اخبار ویژه

 سیزدهم تیرماه کارشناسان سازمان بین الملل برای بازدید از کانون های بحرانی ریزگردها به خوزستان می آیند/ بهره مندی از سازمان های مردم نهاد در طرح مقابله با بیابان زدایی

به گزارش خوز۲۴ دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در همایش مقابله با بیابان زایی که شبانگاه امروز در سالن اجتماعات هتل بوستان برگزار شد اظهار کرد: بحث ریزگردها در استان خوزستان و استان های هم جوار به بحث ملی و بین المللی مبدل شده است. در این زمینه تصمیماتی در سازمان بین الملل اتخاذ شده است همچنین امسال اجلاس بین المللی مقابله با ریزگردها با حضور نمایندگان سازمان بین الملل در ایران برگزار می شود .سیزدهم تیرماه میزبان کارشناسان سازمان های بین المللی در جهت بازدید و ارائه راهکارها میپردازند .

وی ادامه داد: اقدامات خوبی در کانون های فوق بحرانی ریزگردها انجام شده است. شش هزار هکتار از ۴۲هزار هکتار تاکنون نهال کاری شده است و تا پایان مهرماه ۴۲هزار هکتار با مشارکت مردم و بزرگان منطقه و سازمان های مردم نهاد نهال کاری خواهد شد. اگر همکاری بزرگان قوم و شیوخ نبود این اقدام علیرغم تامین اعتبارات به موفقیت نمی رسید.

شریعتی با بیان اینکه در این مسیر پذیرای انتقادات و ارائه پیشنهادات همه دلسوزان و کارشناسان خواهیم بود بیان کرد: باید از مخالفت ها کارشناسان و کشاورزان نیز در جهت بهبود امور استفاده کرد، همه نظرات و پیشنهادات باید توسط تیم های کارشناسی مورد مداقه قرار بگیرد با تجمیع همه نظرها، بهترین تصمیمات اتخاذ خواهد شد. همه آمده اند که استان را از این چالش خارج کنند، انتقاد از استاندار اگر منجر به بهبود امور شود هیچ ایرادی ندارد.

وی افزود: ۳۵۰هزار هکتار از اراضی خوزستان جزو کانون های ریزگرد است . مقابله با این پدیده کار کوچکی نیست و همه باید جهت اصلاح امور و رفع معضل تلاش کنند . هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نظر در این طرح توسط دولت هزینه خواهد شد. ۲۵هزار میلیارد تومان برای رفع معضلات ریزگردها ؛آب و فاضلاب و حق آبه تالاب ها و احیای کارون و فازدوم. طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اختصاص داده است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه اراده جدی دولت برای توسعه همه جانبه خوزستان است تصریح کرد: دولت در این مسیر بر این باور است که عوارض زیست محیطی را در این راه کاهش دهد. همه باید در کنار هم باشیم نه در تقابل و ضدیت باهم . حق آبه تالاب ها در اولویت کاری دولت است و حق طبیعت خوزستان باید داده شود. در این مسیر جلسات کارگروه‌های های مقابله با ریزگردها پیگیری شود .

شریعتی در پایان گفت: قرار است با نصب تلویزیون شهری، شهروندان به طور آنلاین در جریان شرایط آب و هوایی کلانشهر اهواز قرار بگیرند.
از تجهیزات موسسه جهاد نصر در امر مقابله با بیابان زایی کمک خواهیم گرفت

در ادامه این همایش احمد مطیعی مدیرکل منابع طبیعی خوزستان بیان داشت: در موضوع مقابله با بیابان زایی باید از مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد و مسئولان بهره ببریم.
مطیعی با اشاره به تاکیدات رهبری و‌ رییس جمهور گفت: خوزستان شش درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می دهد.حداکثر دما در استان ۵۲درجه است. متوسط بارندگی ۲۵۵ میلی متر ؛ تبخیر ۳۲۰۰ میلی متر است . دومیلیون و دویست هزار هکتار مرتع و یک میلیون و دویست هزار هکتار بیابان و هشتصد هزار هکتار در استان پوشش جنگلی داریم .

وی افزود :عوامل انسانی و زیست محیطی استان را به سوی بیابان زدایی برده است. کنترل بیابان زایی باید در دستور کار قرار گیرد . اما بیابان را نمی توانیم از بین ببریم.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان پیشنهاد داد فارغ التحصیلان کشاورزی استان را در کانون های بحرانی ریزگردها برای نهال کاری در عرصه ها استفاده کنیم.

وی همچنین گفت: پیشنهاد می کنم در خصوص استفاده از تجهیزات و کارگاه های موسسه جهاد نصر در امر مقابله با بیابان زایی کمک بگیریم.

در ادامه نماینده ی مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه با بیان اینکه اختلال در محیط زیست یکی از مشکلات پیش روی جامعه بشری است، گفت: بیشترین علت مشکلات زیست محیطی بشر در قرن بیست و یکم، به علت دست کاری هایی بود که بشر در قرن بیستم بر روی طبیعت انجام داد.

وی با بیان اینکه باید به محیط زیست توجه ویژه ای داشت، عنوان کرد: اگر در خصوص رویکرد محیط زیست چاره ای اندیشیده نشود حیات بشر با مشکلات عدیده ای مواجه می شود و یک تهدید جدی است.

وی تصریح کرد: ایران در منطقه خشک دنیا واقع شده است و به نظر می رسد بیشترین تغییرات محیط زیست در منطقه خاور میانه که در ایران قرار دارد ایجاد شده است و در آینده نچندان دور فلات ایران دچار تغییراتی در محیط زیست می شود.

وی همچنین بیان داشت: طبق نقشه های جهانی تغییر اقلیم از سمت جنوب غرب ایران در حال ورود به فلات ایران است به این معنا که خطر را باید برای کل کشور جدید بگیریم . مشکلات محیط زیستی استان خوزستان در آینده نزدیک کل فلات ایران را در بر می گیرد که در نظام برنامه ریزی کشور کمتر به این نکات توجه می شود.

یوسفی با اشاره به دستگاه های مربوطه در خصوص تغییرات محیط زیستی، تصریح کرد: بیشترین دستگاه های مسئول که باعث تغییر در محیط زیست خوزستان شده اند، شامل وزارت نفت، کشاوزی و نیرو است. که متاسفانه هیچ کدام از مسوولان امر در همایش حضور ندارند. همچنین با توجه به عدم حضور آن ها خروجی جلسه بی نتیجه می ماند.

وی با اعلام اینکه نقش مردم در کنترل محیط زیست بسیار نقش مهمی است: کنترل محیط زیست بنا بر اهمیت فوق العاده بشر به او سپرده شده است و در همه جای دنیا مشخص شد که هر جا دخالت انسان ها بیشتر باشد، موضوع به نتیجه بهتری خواهد رسید.

نماینده مردم اهواز ، باوی، کارون و حمیدیه در ادامه گفت: کنترل کانون های بیابانی و گرد و غبار به شرکت های دانش بنیان یعنی خود مردم واگذار شده است و اکنون بسیاری از کانون ها با منابع اقتصادی نیز کنترل شده است.

وی بیان داشت: روند کارهای در حال انجام در خصوص رفع مسائل زیست محیطی در خوزستان به کندی پیش می رود و راه کنترل کانون های ماسه ای و گرد و غبار تامین حق آبه مربوط به تالاب ها و هور ها است که با تامین قسمتی از حق آبه آن ها طبق آمار هوا شناسی استان میزان گرد و غبار با منشا داخلی کمتر شده است.

همایون یوسفی عنوان کرد: از ۳۵۰ هزار هکتار کانون گردو غبار استان ۲۰۰ هزار از آن به حق آبه نیاز دارد که امید است با همکاری وزارت نیرو تامین شود.

وی در پایان تصریح کرد: میزان روزهای هوای پاک طبق آمار نسبت به سال گذشته بهتر شده است و امید می رود استمرار یابد تا شاهد هر چه بیشتر مشکلات زیست محیطی باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا