ایران و جهان

۶۵ سال دلدادگی برای اهل بیت(ع)/شور عزاداری ها با شعور حسینی باشد


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: عشق دیرینه مردم خراسان جنوبی به اهل بیت (ع) بر کسی پوشیده نیست. اهل خراسان جنوبی در ولادت‌ها سنگ تمام می‌گذارند و در شهادت‌ها و ایام سوگواری ائمه اطهار هم از جان دل مایه می‌گذارند.

اینجا در حالی که فقر بر زندگی مردم چنبره زده، ثروتمندترین افراد در عشق و محبت به اهل بیت هستند و با دستان خالی، حماسه‌هایی بزرگ خلق می‌کنند.

اینجا خراسان جنوبی مهد افرادی چون «عبدالله گرجی»، پیر غلام اهل بیت و پیشکسوتی است که از هشت سالگی در کاروان عشق به ائمه گام برداشته و هیچ صحنه‌ای از محبت به اهل بیت را خالی نگذاشته است.

پیرغلامی که تاکنون در تریبون‌های زیادی از معصومین دین و ائمه اطهار سخن گفته و در بسیاری از محافل، عظمت کربلا و امام حسین (ع) را مدح کرده است.

دقایقی را با این مداح اهل بیت به گفت و گو می‌نشینیم تا از تجارب ۶۵ ساله‌اش سخن بگوید باشد که الگو و مشقی برای دیگران باشد.

بررسی آسیب‌های حوزه عزاداری

این پیر غلام اهل بیت در خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر با بیان اینکه از هشت سالی در کار مداحی مشغول هستم، افزود: به لطف خدا توانسته‌ام ۶۵ سال را در محفل‌های مختلف مداحی و نوحه سرایی کنم که جای بسی خوشحالی است.

گرجی با اشاره به آسیب‌های حوزه عزاداری بیان کرد: متأسفانه در بروز برخی از آسیب‌ها هم دست‌های خارجی و هم غفلت افراد داخل در کار است.

وی ادامه داد: مخصوصاً در طیف جوانان آسیب‌های زیادی وارد شده که از سیره انگلیسی نشأت می‌گیرد و امروز دامن برخی پیشکسوتان را هم گرفته است.

گرجی با بیان اینکه امروز برخی موسیقی‌ها وارد عرصه مداحی شده که درخور شأن اهل بیت نیست، اظهار کرد: از داخل هم متأسفانه ناآگاهی جوانان که تنها شور حسینی را در نظر می‌گیرند و شعور حسینی را در نظر نمی‌گیرند، برخی آسیب‌ها پدید آمده است.

لزوم روشنگری جامعه در مداحی‌ها

این پیشکسوت در عرصه مداحی ادامه داد: جوانان به دنبال شور می‌روند و به محتوا و ضروریت های جامعه توجه نمی‌کنند در حالی که عاشورای سال ۶۱ تمام نشده و دائم در حال استمرار است و باید پیام عاشورا به جامعه منتقل شود.

وی با بیان اینکه مداح‌ها باید باید بدانند امام حسین از ما چه می‌خواهد، افزود: منبر و مدحت گری جایگاهی است که باید تمام مسائل اجتماعی و گاهاً فردی در آن مطرح شود.

گرجی با بیان اینکه اگر به اشعارهای خوب نکنیم و از چیزهای سخیف استفاده کنیم، ارزش و مقام اهل بیت پایین می‌آید، گفت: امروز جهان را فساد و ظلم و جنایت فرا گرفته و وظیفه داریم روشنگری کنیم.

جهاد تبیین سرلوحه کار مداحان باشد

این پیر غلام اهل بیت تاکید کرد: اگر به فرمان رهبر گوش کنیم، بهترین عزاداری‌ها را داریم و در راستای توانبخشی جامعه گام برخواهیم داشت.

گرجی با اشاره به سخن رهبری مبنی بر اینکه باید جهاد تبیین داشته باشید، گفت: در رأس این افراد منبری‌ها، مداحان و علما هستند که اگر در این کار غفلت کنیم، باید در قیامت جواب دهیم.

وی خواستار انتخاب مقتل های خوب و سند دار در مداحی‌ها شد و افزود: مداحان باید اهل بیت را درست به جامعه معرفی کنند و از غلو و دروغ بپرهیزند.

عفاف و حجاب در عزاداری‌ها مورد توجه باشد

گرجی بیان کرد: هدف گذاری دشمن بر مقوله حجاب و عفاف از اصلی ترین گزینه‌های روز میزش برای براندازی دین و انقلاب بوده که به عنوان آسیبی جدی در بدنه برخی هیئت‌های مذهبی به چشم می‌خورد و مقابله با این هجمه فرهنگی بر اهمیت رسالت مداحان و مسئولان هیئت‌ها می‌افزاید.

وی با اشاره به اهمیت نماز اول وقت به ویژه در مراسم‌های عزاداری بیان کرد: در شرایطی که بدخواهان دین بیش از هر زمانی برای شکستن صف‌های نماز جماعت تلاش می‌کنند، توجه عزاداران و هیئت‌های مذهبی به برپایی نماز به ویژه در ظهر عاشورا، دژ محکمی در برابر اهداف شوم دشمن است که باید مورد توجه ویژه باشد.

آنچه بدیهی است؛ رسوخ برخی سنت‌ها و رفتارهای نادرست به دسته‌های عزاداری بصیرت و بیداری عزاداران را می‌طلبد چراکه ریشه در باورهایی غلط داشته و گاه دستمایه‌ای برای سو استفاده دشمنان می‌شود تا چهره زیبای اسلام به صورت نازیبا و غیرمعقول به جهان معرفی می‌کنند.

همچنین برگزاری عزاداری بی شائبه و بدون خرافات و تاکید بر حفظ وحدت مسلمانان و فریضه امر به معروف و نهی از منکر از مهم‌ترین مؤلفه‌های رویکرد اخلاقی یک مداح بوده که باید در صدر اصول مداحی‌هایش قرار گیرد.‌


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا