ایران و جهان

دولت جدیدسرزمین فرصت‌های ناشناخته راکشف کند/فارس پیشران توسعه شود

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان فارس به‌خصوص مرکز آن شیراز یکی از مهم‌ترین مناطق در کشور است که می‌تواند اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار دهد. البته فارس تنها در اقتصاد سرآمد نیست بلکه در بسیاری از حوزه‌ها نظیر فرهنگ، گردشگری، علم، هنر، ادب و پزشکی و… نیز می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

مهم‌ترین چالشی که در استان فارس وجود دارد آن است که مسئولان کلان استان به‌درستی نمی‌توانند نقشه راهی را برای مدیریت فارس ترسیم، تدوین و اجرایی کنند این مشکل طی هشت سال اخیر که نه بلکه طی ١٢ سال گذشته تداوم داشته و هر مدیر کلانی که به استان فارس آمده یا نتوانسته یا نخواسته است از توانمندی‌های استان به حد مطلوبی استفاده کند.

واحدها و بنگاه‌های اقتصادی، حجم قابل‌قبول کشت محصولات کشاورزی، وجود قابل‌توجه صنایع خرد، قطب پزشکی، گردشگری و گردشگری مذهبی ازجمله معیارهایی است که فارس را نسبت به سایر مناطق کشور متمایز ساخته است و این پتانسیل‌ها می‌تواند موجبات شکوفایی فارس را فراهم کند. اکنون زمان آن رسیده تا پیش از اینکه دولت سیزدهم تشکیل شود نگاهی به مطالبات مردم فارس از رئیس‌جمهور آینده داشته باشیم.

رئیس جمهور منتخب درباره فارس چه گفت؟

در ابتدا نگاهی به دیدگاه شخص اول قوه مجریه به استان فارس داشته باشیم. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم فارس در خصوص ویژگی‌های فارس گفت: فارس می‌تواند به‌عنوان قطب فرودگاهی و چهارراه ریلی در کشور فعالیت کند، ازاین‌رو زیرساخت‌های لازم باید در استان بیش از هر زمان دیگری تقویت شود.

رئیسی با تأکید بر اینکه فارس جلوه‌گاه تمدن و دریچه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است، بیان کرد: استان فارس در تمامی بخش‌های کشاورزی، خدمات و صنعت در کشور قطب بوده و فارس در حوزه گردشگری سلامت در جهان شگفتی آفریده است.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که باید در استان فارس صورت بگیرد، توجه به توسعه در این استان است. لازم به ذکر است که فارس دارای ویژگی‌ها و پتانسیل‌هایی است که اگر تمامی این ویژگی‌ها مورد بهره‌برداری قرار بگیرند آمارهای بیکاری در استان فارس به‌شدت کاهش خواهد یافت.

او افزود: فارس می‌تواند به‌عنوان قطب فرودگاهی و چهارراه ریلی در کشور فعالیت کند لذا زیرساخت‌های لازم باید در استان فارس بیش از هر زمان دیگری تقویت شود تا این مهم محقق شود البته در این میان نباید حمایت از واحدهای کوچک و متوسط فراموش شود زیرا این بخش‌ها مولدان چرخه صنعت در استان هستند.

وی در خصوص اهمیت روستاها هم عنوان کرد: با توجه به ویژگی‌هایی که در روستاهای استان فارس وجود دارد و پتانسیل‌های ٣۶ شهرستان استان، باید شرایط روستاها به‌گونه‌ای باشد که شاهد مهاجرت معکوس باشیم این در حالی است که با قطع دست دلالان بخش کشاورزی می‌توان زمینه تقویت زنجیره تولید در استان را نیز فراهم کرد.

او با اشاره به صادرات یادآور شد: فارس نقشی در صادرات منطقه‌ای ندارد این در حالی است که ظرفیت‌های موجود در استان فارس برای اینکه نقش پررنگی در حوزه صادرات داشته باشد قابل‌توجه بوده و می‌تواند زمینه‌ساز شکوفایی اقتصاد کشور باشد.

چرخش اقتصاد فارس توسط گردشگری

یک استاد دانشگاه و کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: گردشگری می‌تواند چرخه اقتصاد فارس را به حرکت دربیاورد و عاملی برای توسعه فارس در تمامی ابعاد شود.

دولت جدیدسرزمین فرصت‌های ناشناخته راکشف کند/فارس پیشران توسعه شود

مهدی غریب در ادامه بیان کرد: در حوزه گردشگری باید به این نکته توجه کرد که فعالیت‌ها بر اساس دلار یا هر نوع پول خارجی انجام می‌شود و این موضوع نشان‌دهنده ورود ارز به کشور است. در کنار این مسئله باید به این موضوع نیز پرداخت که ورود گردشگران به استان یا کشور زمینه فعالیت سایر بخش‌های اقتصادی را نیز فراهم می‌کند برای مثال با ورود هر گردشگر به فارس فعالیت بخش‌های مختلف نظیر صنایع‌دستی، سیستم هوایی، رستوران‌داران و … فعالیت می‌کنند و کسب درآمد دارند.

گردشگری طبیعی و تاریخی در کنار گردشگری سلامت می‌تواند اقتصاد فارس را متحول کند زیرا جمعیت قابل توجه‌ای در جهان به دنبال گردشگری سلامت و پزشکی هستند

وی در ادامه متذکر شد: یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های فعالان گردشگری در استان فارس از رئیس‌جمهور جدید توسعه فعالیت‌های جذب گردشگر در کشور و فعال شدن سیستم گردشگری در ایران با تعاملات بین‌المللی است که می‌توان با ورود ارز به کشور زمینه افزایش سرانه درآمد را فراهم کند.

غریب در ادامه متذکر شد: گردشگری طبیعی و تاریخی در کنار گردشگری سلامت می‌تواند اقتصاد فارس را متحول کند زیرا جمعیت قابل‌توجهی در جهان به دنبال گردشگری سلامت و پزشکی هستند و پول‌های قابل‌توجهی در گردشگری سلامت در جهان هزینه می‌شود و می‌توان با استفاده از ظرفیت موجود در حوزه علوم پزشکی از این موقعیت بهترین استفاده را کرد.

در این رهگذر یک استاد دانشگاه و مدرس اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: فارس استانی کشاورزی محور است اما با افزایش نیروهای انسانی تحصیل‌کرده، یکی از مطالبات مهم مردم، حرکت اقتصاد استان به سمت صنعتی شدن است.

صنعتی شدن فارس انتظار مردم است

محسن اسلامی در ادامه بیان کرد: یکی از مطالباتی که مردم فارس از دولت‌ها دارند صنعتی شدن و کاهش وابستگی به صنعت کشاورزی است. لازم به ذکر است که طی چهار دهه اخیر میزان کشت محصولات مختلف کشاورزی اعم از زراعی و باغی در فارس افزایش‌یافته بود و استان می‌کوشید تا با بهره‌گیری از ظرفیت موجود در حوزه کشاورزی تأمین‌کننده بخش قابل‌توجهی از امنیت غذایی کشور باشد که تا حدودی نیز در این بخش موفق بود.

اسلامی افزود: تأمین ١٠ درصد از نیاز غذایی کشور نشان‌دهنده توانمندی فارس در بخش کشاورزی است اما اکنون که زنگ تنش و بحران کم‌آبی در فارس بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد آیا صرفه اقتصادی دارد که همچون گذشته نسبت به تولید محصولات پرآب بر کشاورزی اقدام کرد؟ که مسلماً پاسخ خیر است.

این استاد اقتصاد در ادامه عنوان کرد: با نگاهی کلی به میزان اشتغال و مصرف منابع آب در فارس می‌بینیم که بخش صنعت هم در بخش اشتغال‌زایی و هم در بخش مصرف آب در جایگاه سوم قرارگرفته و پیش از آن نیز بخش کشاورزی و مصارف خانگی خودنمایی می‌کنند از رو برای اینکه استان فارس به سمت صنعتی شدن حرکت کند باید در گام نخست دولت جدید نسبت به ایجاد صنایع مادر تخصصی در فارس اقدام کند تا میزان اشتغال بخش صنعت در فارس افزایش یابد.

او ادامه داد: با افزایش یافتن ایجاد اشتغال و جذب سرمایه‌گذاران در بخش صنعت به‌مرور اشتغال و فعالیت در بخش کشاورزی کاهش‌یافته یا با تغییر الگوی کشت شاهد خواهیم بود که میزان اشتغال در این بخش کاهشی بوده و به‌جای آن اشتغال‌زایی در بخش صنعت و خدمات افزایش می‌یابد.

دولت جدیدسرزمین فرصت‌های ناشناخته راکشف کند/فارس پیشران توسعه شود

اسلامی افزود: با رونق گرفتن فعالیت‌های صنعتی در فارس افق فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی نیز گسترش‌یافته و مدیران بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران واحدهای صنعتی به دنبال بازارهای جدید خواهند رفت و این موضوع مصداقی بارز برای افزایش صادرات محصولات تولیدی از مبدأ استان فارس به مقاصد مختلف و بازارهای جهان است.

اسلامی معتقد است زیرساخت‌های اقتصادی نظیر صنایع کوچک، خطوط ریلی، خطوط حمل‌ونقل و … پس از جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان به‌مرور و به‌موازات طرح‌های سرمایه‌گذاری در فارس ایجاد می‌شوند و نگرانی در این بخش نیز وجود نخواهد داشت زیرا بخش خصوصی در مکانی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند که بتواند دسترسی سریع و راحتی به منابع داشته باشد و استان فارس نیز دارای تمامی این پتانسیل‌ها است.

اصلی ترین مطالبه مردم فارس از دولت جدید فراهم کردن زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه گذاری ها و سرمایه در گردش است

به گفته این استاد اقتصاد، اصلی‌ترین مطالبه مردم فارس از دولت جدید فراهم کردن زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها و سرمایه در گردش است.

آنچه مسلم است استان فارس دارای توانمندی‌ها و پتانسیل‌های مختلفی در تمامی حوزه‌ها است و می‌توان با بهره‌برداری از ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در استان فارس وجود دارد نسبت به توسعه استان و همچنین اقتصاد کشور اقدام کرد.

پیگیری توسعه در کشور بدون استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان فارس نتایج مطلوبی نخواهد داشت زیرا استان فارس بخش قابل‌توجهی از ظرفیت‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

کشاورزی فارس ظرفیت ایجاد صنایع تبدیلی را فراهم کرده است. وجود بالغ‌بر ۳۵۰۰ اثر تاریخی ثبت‌شده در استان ظرفیت‌های بزرگی را در حوزه گردشگری ایجاد کرده و درعین‌حال علم پزشکی نیز در استان فارس باعث شده که این استان یکی از قطب‌های گردشگری پزشکی و درمانی کشور و حتی منطقه باشد.

فارس سرزمین فرصت‌هایی است که تاکنون شناخته‌نشده، دولت سیزدهم باید این ظرفیت‌ها را شناسایی کرده و برای هرکدام برنامه جدی داشته باشد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا