ایران و جهان

در پی انتشار خبر فارس صورت گرفت واکنش کروز به اتهام انحصار و حمایت ۳۰۰ میلیارد تومانی دولتی‌ها + توضیح فارس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پی انتشار خبری با عنوان « خط تولید سایپای کاشان متوقف شد/ حمایت ۳۰۰ میلیارد تومانی از انحصار قطعه‌ساز بزرگ » در خبرگزاری فارس در روز ۲۷ فروردین ماه، توضیحی را ارسال کرده که با توضیحات خبرگزاری فارس در زیر می‌خوانید:

۱- حضور معاون اول رئیس‌جمهور در روز گذشته (به نقل از خبر) در این شرکت کذب محض و ناشی از اغراض شخصی مصاحبه‌شونده بوده و موجب انحراف افکار عمومی از واقعیت است.

۲- در خصوص پرداخت وجه به شرکت کروز لازم به ذکر است که مجموعه مطالبات شرکت کروز از خودروسازان بیش از دو برابر ادعای کمک مطروحه در مصاحبه است. القای کمک از جمله نکات عجیب و هدف‌دار مصاحبه فوق است‌. پرداخت معوقات شرکت کروز با توجه به وقوع آتش‌سوزی و در شرایطی که برخی قطعه‌سازان به خودروسازان بدهکارند، امری متعارف است، متأسفانه مصاحبه‌شونده با نیتی از پیش تعیین شده سعی در القای تحلیلی غلط و خلاف واقع را دارد.

۳- شرکت کروز در قطعات اشاره شده ( دسته سیم، ECU و …) تک سورس نبوده و در رقابت قیمت و کیفیت با سازندگان خارجی و داخلی سهمی از بازار را به خود اختصاص داده و از افتخارات ملی ما تولید کامل مجموعه ECU در شرکت کروز و دستیابی به تمامی سطوح توسعه فناوری در این حوزه است.

۴- شرکت‌های سایپا و ایران‌ خودرو نه تنها برای تأمین قطعات تولیدی شرکت کروز منابع جایگزین در اختیار دارند، بلکه در برخی موارد تعداد منابع بیش از دو سازنده است لیکن خرید محصول بر اساس قیمت رقابتی به کیفیت است. با وجود وقوع این حادثه به لطف الهی و با عزم همه تأمین‌کنندگان صنعت خودرو و خودروسازان رجاء واثق داریم که با آسیب حداقلی از این مقطع حساس عبور خواهیم نمود.

۵- ادعای عجیب شخص مصاحبه شده در مورد کالیبره نبودن ECU های عجیب و بدون استناد ایشان موضوعی است که تمامی نهادهای نظارتی دولتی و مؤسسه تحقیقاتی استاندارد را زیر سوال برده است و انتشار چنین مطالب خلاف واقعی فقط موجب تخریب صنعت خودروسازی کشور و نهادهای نظارتی آن است.

مؤکداً معروض می‌دارد شرکت کروز با استطاعت خداوند منان و با تکیه بر توان ۱۲ هزار نیروی دلسوز و توانا به عنوان بزرگترین تولید‌کننده قطعات خودرو منطبق بر استانداردهای ملی و بین‌المللی بر سر پیمان خود و توسعه تولید و اشتغال پایبند بوده و با گام‌های بلند مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی را هموار خواهد نمود. چنانکه شرکت در دوران تحریم‌های ظالمانه غرب با تلاش مضاعف از تنگناهای تولید عبور نموده است اکنون نیز با ورود زخم حادثه آتش‌سوزی، به فضل الهی و با حرکت جهادی همه نیروهای متعهد و کاردان تلاش خود را برای دایر بودن خطوط تولید و جلوگیری از توقف فعالیت خودروسازان به کار خواهد بست تا راه بر سر هر نوع گمانه‌زنی مغرضانه بسته شود.

توضیح فارس:

۱- هرچند در بند ۱ توضیحات کروز حضور معاون اول رئیس‌ جمهور پس از آتش سوزی در این شرکت تکذیب شده اما نباید تأکید بیانیه چند روز پیش کروز که با هشتگ «دوباره می‌سازمت کروز» از سوی این شرکت برای خبرگزاری فارس ارسال شد را نادیده گرفت. در آن بیانیه از حمایت ویژه شخص معاون اول رئیس جمهور تقدیر شده و آمده بود که وی و وزیر صنعت با درک شرایط حساس، از لحظات نخست حادثه در کنارمان بودند. لازم به یادآوری است که جهانگیری سال گذشته نیز از شرکت کروز بازدید کرده بود.

۲- در بند ۲ توضیح کروز آمده است که پرداخت معوقات این شرکت با توجه به وقوع آتش‌سوزی و در شرایطی که برخی قطعه‌سازان به خودروسازان بدهکارند، امری متعارف است. در این بند به بدهکار بودن برخی قطعه سازان به خودروسازان اشاره شده که مبهم به نظر می رسد زیرا قطعه سازان و اعضای اصلی انجمن قطعه سازان همواره بر وجود تأخیر در پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه سازان سخن گفته‌اند و هیچ‌گاه برعکس این مسئله یعنی بدهکار بودن قطعه سازان به خودروسازان مطرح نشده است. هرچند برخی از کارشناسان نیز می‌گویند یکی دو شرکت‌ بزرگ قطعه ساز از جمله کروز در زمان سفارش گیری تولید قطعه برای خودروسازان و پیش از تحویل محصول، پول قطعات را از شرکتهای خودرویی دریافت می‌کنند.

۳- در بند ۳ توضیحات کروز آمده است که این شرکت در تأمین قطعاتی مانند دسته سیم، ECU و … تک سورس نیست. این ادعا در حالی مطرح است که اگر کروز تنها منبع تأمین این قطعات نیست پس چرا با آتش گرفتن یکی از انبارهای کروز، خط تولید سایپای کاشان و پارس خودرو به دلیل نبود قطعه متوقف شدند؟

اخبار مربوط به توقف خطوط تولید سایپای کاشان و پارس خودرو هفته پیش در خبرگزاری فارس منتشر شد و اسناد مربوط به این اتفاق نیز در این خبرگزاری موجود است.

خط تولید سایپای کاشان متوقف شد

تولید محصولات شرکت پارس خودرو کاهش یافت/ توقف موقت تولید تندر۹۰

۴- در بند ۵ توضیحات کروز آمده است: کالیبره نبودن ECU های عجیب و بدون استناد ایشان موضوعی است که تمام نهادهای نظارتی و مؤسسه استاندارد را زیر سوال برده است.

به این ترتیب استاندارد بودن قطعات کروز در حالی مورد تأکید این شرکت قرار گرفته که طی روزهای اخیر گزارش مستندی در مورد پرونده تخلف کروز و واردات قطعه غیر استاندارد توسط این شرکت با اسناد و مدارک تحت عنوان «واردات قطعات غیراستاندارد خودرو توسط یکی از بزرگ‌ترین قطعه‌سازان کشور+سند» در خبرگزاری فارس منتشر شد.

انتهای پیام/م


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا