کشورها خواستار فعالیت مشترک آموزشی و تحقیقاتی با ایران هستند
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر بهرام عین اللهی در هفدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یادمان شهید سلامت استاد دکترمحمد زارع جوشقانی که صبح امروز در دانشکده پزشکی برگزار شد، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و همه مسئولان درباره لزوم گسترش علم و دانش در کشور و اهمیت آن در پیشرفت کشورها، عنوان کرد: در تاریخ بی سابقه است که رهبر کشوری این میزان بر گسترش علم و دانش تاکید داشته باشد.
وی افزود: مستکبرین و امپریالیسم با علم و دانش خود حکومت میکنند و مستضعفین هم باید علم شأن را ارتقا دهند تا بتوانند در برابر امپریالیسم ایستادگی کنند.
عین اللهی ادامه داد: عظمت کوه از دور نمایان میشود و عظمت جمهوری اسلامی ایران هم از دور مشخص است. کشور در کنار تمام دستاوردهای عظیم خود، با پیشرفتهای حوزه سلامت به قدرتی نرم مجهز شده است و این ادعای تمام دانشمندان بی طرف دنیاست. دستیابی به این قدرت نرم باید گرامی داشته شود.
وی از تمایل سایر کشورها برای توسعه همکاری آموزشی با ایران خبر داد و گفت: دانشگاهی همچون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با سابقه علمی و آموزشی بسیار درخشان در سطح کشور، باید در سطوح بینالمللی نیز فعالیت آموزشی داشته باشد.
وزیر بهداشت گفت: سایر کشورها خواستار ارتقای همکاریهای آموزشی، تبادل استاد و دانشجو و توسعه فعالیتهای مشترک تحقیقاتی با ایران هستند. در دانشگاهی که با همکاری دولت عراق در همان کشور راه اندازی کردیم نیز مسئول تأمین نیروی انسانی آن هستیم، این همان قدرت نرم است که دستاورد انقلاب اسلامی است.
عین اللهی اظهار کرد: دستیابی به مرجعیت علمی دیگر برای ما آرزو نیست و فعالیت در سطوح بین المللی باید مدنظر قرار گیرد. فارغ التحصیلانی همچون دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که فعالیتی برجسته در تمام نقاط کشور دارند، میتوانند در خارج از مرزها هم پرچم جمهوری اسلامی ایران را برافراشته نگهدارند.
وزیر بهداشت در ادامه از دکتر زالی درخواست کرد در زمینه دیپلماسی علم فعالیت بیشتری داشته باشد و افزود: سمیناری در این زمینه باید طراحی شود، بحث مفصلی است، اما به طور خلاصه دانشمندان یک کشور باید به پرچم و میهن خود اعتقاد داشته باشند و آن را به هیچ کشوری نفروشند؛ این دیپلماسی علم است. فردی باید جذب دانشگاه شود که دیپلمات علمی باشد، نه اینکه با بیتالمال تحصیل کند و تجربه کسب کند، در نهایت در کشوری دیگر به خدمت رسانی مشغول شود.
وی بر جامعه محور بودن آموزشها نیز تاکید کرد و گفت: پاسخگویی نیازهای جامعه باید از اولویتهای آموزشی باشد. دانشگاه فقط محل تولید مقاله نیست، این مقالهها باید به محصول تبدیل شود و نمونه بارز وجود این پتانسیل در کشور، اقداماتی است که در بحران کرونا انجام شد.
عین اللهی مهمترین مؤلفه آموزش در کشور را اساتید دانست و ادامه داد: رشد دانشجو و پیشرفت دانشگاه نیازمند اساتید متعهد و دیپلمات است. استاد باید بروز باشد و دانشجو را برای آینده انقلاب اسلامی تربیت کند.
وی در ادامه بر ضرورت بازنگری در سطح فعالیت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی (EDC) و به میدان آمدن آموزشها، بهره گیری از روشهای نوین آموزشی، ایجاد کیفیت و ارزیابی فعالیت دانشآموختگان، اجرای به موقع طرحها و در نهایت ارتقای اثربخشی آن، افزایش بهرهوری آموزشی، توجه به بیت المال و نظارت توسط ستاد، مدیران گروه و رؤسای بیمارستانها تاکید کرد.
منبع: مهر