ایران و جهان

سازمان ملل خواستار پایان عملیات نظامی علیه مسلمانان روهینگیا شد


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه دیلی استار، مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن، از دولت میانمار خواست تا به عملیات نظامی خود علیه مسلمانان روهینگیا پایان دهد.

این قطعنامه همچنین از «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل می خواهد تا نماینده ای ویژه برای امور میانمار تعیین نماید که این درخواست با مخالفت چین، روسیه و برخی از کشورهای منطقه روبرو شد.

این قطعنامه که پیش نویس آن توسط «سازمان همکاری اسلامی» (OIC) ارائه شد، با ۱۲۲ رأی موافق در برابر ۱۰ رأی مخالف و ۲۴ رأی ممتنع به تصویب رسید.

این قطعنامه همچنین از دولت میانمار می خواهد تا امکان دسترسی را برای امدادگران فراهم سازد، بازگشت تمام پناهجویان را تضمین نموده و به آنان تابعیت کامل اعطاء نماید.

کشورهای چین، روسیه، کامبوج، لائوس، فیلیپین، ویتنام، میانمار، بلاروس، سوریه و زیمبابوه به این قطعنامه رأی مخالف دادند.

گفتنی است که روز ۲۵ اُم دسامبر مصادف با چهارمین ماه از آغاز بحران پناهجویان در روهینگیا است و وضعیت در این کشور همچنان وخیم است.

تخمین زده می شود که حدود یک میلیون تن از اتباع میانمار که به اجبار از موطن اصلی خود تبعید شده اند، در حال حاضر در بنگلادش بسر می برند.

شایان ذکر است که عملیات نظامی دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا- از روز ۲۵ اُم آگوست سال جاری- «به خشونت سیستماتیک و نقض حقوق بشر» مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین منجر شد که بیش از ۶۵۵ هزار تن از این اقلیت مسلمان را به فرار از میانمار و پناه بردن به کشور بنگلادش وادار ساخت.

این درحالی است که مقامات میانمار ادعا می کنند این عملیات نظامی با هدف نابودسازی شبه نظامیان روهینگیایی صورت می گیرد که روز ۲۵ اُم آگوست به پاسگاههای پلیس در این کشور حمله کردند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا