به گزارش خبرنگار مهر، عبدالکریم درویش زاده ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیران کل را ه آهن سراسر کشور در سالن جلسات راه آهن جنوب در اهواز اظهار کرد: در سه ماهه نخست سال ۹۵ حجم بار یک میلیون و ۸۴۰ هزار تن بوده اما در سه ماهه نخست امسال این رقم به دو میلیون و ۸۹۰ هزار تن رسیده است.
وی با اشاره به اینکه شاهد رشد ۲۳درصدی در این خصوص بوده ایم، افزود: جابه جابه جایی کالا در کارخانجات پتروشیمی بندر امام خمینی ۵۰ میلیون تن است در حالیکه سهم راه آهن کمتر از دو میلیون تن است.
مدیرکل راه آهن جنوب تصریح کرد: اداره کل راه آهن جنوب آمادگی خود را برای همکاری با کارخانجات در حمل و نقل بار اعلام کرده است و در حال حاضر با دو کارخانه به توافق رسیده ایم.
درویش زاده گفت: سهم ما در جابجایی شمش و ورق های فولادی دو میلیون تن و سهم خطوط جاده ای ۵۰۰ هزار تن است و درصدد هستیم تا تمام این کالا بر روی خطوط ریلی جابجا شود.
وی با بیان اینکه ۱۶۰ کیلومتر در راه آهن جنوب بازسازی شده است، ادامه داد: اتصال کارخانجات و شهرک های صنعتی به خطوط ریلی از اولویت های مهم راه آهن کشو راه آهن جنوب است.
مدیرکل راه آهن جنوب بیان کرد: در حال حاضر درخواست افزایش تعداد واگن در مسیر بندر امام خمینی(ره) و خرمشهر را داریم و با توجه به وجود منطقه پتروشیمی ماهشهر و ظرفیت موجود در آن به دنبال ایجاد یک راه اختصاصی هستیم.
درویش زاده با انتقاد از سهم کم راه آهن در صادرات کالا از مرز شلمچه اضافه کرد: در سال جاری به رغم رایزنی های صورت گرفته تنها چند دستگاه خودرو از مرز شلمچه توسط قطار منتقل شده است.
وی یادآورد شد: اداره کل راه آهن جنوب رتبه هشتم را از حیث طول خطوط در نواحی ۱۹ گانه و همچنین رتبه چهارم در جابجایی مسافر و کالا را در اختیار دارد.
مدیرکل راه آهن جنوب با اشاره به کاهش تعداد قطارهای محور جنوب به علت بازسازی محور اندیمشک گفت: درحال حاضر دو قطار به مقصد مشهد و سه قطار به مقصد تهران فعال است.
درویش زاده تصریح کرد: ۱۴ قطار محلی نیز در استان فعال هستند که هشت قطار در مسیر بندر امام، چهار قطار در مسیر اندیمشک و دو قطار نیز در مسیر خرمشهر وجود دارد.
وی افزود: منطقه آزاد اروند نیز درخواست یک رام کرده و در حال حاضر سرعت قطار در مسیر خرمشهر ۱۱۰ کیلومتر است اما با یک عملیات بهسازی قابلیت افزایش به ۱۶۰ کیلومتر دارد.
منبع: مهر خوزستان