ایران و جهان

مستمری مددجو باید۳برابر می‌شد نه یارانه/پرداخت جهیزیه ۳.۵ میلیونی


به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه رهبر در نشست خبری در خصوص اقدامات انجام شده در معاونت سلامت و حمایت خانواده کمیته امداد در طول سال ۹۵ افزود: موضوع کاهش تعداد مددجویان و هدایت خدمات و اعتبارات به سمت مناطق محروم در این سال مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: صفر شدن صف پشت نوبت کمک هزینه جهیزیه و وام ضروری از مهمترین اقدامات در سال گذشته بود که همین روند در سال ۹۶ ادامه خواهد داشت.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ سیاست ما کاهش تعداد پرونده های مددکاری و افزایش تعداد مددکاران بود و همچنین طرح شهید رجایی که در عمل اجرا نمی شد، احیا شد.

رهبر تاکید کرد: طراحی و نهادینه کردن کار محوری و خدمات رسانی و توسعه بازدید از منازل مددجویان از جمله برنامه های سال گذشته بود که در کنار فعالیت های مشاوره و ارائه خدمات دانش آموزی و دانش جویی در سال ۹۵ به اجرا درآمد.

وی از پوشش یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانواده مددجود در سال ۹۵ خبر داد و افزود: در مجموعه حدود سه میلیون نفر از خدمات مستمری کمیته امداد برخوردار شدند و افراد زیادی هم خدمات تک خدمتی یا چند خدمتی را دریافت کردند که این تعداد به ۲۷۰ هزار خانوار می رسد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفت: در سال ۹۵ بر اساس برنامه توسعه بیش از ۲۵۰ هزار خانوار پالایش شده و از چرخه دریافت مستمری خارج شدند و حدود ۸۲ میلیارد تومان از این طریق صرفه جویی شد که به طرح های دیگر از جمله جهیزیه و وام ضروری اختصاص یافت.

رهبر اضافه کرد: یک میلیون و ۳۰۰ هزار سالمند، ۳۳۰ هزار دانش آموز، ۷۷ هزار دانشجو و طلبه از خدمات امداد برخوردار هستند و در سال گذشته تعداد مددکاران به ۳۹۰۰ نفر و تعداد مشاوران به ۴۰۰ نفر رسید.

وی تاکید کرد: حدود ۱۱۶ هزار کمک هزینه ازدواج و جهیزیه در سال گذشته ارائه شد که میزان سرانه سه میلیون تومان بود و این رقم در سال ۹۶ به ۳.۵ میلیون تومان می رسد. همچنین امسال در تلاشیم بسته های کالایی جهیزیه که ارزشی حدود شش تا هفت میلیون داشت را توسعه دهیم و به همه مددجویان ارائه کنیم.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفت: امسال ۱۰۰ هزار کمک هزینه جهیزیه به مددجویان ارائه خواهد شد. همچنین صف کمک هزینه جهیزیه در نیمه اسفند سال گذشته به صفر رسید و وام قرض الحسنه ضروری به ۱۹۵ هزار نفر ارائه شد این وام تا سقف پنج میلیون تومان بلاعوض و یا با ضمانت های ساده انجام می شود که میانگین پرداختی آن یک میلیون ۸۰۰ هزارتومان بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته از طریق تسهیلات نظام وظیفه ۲۴ هزار فرقه معافیت صادر شد افزود: ۶۱ فقره اجاره مسکن و ۱۳ هزار و ۷۰۰ فرقه اقساط معوقه مسکن مددجویان پرداخت شد. همچنین ۸۳ هزار مورد معافیت هزینه انشعابات ارائه شد و ۲۱۰ هزار خانوار با حداقل ۱۰ سال سابقه بیمه تامین اجتماعی شدند.

رهبر خاطر نشان کرد: ۸۲ هزار خانوار بیمه شده صندوق روستاییان و عشایر هستند و همچنین بیمه تکمیلی و پایه به همه مددجویان تعلق می گیرد. علاوه بر این بیمه حوادث برای تمامی مددجویان منازل، اموال، اثاثیه و احشام آنها در نظر گرفته شده است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد ادامه داد: برای رفع سوءتغذیه کودکان زیر شش سال ۸۸ هزار مورد پیش بینی شده بود که سرانه آن ۷۵ هزارتومان در ماه پرداخت شد. همچنین مبلغ ۱۰۰ هزارتومان به صورت ماهانه به پرستارانی که نگهداری از سالمندان را بر عهده دارند پرداخت شده است.

وی گفت: ۶۶۰ خانوار مددجو در مناطق محروم ساکن هستند که ۲۳ هزار و ۵۰۰ منبع آب و ۷۰ هزار بخاری نفتی و گازی و ۹ هزار آبگرمکن برای آنها توزیع شده است.

رهبر درخصوص سیاست های سال ۹۶ این معاونت گفت: نظام نامه مددکاری در معاونت در حال تدوین است و فرایند توانمند سازی مددجویان در حال بازنگری و بررسی است. همچنین سطح بندی خدمات برای مددجویان در حال پیگیری است و در نظر داریم کمک های بلاعوض تبدیل به معوض شود.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد ارتقا شاخص های اثربخشی خدمات از طریق بازدید از مددجویان از مهمترین برنامه های سال ۹۶ معاونت اعلام کرد و ادامه داد: بررسی تاثیرگذاری خدمات و کاهش زمان انتظار دریافت خدمت از جمله اهداف ماست.

وی تاکید کرد: برای سال ۹۶ تلاش کردیم و ردیف اعتبار جداگانه ای برای مناطق محروم پیش بینی شده است، همچنین از ظرفیت اردوهای جهادی برای مناطق محروم استفاده خواهیم کرد.

رهبر از وجود اختلاف ۳۰۰ میلیاردتومانی درخصوص بیمه روستاییان و عشایر با این صندوق بیمه ای خبر داد و گفت: معوقات ما به این صندوق پرداخت شده اما آنها خواستار دریافت جریمه ۳۰۰ میلیاردتومانی هستند،   که این از توان کمیته امداد خارج است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با اشاره به ماده ۷۹ برنامه ششم توسعه و ضرورت افزایش مستمری مددجویان امداد برمبنای ۲۰ درصد حداقل دستمزد وزارت کار اظهارکرد: سهم کمیته امداد و بهزیستی از این محل ۴۰ هزار میلیارد ریال است و ستاد هدفمندی یارانه ها برای فروردین و اردیبهشت یارانه افراد تحت پوشش را به سه برابر افزایش داد در حالی که طبق قانون باید مستمری مددجویان افزایش می یافت.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات مددجویان به ستاد هدفمندی ارائه شده است و چهار هزار مورد همپوشانی بین کمیته امداد و بهزیستی وجود داشت و مواردی هم فوتی گزارش شده بود که این موارد پالایش شد و برای مابقی یارانه سه برابری واریز شد.

رهبر از برگزاری جلسات متعدد با ستاد هدفمندی خبر داد و گفت: باید افزایش مستمری طبق قانون اجرا شود اگر چه در دوماه گذشته تمامی مددجویان کمیته امداد از افزایش یارانه دریافتی رضایت داشتند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

news news news news news news news news news news news news news news news news news news news
دکمه بازگشت به بالا