوجان است که می‌گوید: در دمای هوای منوجان یک فرد در صورت عدم استفاده از وسایل سرمایشی به سادگی دچار گرما زدگی می‌شود، تنها راه ما ایجاد کپر در حیات خانه‌ها و حضور در آنها و یا رفتن زیر سایه درختان است، حتی در طول شب هم همین مشکل را داریم چون دمای هوا در شب این منطقه نیز کمتر از ۳۰ درجه نیست و خطر عقرب و مار گزیدگی مردم را تهدید می‌کند.

یک فرد در صورت عدم استفاده از وسایل سرمایشی به سادگی دچار گرما زدگی می‌شود، تنها راه ما ایجاد کپر در حیات خانه‌ها و حضور در آنها و یا رفتن زیر سایه درختان است

وی می‌گوید: تلویزیون یکی از همسایه‌ها چندی قبل بعد از افت ولتاژ دچار مشکل شد، آیا مسئولان می‌دانند در این گرانی‌ها قیمت یک تلویزیون چند است؟

کمی آن سوتر در کهنوج هم وضعیت به همین منوال است، قادر کمالی از شهروندان کهنوج است که به خبرنگار مهر می‌گوید: نمی دانم چرا مسئولان فکری به حال شبکه برق جنوب کرمان نمی‌کنند در گرمای بیش از حد هوا شاهد خراب شدن ترانس‌های برق هستیم که اکثراً به دلیل فرسودگی و یا بار بیش از حد شبکه اتفاق می‌افتد، در برخی از مناطق شبکه برق مربوط به گذشته است و در سال‌های اخیر جمعیت منطقه افزایش یافته و عملاً فشار بر شبکه افزایش می‌یابد.

مسئولان باید در زمستان برای حل مشکل تدبیر کنند نه در اوج گرما

وی با اشاره به گرمسیر بودن منطقه می‌گوید: با شروع تابستان استفاده از کولرهای گازی افزایش می‌یابد و در هر خانه یکی دو وسیله سرمایشی روشن می‌شود، این مساله در گرمای جنوب کرمان کاملاً طبیعی است و انتظار داریم مسئولان در فصل زمستان و پاییز شبکه را ترمیم و برای شروع گرمای هوا آماده کنند نه اینکه با شروع گرمای هوا تازه سر و کله مدیران پیدا شود و محله به محله به مردم وعده بدهند.

بزرگترین و متول ترین شهر جنوب کرمان جیرفت است، جالب اینکه در این شهر هم مردم همان مشکلاتی را دارند که روستاییان چاه داد خدا در اوج محرومیت با آن مواجه هستند.

با قطع شدن برق پمپ‌های آب هم از کار می‌افتند

محله‌های مختلف شهر با افت ولتاژ مواجه هستند به عنوان مثال سراغ یکی از ساکنان شهرک بهشتی جیرفت می‌رویم، دمای هوا در این روزها به ۴۷ درجه می‌رسد تحمل چنین گرمایی حتی برای مردم جیرفت که به این دما عادت دارند هم سخت است.

ظهر ساعت ۱۳ برق قطع می‌شود و مردم برای فرار از گرما به سایه درختان پناه می‌برند کرونا هم در جنوب کرمان بیداد می‌کند

ظهر ساعت ۱۳ برق قطع می‌شود و مردم برای فرار از گرما به سایه درختان پناه می‌برند کرونا هم در جنوب کرمان بیداد می‌کند، با قطع شدن برق پمپ‌های آب هم از کار افتاده‌اند و آبی برای خنک شدن در دسترس نیست.

رسول علیخانی شهروند جیرفتی در این خصوص می‌گوید: من یک نوزاد سه ماهه دارم و با قطع شدن برق مجبور می‌شویم بچه را سوار ماشین و کولر را روشن کنم در شرایطی که قیمت هر لیتر بنزین ۳ هزار تومان است ما باید برای فرار از گرمازدگی چه انجام دهیم؟

وی می‌گوید: مسئولان فقط شعار می‌دهند هر سال این مشکل را داریم، سال‌های قبل حداقل اعلام می‌کردند که چه ساعتی برق قطع می‌شود.

مردم به داد همدیگر برسند و صرفه جویی کنند

وی از مردم خواست برای اینکه به سایر شهروندان کمک کنید در هر خانه فقط یک کولر گازی روشن کنید تا بقیه مردم هم بتوانند در این گرما زندگی کنند.

این شهروند جیرفتی می‌گوید: می‌دانید قطع شدن برق از ساعت یک ظهر تا هفت عصر در این گرمای طاقت فرسا چه تجربه سختی است؟ چه کسی جواب خسارت وسایل برقی مردم را می‌دهد در این شرایط اگر یک کولر گازی دچار نقص فنی شود فشار اقتصادی بر مردم مضاعف می‌شود.

شهروندان جنوب کرمان امیدوارند آخرین وعده محقق شود

گفته می‌شود با افتتاح پست ۴۰۰ کیلو ولت جبالبارز که از مدرن ترین زیرساخت‌های توزیع برق در کشور می‌باشد بخش قابل توجهی از مشکل رفع می‌شود و به همین دلیل سراغ مجری اجرای این طرح رفتیم.

این پروژه از دو سال قبل در دستور کار قرار گرفته و گویا قرار است تا آخر تیر ماه امسال به اتمام برسد و وارد شبکه توزیع برق شود.

مجری پست برق جبالبارز جیرفت در گفتگو با مهر بیان کرد: انتظار می‌رود در صورتیکه این پست برق تکمیل و وارد مدار شود بخش قابل توجهی از مشکلات حداقل در شهر جیرفت و جنوب استان برطرف شود.

عتیقی می‌گوید: بعد از افتتاح این طرح که مراحل نهایی را سپری می‌کند شبکه برق جنوب کرمان به رینگ جنوب شرق کشور متصل می‌شود.

وی اعتبار تقریبی طرح دو هزار میلیارد ریال دانست و گفت: این پست ۴۰۰ به ۱۳۲ کیلو ولت می‌باشد که در مراحل انتهایی تکمیل و راه اندازی قرار دارد.

باید منتظر ماند و دید که با افتتاح این پست برق مشکلات افت ولتاژ برق در جنوب کرمان برطرف می‌شود یا اینکه مردم در این مناطق همچنان باید در انتظار بمانند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا