اجتماعیاخبار خوزستاناخبار ویژه

توزیع مواد مخدر دولتی، از هراس قبح زدایی در جامعه تا ادعای برچیده شدن مافیا

به گزارش خوز۲۴ چندی پیش بود که خبر دولتی شدن برخی مواد مخدر از طریق رسانه ها منتشر شد همین خبر کافی بود تا موجی از اظهار نظرهای مختلف به راه بیفتد؛ موجی که نظرات موافقان و مخالفان را به همراه دارد، در نهایت تعیین کننده بازگشت به سیاستهای ۴ دهه قبل و یا ماندن و ادامه دادن مسیر کنونی خواهد بود.
طرحی در مجلس در حال بررسی است تا ارتباط معتادان با قاچاقچیان مواد مخدر را قطع نماید بدین منظور پیشنهاداتی جهت توزیع مواد مخدر دولتی شبیه سهمیه تریاک در زمان قبل از انقلاب ، ارائه گردیده است.با افزایش آمار معتادان و همچنین افزایش افراد خرده فروش و قاچاقچی مواد مخدر،‌ مجلس تصمیم گرفت که برای سامان بخشیدن به این معضل قانون توزیع مواد مخدر دولتی را که ۳۸ سال پیش در کشور اجرا می‌شد را بار دیگر عملی کند.

روزبه کردونی مدیر کل دفتر امور آسیب های وزارت رفاه در ادامه می گوید: باید توجه داشت که تریاک درمانی و یا هروئین درمانی یکی از رویکردهای رایج در فرایند ترک اعتیاد محسوب می شود و برخی کشورها تجارب موفقی در این زمینه دارند اما نمی توان بدون بررسی همه جانبه نسبت به موفقیت یا عدم موفقیت اجرای این نوع سیاست ها در شرایط فعلی کشورمان نظر داد.

 

کردونی با اشاره به اینکه در فرایند های درمانی توزیع مواد مخدر معمولا بیماران موظفند دو تا سه بار در هفته در طول مدت برنامه ترک به کلینیک هایی که در آنجا تزریق توسط پزشک انجام می شود، مراجعه کنند تاکید می کند: در این روش درمانی معیارها و ضوابطی نظیر «حداقل سن» مورد توجه قرار می گیرد.

 

مدیر کل دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت رفاه همچنین می گوید: در توزیع دولتی مواد مخدر غیر از اهداف درمانی اهدافی دیگر نظیر مصرف کمتر ، کاهش جرائم ، بهبود وضعیت سلامت و اجتماعی و ایجاد پایداری در زندگی مصرف کنندگان نیز مد نظر است که باید دید در طرحی که هم اکنون در مجلس در دست بررسی است تا چه میزان فرایند و شانس تحقق این اهداف مورد بررسی قرار گرفته است.
اما این درحالیست که یک روانپزشک و درمانگر اعتیاد معتقد است: در جمعیت ۱۶ تا ۶۴ ساله کشور حدود ۵٫۵ درصد مصرف کننده داریم آن هم مصرف کننده همه مواد؛ در این بین درصد متعلق به تریاک تقریبا معادل ۲٫۵ درصد یعنی نیمی از جمعیت مصرف کننده کشور است؛ به این ترتیب اگر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف کننده مستمر در کشور داشته باشیم،‌ ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر آنها ۱۶ تا ۶۴ ساله و مصرف کننده تریاک هستند؛ در چنین شرایطی آیا منطقی است که بخاطر این جمعیت تریاک را آزاد کنیم؟ اگر ۱۰ میلیون نفر تریاکی در کشور داشتیم می‌توانستیم مدعی ارائه تریاک کوپنی باشیم و این قابل درک بود،‌ اما وقتی تعداد مصرف کنندگان تریاک به حد هشدار نرسیده است، چرا باید این آزاد سازی صورت گیرد؟

 

هومان نارنجی ها خاطرنشان می کند: سوال من از کسانی که از این طرح دفاع می‌کنند آن است که دقیقا از چه دفاع می‌کنید و موافق چه چیزی هستید؟ وقتی هنوز آئین نامه‌ای وجود ندارد و جزئیاتی مشخص نیست، مطمئن باشید وقتی برای تدوین جزئیات این طرح جمع شوید با موانع جدی برخورد خواهید کرد؛درحالیکه تصور می‌کنم طرح چنین مسائلی فقط یک آزمون سنجی از اذهان عمومی جامعه و افکار سنجی آن است و می‌خواهند بدانند که جامعه چه برخوردی با این مسائل خواهد داشت وگرنه طرح مسائلی چون آزاد سازی تریاک به همین راحتی‌ها نیست.
براساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر اکنون دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده موادمخدر در کشور وجود دارد که بالاترین مصرف موادمخدر مخدر با بیش از ۶۶ درصد مربوط به تریاک است.نکته ای که باید بدان توجه داشت آنست که باز گرداندن کامل نسخه چهل سال پیش به هیچ عنوان جوابگوی شرایط فعلی کشور نیست چراکه تعداد مصذف کنندگان و تنوع مواد مخدر رشد چشمگیری داشته است.
از سویی دیگر فضای فعلی جامعه هنوز معتادان را به عنوان یک بیمار تلقی نمی کند از همین رو تلاش های جدی برای ترک آنان صورت نمی گیرد.حال باید منتظر ماند تا جرئیات این مصوبه اعلام و نقاط قوت و ضعف آن آشکار شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا