ایران و جهان

معاون سازمان جنگل‌ها: هنوز هیچ چوبی از جنگل خارج نشده است/ نشانه‌گذاری‌ها در حال انجام است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، طرح تنفس جنگل پس از چند سال و همچنین کش و قوس‌های فراوان و تخلفات بهره‌برداران در جنگل‌های شمال ایران بالاخره به اجرا در آمد.

از سال ۹۶ تاکنون این طرح به هیچ بهره‌برداری اجازه برداشت و قطع درخت از جنگل را نداده است، طرحی که نه تعطیلی طرح‌های جنگلداری بلکه صرفا توقف برداشت از جنگل را دنبال می‌کند.

در ادامه اجرای طرح، کارگران کارخانجات چوب به دلیل حقوق‌های عقب مانده خود دست به اعتراض و تجمع در جلوی کارخانجات چوب زدند. 

 

اما این اعتراض‌ها زمانی بیشتر شد که بعد از ۳۱ اردیبهشت ماه امسال قراردادهای این نیروها تمدید نشد و کارگران را با مشکل بیکاری مواجه کرد، نمایندگان مجلس به وزیر جهاد کشاورزی  نامه نوشتند تا این مشکل را رفع کنند.

و در ادامه این فشارها و همچنین اعتراض‌های کارگران خلیل آقایی رئیس سازمان جنگل‌ها با خروج چوب‌های افتاده و شکسته از جنگل موافقت کرد. 

 

در همین ارتباط و موضوع خروج چوب از جنگل‌های شمال و همچنین مازندران، خبرنگار فارس این درستی این خبر را از معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور پیگیر شده است.
عباسعلی نوبخت معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به خبرنگار فارس در این زمینه گفت: بحث برداشت هنوز شروع نشده و سیکل اداری آن در حال انجام است که برآورد شود حجم چوب‌ها  چقدر است و نشانه گذاری انجام شود.

وی افزود: دستورالعملی را شورای عالی جنگل با همکاری معاونت امور جنگل آماده کرده که جاهایی که به صورت تجمعی است در حال حاضر نشانه‌گذاری‌اش توسط ادارات کل منابع طبیعی شمال و همچنین در مازندران هم نشانه‌گذاری در حال انجام است.

معاون سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه بعد از اعلام نتیجه توسط ادارات کل در این مورد تصمیم‌گیری می‌شود، افزود: بحث طرح جایگزین جنگل در حال حاضر هنوز عملیاتی و اجرایی نشده و امید است تا پایان سال آماده شود.

این مسؤول با بیان اینکه جلسات مختلفی پیرامون طرح جایگزین برگزار شده، افزود: هر دو هفته یک بار ریاست سازمان با حضور مدیران مرتبط و ستادی و همچنین مدیران اجرایی که در چهار اداره کل در شمال کشور مشغول و پیگیر هستند، جلسه برگزار می‌کند و اگر طرح جایگزین اجرا شود خیلی از مشکلات مرتبط به بخش منابع طبیعی و حتی فراتر از آن به واسطه توانمندسازی جوامع محلی و مشکلات مردم حل می‌شود.

نوبخت با اشاره به اینکه خروج چوب بعد از نشانه‌گذاری به اعلام استان‌ها انجام می شود، خاطرنشان کرد: نظارت در این زمینه هم ستادی است هم استانی، هنوز هیچ چوبی از جنگل بیرون نیامده و همه همکاران ما در ادارت کل شمال که در حال نشانه‌گذاری هستند خودشان در حال نظارت‌اند.

معاون سازمان جنگل‌‌ها در پاسخ به این سؤال که آیا نشانه‌گذاری و خروج چوب‌های افتاده و شکسته تحت فشار نمایندگان  مجلس بوده است، گفت: به بنده هنوز چیزی اعلام نکردند که رسما بخواهم آن را تایید کنم.

به گزارش فارس، طرح تنفس از سال ۹۶ در حال اجراست، طرحی که ۱۰ سال به جنگل‌های شمال فرصت تنفس داد و اما اکنون با موافقت نشانه‌گذاری و خروج چوب از جنگل، آیا این طرح که می‌تواند برای پایداری جنگل‌های شمال کمک کند دچار چالش می‌شود؟

این امر و جلوگیری از هرگونه سو استفاده از جنگل نظارت جدی ادارت منابع طبیعی را می‌طلبد و انتظار می‌رود تا با نظارت دقیق، دغدغه دوست‌داران طبیعت و فعالان منابع طبیعی و محیط زیست برطرف شود.

انتهای پیام/۸۶۰۴۱/ج

 


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا