اخبار خوزستان

مفاخر فرهنگی خوزستان زیر سایه صنعت فراموش شده اند


به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا شریعتی عصر امروز دوشنبه در چهارمین همایش روز ملی شادگان (بزرگداشت ابن سکیت دورقی) اظهار کرد: خدا را شاکر هستیم که امروز در شادگان حضور داریم و از وحدت نمایندگان خوزستان برای مصالح استان استقبال می کنیم؛ از ابتکار، همدلی و تجمع نمایندگان خوزستان برای برگزاری این جلسه عظیم و حضور اکثر نمایندگان خوزستان برای همراهی و جبران عقب ماندگی های استان تشکر می کنیم.

وی افزود: وقتی همه کنار هم باشیم، کارها انجام می شود ولی با جزیره ای عمل کردن، تنها کارهای کوچک انجام و کارهای زیربنایی و اساسی باقی می ماند. همه باید بتوانیم مسائل و مشکلات اساسی استان را در کنار هم و با کمک یکدیگر رفع و حل کنیم. برگزاری چنین مراسماتی هم در شناخت منطقه و قابلیت ها و استعدادهای آن نقش دارد و تأثیرگذار است و هم در بیان مشکلات آنها نقش مهمی را ایفا می کند.

شریعتی بیان کرد: شناسایی مفاخر استان و کسانی که در راستای فرهنگ و شعر عرب خدماتی را انجام دادند، نیز از جمله محسنات برگزاری چنین همایش هایی است؛ کسانی که در زمنیه بسط فرهنگ استان نقش داشته اند باید پاس داشته شوند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: به علت سرمایه های عظیم خدادادی که خداوند به این استان عطا کرده در حوزه نفت، گاز، صنعت، بنادر آب های شیرینی و … بعضا برخی مسائل مثل میراث فرهنگی و یا سرمایه های انسانی که به این مرز و بوم در راستای ترویج و تقویت فرهنگ شیعی، عربی و فارسی خدمات کرده اسن از نظرها دور مانده و به فراموشی سپرده شده اند.

شریعتی با تأکید بر لزوم توجه نمایندگان به منافع و مصالح خوزستان گفت: تاکنون همینطور هم بوده و امیدوار هستیم تا این توجه تا آخرین لحظه کار استمرار داشته باشد.
در زمینه ساخت بیمارستان های نیمه کاره، اجرایی شدن طرح غدیر، راه ها و ریزگردها نیز کارها استمرار دارد تا به نتیجه مطلوب برسیم چون این مسائل همه زیرساختی هستند.

وی بیان کرد: کالاهایی که به بندر امام وارد می شود ۱۰ درصد معافیت بازرگانی دارد ولی این تخفیف به شادگان تعلق نمی گرفت اما با پیگیری در کمیسیون اقتصادی دولت، این درصد شامل حال شادگان هم شد. البته بعد از تصویب هیئت وزیران اجرایی می شود تا بازرگانان بتوانند کالاهای وارداتی را با رغبت بیشتری به این سمت بیاورند.

شریعتی همچنین اضافه کرد: ارزش افزوده به استان های تبدیل کننده نفت به محصولات مختلف از جمله مشتقات به آنها اختصاص داده می شود ولی سهمی به خوزستان که نفت از آن استخراج می شود، اختصاص نداده اند برای همین به نمایندگان استان پیشنهاد می شود تا در قانون ارزش افزوده که در کمیسیون اقتصادی مجلس باید این کار پیگیری شود، موضوع را بررسی کنند. 

استاندار خوزستان همچنین گفت: برای تالاب شادگان کانالی که از کارون به سمت تالاب کشیده شده و نیمه کاره رها شده و سالانه ۱۵۰ میلی مترمکعب آب را می تواند منتقل کند؛ پیگیری شده تا از محل اعتبارات محیط زیست کشور ۱۰ میلیارد تومان اختصاص داده شود و بتوانیم این کار را به سرانجام برسانیم چون خواست مردم است.

شریعتی اظهار کرد: یکی دیگر از کارهای در حال پیگیری برای شادگان ارتباط و انتقال آب بین حوزه کارون و مارون یا جراحی است تا بتوانیم اگر خشکسالی هایی به ویژه در مارون رخ داد از طریق کارون آن را جبران کنیم.


منبع: مهر خوزستان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا