تشریح فرآیند ارزیابی داوطلبان آزمون استخدامی آموزگاری
به گزارش خبرنگار مهر، چند روزی است که فرآیند استخدام آموزگاران در آموزش و پرورش به مرحله ارزیابی رسیده است و داوطلبان پس از دعوت به یکی از حوزههای از پیش تعیین شده، مورد ارزیابی قرار میگیرند.
سجاد صدیقی مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول فرآیند ارزیابی داوطلبان در تشریح فرآیند ارزیابی داوطلبان آزمون استخدامی آموزگاری گفت: جذب معلم سالها مورد بحث بود و کیفیت جذب به طور مناسب آنطور که مورد انتظار ما باشد نبود. البته جذب نیرو باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد ولی در صورت لزوم ما ناچار بودیم تا به روش درستی نیروی مورد نیاز خود را تأمین کنیم.
صدیقی با بیان اینکه داوطلبان باید سه صلاحیت عمومی، حرفهای و تخصصی را داشنه باشد؛ گفت: بر همین اساس هم سوالات آزمون استخدامی طراحی شد. ما بر اساس سند تحول جذب نیرو را بر اساس این سه صلاحیت برنامه ریزی کردیم. امسال هم برای اولین بار مفاد آزمون و هم منابع آن تغییر کرد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین در سالهای قبل آنقدر آزمون کتبی مهم بود که تقریباً هفتاد درصد از سرنوشت پذیرفتهشدگان را مشخص میکرد اما امسال گزینش و مصاحبههای اختصاصی شصت درصد نتیجه آزمون را مشخص میکند.
یازده هزار شغل محل همچنان خالی میماند
وی با اشاره به اینکه ۵۹ هزار نفر برای فرآیند ارزیابی معرفی شدند؛ گفت: در بسیاری از شغل محلها صندلی خالی مانده است؛ برخی از شغل محلها خصوصاً فرصتهای شغلی برادران خالی مانده است زیرا آقایان معمولاً ترجیح میدهند شغل کارمندی را انتخاب نکنند.
صدیقی خاطر نشان کرد: ۱۷ هزار شغل محل مورد رقابت جدی است اما به نظر میرسد ۱۱ هزار شغل محل خالی بماند.
وی با بیان اینکه تلاش کریم در مرحله گزینش و ارزیابی تکمیلی، شاخصهها را صورت جزئیتر بررسی کنیم؛ تاکید کرد: ما پیش از این نهایتاً طی مصاحبه از فرد شناخت ممکن را به دست میآوردیم اما در فرآیند جدید داوطلبان در سه مرحله توانمندی خود را نشان خواهند داد.
صدیقی در تشریح این سه مرحله گفت: مصاحبه عمومی، ارائه شفاهی و تدریس، ایفای نقش و بحث گروهی از جمله مراحل و ابزارهای تشخیص شایستگی پذیرفته شدگان مرحله اول است. داوطلبان به صورت تصادفی برای یکی از حوزههای ارزیابی معرفی میشوند و در یک روز تمام این مراحل را سپری خواهند کرد.
وی در خصوص معلمانی که در این فرآیند وظیفه ارزیابی را به عهده دارند؛ گفت: ۳۵۰۰ معلم پس از طی دوره آموزش ارزیاب آماده ارزیابی میشوند و در ۶۰۰ تیم چهار نفره به شناسایی شایستگی داوطلبان میپذیرند.
بحث گروهی داوطلبان با یک سناریو انتخابی
مشاور وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: مبتنی بر سند تحول، برای معلم سه نقش در نظر گرفته شده است. یک نقش معلم در ارتباط با دانش آموز است که با مشاهده نوع تدریس داوطلب مشخص میشود. نوع ارتباط داوطلب با والدین دانش آموز در مرحلهی ایفای نقش و نوع حضور معلم در جامعه در مرحله بحث گروهی مورد ارزیابی قرار میگیرند. برای هر روز حدود نود تمرین و سناریو مجزا طراحی شده است تا گروه ارزیابان تمرین متناسب با هر فرد را انتخاب میکنند.
صدیقی با بیان اینکه فرآیند گزینش از هفت صبح تا ساعت ۱۵ ادامه دار خواهد بود گفت: در مرحله بحث گروهی شش داوطلب به همراه چهار ارزیاب به صحبت در مورد یک سناریوی تعیین شده میپردازند.
وی با بیان اینکه قرار نیست به هر قیمتی نیرو جذب کنیم؛ گفت: ارزیابیهای پیش رو ممکن است به خالی ماندن صندلیهای بیشتری در آموزش و پرورش منجر شود اما نظام آموزشی کشور مصمم است به هر صورت ممکن نیرو جذب نکند. نظام آموزشی میتواند از بازنشستگان دارای رتبه مناسب بخواهد این کمبود نیرو را که مختص به همین سالها است جبران کنند.
صدیقی با اشاره اینکه فرآیند جذب به صورت آنلاین و برخط صورت میگیرد؛ گفت: هر ۶۰۰ تیم ارزیاب به سیستمهای کامپیوتری و اینترنتی متصل هستند و تمامی فرمهای ارزیابی به محض تکمیل برای مرکز پشتیبان ارسال میشوند و امکان دخل و تصرف در این فرمها برای هیچکس ممکن نیست.
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: در ارزیابی آزمون دبیری متوسطه، وزن دانش بیشتر است و به همین خاطر آزمون کتبی در آن بیشتر مورد توجه خواهد بود.
صدیقی با بیان اینکه ۱۳ تیر هشت گروه ارزیابی داشتیم و امروز ۴۷۰ تیم ارزیاب در حال فعالیت هستند؛ خاطر نشان کرد: تا امروز ۳۹ هزار ارزیابی صورت گرفته است و تلاش میکنیم تا هفته آینده ارزیابیها به اتمام برسد.
منبع: مهر