اخبار خوزستانتیتر یک

بهره برداری از ۴۵۴ پروژه به ارزش هزار و صد میلیارد تومان در هفته دولت/کاهش چشمگیر نرخ تورم از دستاوردهای دولت است

به گزارش خوز۲۴ امید حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان در گفتگو با صداوسیمای خوزستان پیرامون تشریح دستاوردها و عملکرد دولت به مناسبت فرارسیدن هفته دولت اظهار داشت: ۴۵۴ پروژه به ارزش بیش از هزار و صد میلیارد تومان به بهره برداری خواهند رسید که پروژه در مناطق روستایی و مابقی در مناطق شهری است.

وی با اشاره به اینکه تلاش شده تا پراکندگی متناسبی در تمام شهرستان ها  صورت گیرد، ادامه داد: سازمان آب و برق، شرکت برق منطقه ای و شرکت گاز از نظر حجم اعتباری و شرکت توزیع برق، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نوسازی مدارس به لحاظ تعداد پروژه ها در رتبه های برتر قرار دارند.

حاجتی در پاسخ به سؤالی پیرامون درخصوص ایمنی راه های استان با اشاره به اینکه تناسب خوبی بین راه های شریانی و حجم بار استان وجود ندارد، تصریح کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان یکی از بهترین و فعالترین دستگاه ها در سطح استان است. علاوه بر منابع استانی، منابع ملی را نیز جذب می کنند.

وی با بیان اینکه در پروژه هایی مانند مسیر زائران اربعین نیز که هنوز اعتبار خاصی به آن اختصاص پیدا نکرده عملکرد خوبی داشته ایم، ادامه داد:طبیعتا در اجرای این پروژه ها از ظرفیت شرکت هایی همچون نفت استفاده می کنیم چراکه به واسطه فعالیت خود، در قبال مردم خوزستان تکلیف دارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان همچنین به معضل ریزگردها در خوزستان اشاره و یادآور شد: دولت از سال گذشته در بحث مدیریت کانون های فوق بحرانی ریزگردها ورود کرد. اقدامات اجرایی با اختصاص اعتبار مناسب از سال گذشته در دو جبهه آغاز شده است.

وی کاشت نهال توسط سازمان منابع طبیعی استان و ساخت کانال توسط جهادنصر را دو اقدام در جهت کاهش ریزگردها در کانون های فوق بحرانی دانست و گفت: این کانون ها در سال های دور نیز به واسطه رطوبت خاک حاصل از باران مهار می شدند اما به علت خشکسالی های متوالی انسجام خاک کاهش و اکنون از روشی مصنوعی درحال انجام این کار هستیم.

حاجتی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه طرح ۵۵۰هزار هکتاری به عنوان یکی از مؤثرترین و موفق ترین طرح ها و مصوبات سفر نخست ریاست جمهوری به خوزستان است، افزود: حدود ۲۳۰هزار هکتار از آن تاکنون اجرایی شده که تأثیر خوبی در بهره وری محصولات کشاورزی داشته است.در محل های اجرای این طرح علاوه بر بازتوزیع ثروت، باعث مهاجرت معکوس و افزایش جمعیت نیز شده است.

وی درخصوص طرح غدیر نیز گفت: طرح غدیر باعث حل مشکل آب شرب بسیاری از مناطق استان خواهد شد اما طرح های دیگری نیز به همین مقصود درحال انجام است. البته بخشی از مناطق به ویژه در محدوده سدها در طرح اولیه پیش بینی نشده بودند اما در اصلاحیه های بعدی این مناطق نیز اضافه شدند و درحال حاضر نگرانی از این منظر وجود ندارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان درخصوص اقدامات دولت در حوزه گردشگری نیز خاطر نشان کرد: خوزستان تنها استانی است که دارای سه اثر ثبت جهانی می باشد و دارای ظرفیت گردشگری جنگ،زیارتی، سیاحتی آبی هستیم.

وی ادامه داد: باید در سال های گذشته اقدامات بیشتری انجام می شد، شاید این کاهلی به علت سایه سنگین صنایعی همچون نفت بوده است. در سال جاری بیش از صد میلیارد تومان در حوزه زیرساخت های گردشگری آبی، زیارتی، گردشگری سلامت و… اختصاص پیدا کرده است.

حاجتی با ابراز امیدواری از بهبود شرایط گردشگری استان ظرف چند سال آینده یادآور شد: بخش گردشگری به عنوان تولید موتور اشتغال شناخته می شود از همین رو به دنبال توسعه این بخش هستیم.

وی با اشاره به اینکه یکشنبه هفته آینده جشنواره شهید رجایی برگزار خواهد شد، گفت: نتایج عملکرد دستگاه های اجرایی در این جشنواره بررسی خواهد شد. اعتقاد داریم با وجود محدودیت های دولت در بحث اعتباری اما اقدامات خوبی صورت گرفته است.به طور نمونه نرخ تورم استان در سال ۹۲، ۳۱/۹ درصد بوده اما در سال ۹۵ به ۸/۱رسیده است.

حاجتی گفت: نرخ بیکاری از ۱۳/۱ درصد به ۱۲/۷درصد رسیده که اگرچه بهتر شده اما همچنان جای کار دارد. در ارزش صادرات غیرنفتی از سال ۹۲،که ۴ میلیارد دلار بوده در سال ۹۵ به ۶/۵ میلیارد تومان رسیده است. در یکی از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری که گسترش شرکت های دانش بنیان است نیز پیشرفت خوبی داشتیم.از ۷۹ شرکت به ۱۲۷ شرکت دست یافته ایم که علاوه بر تعداد، شاهد تنوع محصولات نیز بوده ایم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا