ایران و جهان

گامی بلند برای توسعه کردستان/ قطار بعد از ۱۸ سال به سنندج می‌رسد

[ad_1]

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها؛ بی‌شک حمل و نقل ریلی مقرون به صرفه‌ترین و ایمن‌ترین زیر ساخت حمل و نقل مسافر و کالا است که می‌تواند زمینه‌ساز کاهش تصادفات و خطرات جاده‌ای و کاهش مصرف سوخت شود.

استان کردستان سال‌ها منتظر وصل شدن به شبکه ریلی کشور بود که پس از تلاش ۱۸ ساله این امر محقق می‌شود.

گامی بلند برای توسعه کردستان/ قطار بعد از ۱۸ سال به سنندج می‌رسد

دریچه‌های توسعه به روی کردستان باز شد

تا قبل از دولت سیزدهم پروژه راه‌آهن همدان- سنندج ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که با آغاز به‌کار این دولت اجرای این پروژه به‌عنوان یکی از مطالبات مردم استان مورد توجه قرار گرفت و امروز با اتمام آن شاهد گشایش دریچه‌های جدیدی از توسعه به روی کردستان خواهیم بود.
کردستان بیست و چهارمین استان کشور است که به شبکه ریلی می‌پیوندد.

سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژه راه‌آهن سنندج هزینه شد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور می‌گوید؛ برای پروژه راه‌آهن همدان سنندج اعتباری بالغ بر سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که اگر این اعتبار با قیمت روز محاسبه شود حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

مرادی می‌گوید: عملیات راه آهن همدان_ سنندج از ۱۸ سال پیش آغاز و در طول این سال‌ها بعضاً دچار توقف می‌شد اما در ۲ سال اخیر حرکت آن شتاب گرفت.

گامی بلند برای توسعه کردستان/ قطار بعد از ۱۸ سال به سنندج می‌رسد

مدیر طرح راه‌آهن سنندج نیز در این باره اعلام کرد: در این پروژه حدود یک‌هزار و ۴۰۰ نفر کار کرده‌اند و در پیک کاری پایین ۴۵۰ نفر فعالیت داشتند.

سالار زارع تصریح کرد: کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت از مزایای حمل و نقل سبز است.

وی ادامه داد: با افتتاح این پروژه شاهد توسعه استان کردستان خواهیم بود و روند توسعه استان شتاب می‌گیرد.

زارع افزود: شبکه راه آهن کردستان توسعه می‌یابد و در مراحل بعد راه آهن به مرز متصل می‌شود.

راه آهن سنندج_ همدان تا مرز باشماق مریوان ادامه خواهد یافت

استاندار کردستان نیز در این خصوص بیان کرد: پروژه راه‌آهن همدان سنندج تا مرز باشماق ادامه خواهد یافت و خدمات لازم برای تصویب این پروژه در حال پیگیری است.

اسماعیل زارعی‌کوشا افزود: ظرفیت انتقال ۳۰۰ هزار نفر مسافر و حمل ۵۰۰ هزار تن بار در سال قرار است به بهره‌برداری برسد.

در یکسال اخیر ۳۵ درصد مابقی اجرای پروژه انجام و خط ریلی تهران_ همدان_ سنندج آماده افتتاح شد

زارعی‌کوشا گفت: این پروژه از پروژه‌های نیمه تمام بود که از دهه ۸۰ آغاز و در سفر دور اول سفر رییس جمهور این پروژه به عنوان مصوبه مطرح شد که به تصویب رسید و اعتبارات لازم به آن اختصاص یافت.

وی افزود: در یکسال اخیر ۳۵ درصد مابقی اجرای پروژه انجام و خط ریلی تهران_ همدان_ سنندج آماده افتتاح شد.

استاندار کردستان با بیان اینکه در حوزه صنعت و حمل کالا این پروژه دارای جایگاه ویژه‌ای است، بیان کرد: کردستان با افتتاح پروژه راه آهن همدان سنندج در روزهای آینده ظرفیت جابجایی حدود ۸۰۰ هزار تن کالا را خواهد داشت اما در افق ۱۴۲۰ این ظرفیت به سه میلیون تن ارتقا می‌یابد.

وی اضافه کرد: این پروژه عامل محرک و تحول‌آفرین در اقتصاد استان کردستان خواهد بود.

گامی بلند برای توسعه کردستان/ قطار بعد از ۱۸ سال به سنندج می‌رسد

اکبر محمدی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان نیز در این زمینه می‌گوید: کردستان در بخش راه‌های زمینی با مشکلاتی مواجه است اما اقدامات اثربخشی شکل گرفته که شامل احداث راه‌های روستایی، توسعه راه‌های شهری و بویژه تکمیل راه همدان سنندج، گردنه صلوات‌آباد است که به زودی افتتاح می‌شود.

گامی بلند برای توسعه کردستان/ قطار بعد از ۱۸ سال به سنندج می‌رسد

مسیر ریلی کردستان ۱۷۷ کیلومتر با پیش بینی هفت ایستگاه در طول مسیر فعالیت خواهد داشت که از ایستگاه همدان آغاز و در گردنه صلوات‌آباد سنندج به ایستگاه آخر می‌رسد.

قرار است این خط ریلی در فاز بعدی تا خاک عراق استمرار داشته باشد.

[ad_2]

منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

how many casibom casibom casibom
دکمه بازگشت به بالا