ایران و جهان

توسعه اقتصادی کرمانشاه در گرو رفع نواقص خطوط ریلی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – سمیه نوری: قطار به عنوان یک وسیله حمل و نقل مهم به شمار می‌رود اما با این حال بسیاری از شهرهای ایران سهمی از این خطوط حمل و نقلی نداشته‌اند که به عنوان مثال استان مرزی با موقعیت بسیار مهم همچون کرمانشاه تا ۶ سال گذشته از این نعمت بی بهره بوده است.

با زمزمه‌هایی که برای راه اندازی قطار در استان کرمانشاه به گوش می‌رسید، این امید در دل مردم روشن شد که از این پس ترددی آسان و کم هزینه را تجربه خواهند کرد، این در حالی بود که مسئولان در دولت‌های پیشین قول امتداد مسیر ریلی را تا مرز خسروی به مردم را داده بودند.

امروز در آستانه هفتمین سال از گذشت آن روزها و وعده‌های داده شده برای رسیدن خط ریلی به مرز خسروی، مردم کرمانشاه شاهد پای لنگ این قطار در شهر کرمانشاه بوده و با مشکلات عدیده‌ای همچون تهیه بلیط، سرعت پایین و کیفیت بسیار نامطلوب آن مواجه هستند.

استان کرمانشاه با وجود داشتن جمعیتی بیش از ۱.۵ میلیون نفر و داشتن ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش عربی و کردی عراق و همچنین ۲ مرز تجاری پرویزخان و خسروی اما از توان استفاده از ظرفیت خطوط ریلی بی بهره است زیرا نقص‌های فنی خطوط ریلی سبب شده تا شاهد کاهش سرعت قطار در مسیر کرمانشاه باشیم و همین موضوع سبب شده تا تعداد قطارهای کمی در این مسیر فعال باشند.

گلایه مردم از خدمات ضعیف ریلی ادامه دارد

همچنین استان کرمانشاه به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های گردشگری و توریست سلامت می‌تواند سهم بیشتری را از خطوط ریلی به خود اختصاص دهد زیرا بسیاری از مسافران عراقی برای عزیمت به مشهد مقدس و یا انجام امور درمانی خود تقاضای بالایی برای خرید بلیت قطار دارند و یا در ایام اربعین به لحاظ کمبودها در ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی می‌تواند بار سنگینی را از دوش حمل و نقل کشور بر دارد و کمبودها را جبران کند.

از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون گزارش و گفت وگوهای بسیاری از مسئولان استانی و کشوری منتشر شده که در جدیدترین پیگیری‌ها چندی پیش گزارشی با عنوان «گلایه‌مندی کرمانشاهیان از خدمات قطار کرمانشاه-مشهد» منتشر شد.

با جست‌وجو در میان سایت‌های عرضه کننده بلیت قطار می‌توان دریافت که تعداد قطارهای کرمانشاه بسیار کم است و اکثر قطارها نیز از کیفیت پایینی برخوردارند و اکثر دارای واگن‌هایی با کوپه ۶ نفره هستند که گله مندی مسافران را به همراه دارد.

قطار کرمانشاه ضعف در ارائه خدمات و به روز رسانی امکانات فنی دارد

در ادامه به دلیل اهمیت و موضوعیت بالای مساله کیفیت قطار کرمانشاه و روند تهیه بلیط خبرنگار مهر به میان مردم رفت تا در گفت‌وگویی مطالبات آنها در این زمینه را مورد بررسی قرار دهد.

یکی از مسافران که راهی مشهد مقدس بوده در هنگام بازگشت و تجربه یک سفر با قطار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به اینکه استان کرمانشاه مسافت طولانی تا مشهد دارد توقع می‌رود که قطار این مسیر خدمات و امکانات بهتری داشته باشد.

وی افزود: واگن‌های قطار برای زائران با ظرفیت ۶ نفر برای مسیرهای دور بسیار سخت است و مسیری که بیشتر از ۲۰ ساعت طول می‌کشد، نیازمند امکانات بهتری است.

این شهروند کرمانشاهی عنوان کرد: سرویس خدمات قطار، صندلی و سرویس بهداشتی بسیار نامطلوب از بارزترین عوامل اعتراض مسافران قطار کرمانشاه-مشهد است.

وی در پایان با بیان اینکه کیفیت قطار هر روز بدتر از دیروز می‌شود، گفت: با اینکه وضعیت و امکانات قطار باید روز به روز بهتر شود اما همچنان قدیمی هستند و بهداشت رعایت نمی‌شود.

مردم انتظار دارند مشکلات قطار در کرمانشاه در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع و مقدمات اتصال مرز خسروی به خط ریلی مهیا شود.

راه آهن کرمانشاه پیش از تکمیل در دولت قبلی افتتاح شده است

در سفر اخیر معاون اجرایی رییس جمهور پروژه راه آهن بررسی و بازدیدهایی انجام شد که در ابتدای این سفر سعید ترکی مدیرکل راه آهن استان مرکزی به عنوان متولی قطار این منطقه اظهار کرد: با توجه به اینکه راه آهن کرمانشاه در سال ۹۶ افتتاح شد اما دولت پیشین به مساله تکمیل این پروژه توجه نداشته و این پروژه را پیش از موعد و تکمیل ۱۰۰ درصدی آنها به بهره برداری رسانده است.

وی افزود: افتتاح زود هنگام قطار کرمانشاه و عدم تکمیل زیرساخت‌های فنی سبب کندی سرعت قطارها شده که در برخی از نقاط سرعت این قطار به ۶۰ کیلومتر در ساعت نیز کاهش پیدا می‌کند.

توسعه اقتصادی کرمانشاه در گرو رفع نواقص خطوط ریلی

مدیرکل راه آهن استان مرکزی همچنین به مطالبات و مصوبات تعیین شده در دولت سیزدهم اشاره و تصریح کرد: در دور نخست سفرهای استانی رییس جمهور به استان کرمانشاه در سال ۱۴۰۱ مبلغ یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه مصوب شد اما تنها بخشی از آن تخصیص یافته است.

پروژه قطار کرمانشاه به دلیل اهمیت بین المللی باید زودتر به نتیجه برسد

با توجه به صحبت‌های مطرح شده از مدیرکل راه آهن استان مرکزی هم اکنون دولت سیزدهم باید در آستانه دور دوم سفرهای استانی رییس جمهور نسبت پرداخت اعتبارات وعده داده شده اقدام جدی داشته باشد چرا این پروژه پس از تکمیل در شهر کرمانشاه با توجه به عقب ماندگی‌های خود همچنان نیازمند توجه ویژه برای اتصال به مرز خسروی است.

تمام پروژه راه آهن کرمانشاه – خسروی ۲۶۱ کیلومتر بوده که حدود ۳۶ درصد پیشرفت دارد که محمد طیب صحرایی استاندار کرمانشاه در گفت‌وگو با مهر نسبت به پیشرفت این پروژه تاکید و اظهار کرد: تکمیل پروژه راه آهن کرمانشاه از مهمترین اولویت‌های استان بوده که احداث و امتداد آن تا مرز خسروی ادامه خواهد داشت.

وی به اهمیت و لزوم تکمیل پروژه راه آهن کرمانشاه اشاره کرد و افزود: این پروژه خط ریلی عامل اتصال غرب و شرق بوده و با توجه به مرزی بودن استان کرمانشاه امکان ارتباط با خارج از کشور نیز فراهم خواهد بود بنابراین با توجه به موضوعیت این مساله در امور بین المللی هر روز تأخیر بیشتر در آن به ضرر استان و کشور است.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: راه آهن و قطار شهر کرمانشاه با توجه به وضعیت نه چندان خوب خود نیازمند اعتباراتی برای تکمیل و بهسازی است که با تخصیص اعتبارات مورد نیازی که اعلام شده می‌توان روند بهبود آن را طی کرد.

توسعه اقتصادی کرمانشاه در گرو رفع نواقص خطوط ریلی

صحرایی رفع نواقص در قطار کرمانشاه را مورد تاکید قرار داد و گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده هم اکنون برای رفع مشکلات و نقص فنی در مسیر حرکت قطار کرمانشاه اعتباری یک هزار میلیارد تومانی مورد نیاز است.

وی خاطر نشان کرد: استان کرمانشاه در بعضی زیرساخت‌های اصلی مانند بهسازی باند فرودگاه و یا راه آهن دچار کوتاهی و افتتاح نمایشی بوده که این استان را با مشکلاتی رو به رو کرده است.

تأمین اعتبار تکمیل راه آهن کرمانشاه از محل تهاتر و مولدسازی

همچنین در سفر محسن منصوری معاون اجرایی رییس‌جمهور به استان کرمانشاه موضوع راه آهن و تکمیل آن مورد بررسی قرار گرفت که در این بازدید با اشاره به بروز کم و کاستی‌های دولت سابق، اظهار کرد: با توجه به وجود این نواقص در برخی از نقاط سرعت قطار با کاهش رو به رو بوده است.

وی بیان کرد: به منظور رفع نواقص و سرعت بخشی به این قطار این پروژه نیازمند اعتبار و تزریق منابع است تا پروژه راه آهن به عنوان یک پروژه اقتصادی علاوه بر توسعه و پیشرفت نهایی خود به توسعه و رشد اقتصادی کشور نیز کمک کند.

منصوری تاکید کرد: با توجه به محدودیت منابع عمومی برای تأمین اعتبار پروژه راه آهن کرمانشاه بهترین راه برای تأمین اعتبارات مورد نیاز آن مولدسازی و تهاتر خواهد بود.

وی مطرح کرد: هم اکنون بروز نواقص و افتتاح قطار کرمانشاه پیش از تکمیل به اعتبار یک هزار میلیارد تومانی و تکمیل کامل پروژه قطار از کرمانشاه به مرز خسروی به ۱۵ هزار میلیارد نیازمند است.

آنچه که این روزها دغدغه اصلی مردم قرار گرفته مساله روند بهبود کیفی قطار و نیز راه اندازی اداره مربوطه مختص به کرمانشاه در این استان است امیدوارند در سفر دولت به استان کرمانشاه این امر محقق شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://lookerstudio.google.com/reporting/ed110eb0-b9fd-4c6b-9b4b-3447fe8188a6/page/QJeNE https://elementorpro-nulled.tumblr.com/post/766616316533669889/yoast-seo-premium-nulled-download-all-version
دکمه بازگشت به بالا