اخبار خوزستان

مدیرکل راه آهن جنوب: شایعه فرسودگی خطوط ریلی در محدوده راه آهن جنوب صحت ندارد



به گزارش ایرنا عبدالکریم درویش زاده روز دوشنبه در نشست با رسانه های گروهی استان در خصوص حادثه های خروج قطار از ریل در مسیر تهران – خرمشهر و دلایل این حادثه اظهار کرد: در ماه های اخیر شدت گرمای استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده و در این روزها این میزان گرمای هوا در بروز مشکلاتی در خطوط راه آهن استان تاثیرگذار بوده است.
وی افزود: راه آهن منطقه خوزستان ازهفت تپه به اهواز- بندرامام خمینی و خرمشهر به غیر از ۱۱ کیلومتر حدفاصل کارون تا میاندشت که عملیات ترمیم و بازسازی آن به زودی آغاز می شود، با بهترین نوع روسازی در شبکه های راه آهن بازسازی شده و در حال حاضر در منطقه راه اهن جنوب هیچ خط فرسوده ای وجود ندارد.
مدیرکل راه آهن جنوب تصریح کرد: در برخی از رسانه ها عنوان شده که در منطقه راه آهن جنوب خطوط فرسوده وجود دارد اما این شایعات صحت ندارد.
وی بیان کرد: تنها بخشی از محدوده ادره کل راه آهن زاگرس دارای خط فرسوده است که در حال بازسازی است اما از هفت تپه تا خرمشهر هیچ خط فرسوده ای وجود ندارد.
درویش زاده ادامه داد: گرمای هوای خوزستان در روزهای اخیر تاثیر بالایی بر خطوط ریلی استان گذاشته که یکی از دلایل عمده خروج واگن های قطار از ریل گرمای شدید هوا بود.
وی تصریح کرد: در راه آهن جنوب جوشکاری خطوط به روش های طویل انجام شده که در آن فاصله بین دو ایستگاه به صورت کامل جوشکاری می شود و در برخی از مناطق بر اساس نیاز و شرایط منطقه ، جوشکاری به صورت منقطع انجام می شود.
مدیرکل راه آهن جنوب گفت: انبساط و انقباض در خطوط ریلی راه اهن یک امر طبیعی است که راه های مختلفی برای جلوگیری از این مشکلات در دستور کار داریم.
وی بیان کرد:یکی از روش هایی که می توانیم از بروز مشکلات در خطوط ریلی جلوگیری کنیم این است که باید درجه تعادل یک منطقه را در پروسه چند ساله به دست بیاوریم و پس از آن در زمان جوشکاری دمای ریل های آن منطقه را به درجه حرارت تعادل برسانیم و عملیات جوشکاری را انجام دهیم.
درویش زاد ه اظهار کرد: این اقدام درسال های گذشته در خطوط ریلی استان انجام شده اما افزایش درجه حرارت و بالا رفتن آن از ۵۰ درجه باعث شد که درمای هوا از درجه تعادل بالاتر برود و باعث انبساط طولی شود و فشاری را در ریل ذخیره می کند که به هنگام فشار وارده از سوی قطار در برخی از نقاط ضعف ایجاد می شود.
وی بیان کرد:این ضعف در قوس ها بیشتر خود را نشان می دهد اما در خطوط مستقیم کمتر شاهد این ضعف هستیم.
مدیرکل راه آهن جنوب گفت: این موج هایی که در ریل ها ایجاد می شود به فرار ریل معروف است اما با این وجود خطوط ریلی استان به صورت مستمر با دیزل زیمنس مورد بازرسی قرار می گیرد و دوروز پیش از خروج قطار از ریل نیز بازدید انجام شده اما تا آن زمان مشکلی مشاهده نشده بود.
وی بیان کرد: در بخشی از خطوط ریلی که این سانحه ایجاد شد، چندین قطار پیش از ان عبور کرده بودند اما دمای هوا به اندازه ای نبود که به خط فشاری وارد شود.
درویش زاده یادآور شد: فرار ریل به صورت معمول در زیر قطار و هنگام عبور آن ایجاد می شود و همین امر کار ما را برای شناسایی این ضعف ها سخت کرده است .
وی تصریح کرد: این سانحه هیچ تلفاتی نداشت و در زمان کمتر از یک ساعت مسافران از واگن هایی که از خط خارج شده بودند به واگن های ابتدایی قطار منتقل شده و در ایستگاه های هفت تپه و اندیمشک پنج واگن به این قطار اضافه شد.
مدیرکل راه آهن جنوب گفت: ترمیم خط در سریعترین زمان ممکن صورت گرفت و تاکنون در این منطقه هیچ سانحه مشابهی رخ نداده است.
وی ادامه داد: همچنین در منطقه شوش قطار مسافری که سه روز بعد از این سانحه دچار نقص فنی شده بود به سرعت تعمیر شد اما متاسفانه برخی از رسانه ها خبرهایی مبنی بر خروج مجدد قطار از ریل را اعلام کرده بودند.
درویش زاده تصریح کرد: در راه آهن جنوب به صورت ۲۴ ساعته آماده به کار هستیم و هرنوع خبری مبنی بر بروز حادثه ای در منطقه خوزستان را به موقع به رسانه ها اعلام می کنیم و هیچ دلیلی برای پنهان کردن موضوعی نداریم.
وی بیان کرد: انتظار داریم هرموضوعی که در خصوص راه آهن جنوب در رسانه ها مطرح می شود، صحت آن از مسئولان راه آهن جنوب جویا شود و پس از آن نسبت به انشار آن اقدام شود.
مدیرکل راه آهن جنوب در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر راه های جلوگیری از فرار ریل و تکرار حادثه خروج قطار از ریل گفت: اوج گرمای هوا از ساعت ۱۲ تا ۱۹ است و در این فاصله زمانی برای جلوگیری از این مشکلات در جلوی قطارهای مسافری ،دریزین پیشرو حرکت می کند تا در صورت مشاهده هرگونه مشکلی بتوانیم از وقوع حادثه های احتمالی جلوگیری کنیم.
وی همچنین درخصوص احداث خط ریلی اهواز-اصفهان و شلمچه- بصره گفت: پروژه های مهم و ملی از طریق معاونت ساخت وزارت راه پیگیری و عملیاتی می شود که اهواز- ایذه – اصفهان جزو یکی از پروژه های مهمی است که تمام مسئولان استان و نمایندگان و راه آهن جنوب پیگیر آن هستیم.
درویش زاده همچنین در خصوص خط راه آهن شلمچه- بصره گفت: در خصوص این خط ریلی توافقاتی با کشور عراق صورت گرفت که بر اساس آن قرار شد یک پل ۷۰۰ متری توسط ایران ساخته شود و ۳۲ کیلومتر از خط ریلی شلمچه تا بصره توسط طرفی عراقی احداث شود و در حالی که تمامی اقدامات ما در خصوص احداث این پل انجام شده بود، کشور عراق به تعهدات خود عمل نکرد و این پروژه همچنان بلاتکلیف مانده است اما به تازگی در این خصوص جلساتی با نمایندگان این کشور برگزار شده است.
قطار مسافری فوق العاده دوم خرمشهر – تهران عصر جمعه در ایستگاه شوش از ریل خارج شده است.
این حادثه خسارت جانی نداشته اما موجب مسدود شدن خط آهن اندیمشک – شوش – اهواز در محدوده ایستگاه شوش شده است.
به گفته منابع محلی حادثه خروج یک واگن قطار مسافربری خرمشهر – تهران از خط در ایستگاه راه آهن شوش در محدوده قطع و وصل ریل ها ( سوزن ) رخ داده و حادثه جزیی بوده است.
۲۰ تیرماه نیز قطار مسافربری خرمشهر – تهران در ایستگاه بین میان آب و هفت تپه در خوزستان از خط خارج شد.
علت این حادثه که در ساعت ۱۵ و ۱۵ دقیقه ظهر روز سه شنبه رخ داد گرمای هوا و فرار خط عنوان شد.
/۶۰۰۲/۷۱۵۲ خبرنگار: محمدرضاخبازان**انتشاردهنده : کبری آقازری


Source link

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا