اجتماعیاخبار خوزستاناقتصادیایران و جهانتیتر یکستون وسطفرهنگی

بررسی فرصت های گردشگری ریلی خوزستان در هفته گردشگری

نشست مشترک راه آهن جنوب، میراث فرهنگی خوزستان و انجمن سفیران گردشگری به مناسبت هفته گردشگری و بررسی زمینه های همکاری راه آهن جنوب و میراث فرهنگی در زمینه توسعه گردشگری ریلی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خوز۲۴ عبدالکریم درویش زاده در این نشست اظهار کرد: راه آهن شمال به جنوب از بندر ترکمن تا بندر امام به ثبت ملی رسیده است و همه ساختمان ها و ابنیه فنی این مسیر جز میراث فرهنگی به حساب می آیند.
وی افزود: این خبر بسیار خوبی است زیرا راه آهن جنوب مبدا شروع عملیات ساخت راه آهن در کشور بوده و عملیات اجرایی ساخت راه آهن از سال ۱۳۰۶ شروع شد.
مدیرکل راه آهن جنوب تصریح کرد: خطوط ریلی جنوب جز میراث فرهنگی ثبت شده است و خوشبختانه ساختمان های بسیار خوبی داریم که از دوستداران میراث فرهنگی می خواهیم از این ابنیه بازدید و در جهت مرمت آنها به منظور جلوگیری از تخریب و نابودی شان اقدام کنند.
درویش زاده گفت: در ایستگاه میان دشت سه بنای بسیار خوب داریم و در ایستگاه بامدژ و آهودشت هم بناهای تاریخی با قدمت بالا و ارزش میراثی وجود دارد و قابلیت ثبت دارند.
وی ادامه داد: در زمینه گردشگری شرایط بسیار مطلوبی داریم و نباید به آنچه که تاکنون اتفاق افتاده اکتفا و باید زمینه توسعه گردشگری را در استان فراهم کنیم.
مدیرکل راه آهن جنوب بیان کرد: چند ریل باس نو برای استان خریداری کردیم که در مسیر اهواز به خرمشهر و بالعکس و در مسیرهای داخلی اهواز تردد می‌کنند.
درویش زاده اضافه کرد: این می تواند در جهت برگزاری تورهای گردشگری درون اهواز موثر واقع شود و علاوه بر این می توان از آنها به عنوان قطار گردشگری در روزهای پنجشنبه و جمعه در نقاط مختلف استفاده کرد.
وی گفت: در بخش زاگرس آبشار بیشه و شوش و ابنیه فنی راه آهن وجود دارند که هرکدام از اینها می توانند از لحاظ قدمت تاریخی به عنوان آثار تاریخی و جاذبه گردشگری مورد استقبال مردم قرار گیرند.
مدیر کل راه آهن جنوب با بیان این که دو پل شهبازان و پل های مسیر ریلی اندیمشک ارزش دیدن دارند و دارای جاذبه گردشگری هستند، افزود: مناطق بکری در این مسیر هست که جاده دسترسی که برای ساخت راه آهن احداث شده بسیار باارزش و دیدنی است.
به گفته درویش زاده می توان از آبادان و خرمشهر تورهای گردشگری را به سمت اهواز و منطقه زاگرس و تورهایی را از اندیمشک و دزفول به سمت منطقه آزاد اروند داشته باشیم.
وی یادآور شد: منطقه زاگرس جاذبه های گردشگری طبیعی زیبایی دارد که در صورت تبلیغ و معرفی درست می تواند مورد استقبال مردم قرار گیرد.
مدیرکل راه جنوب بیان کرد: ما از داشته هایمان به درستی استفاده نمی کنیم و نمی توانیم به درستی آنها را معرفی و تبلیغ و مردم را به دیدن آنها تشویق و ترغیب کنیم.
درویش زاده گفت: پارسال و امسال نسبت به تبلیغات انجام شده استقبال خوبی از قطار گردشگری شد ، اما برای جذب گردشگر باید آثار و جاذبه های تاریخی به درستی معرفی شوند.
وی اضافه کرد: برای ایجاد پایگاه گردشگری در ایستگاه های قطار در استان اعلام آمادگی می کنیم و می توان جاذبه های گردشگری استان را در ایام نوروز به مسافران معرفی کرد.
مدیرکل راه آهن جنوب گفت: در زمینه احیای بناهای تاریخی بین راهی راه آهن با جذب سرمایه گذار آماده همکاری هستیم ، ضمن این که در اهواز چندین بنا داریم که ارزش تاریخی دارند که آماده مرمت و بازسازی آنها هستیم.
درویش زاده با اشاره به سخنان معاون گردشگری میراث فرهنگی خوزستان مبنی بر تبلیغات در ایستگاه های محور جنوب، بیان کرد: امکان انجام این کار هم در ایستگاه های محور جنوب و هم در ایستگاه های هفت تپه، شوش و اندیمشک وجود دارد.
وی با اشاره به ضرورت نظم بخشی و تعیین زمان مشخص برای تردد قطار گردشگری، تصریح کرد: اگر به قطار گردشگری ساماندهی و نظم داده شود شاهد استقبال بیشتر از این قطار و افزایش مسافران آن خواهیم بود ‌
و این کار باید از جایی شروع شود که اولین قدم برای انجام آن تعیین بازه زمانی مشخص برای تردد قطار گردشگری است.
مدیرکل راه آهن جنوب گفت: ایجاد برخی مکان ها در مسیر برای معرفی صنایع دستی بومی خوزستان از طریق خطوط ریلی باید مورد توجه قرار گیرد و جای صنایع دستی بومی استان در ایستگاه قطار مرکزی اهواز خالی است و به جای فروش کالای دیگر باید صنایع دستی استان فروخته شود.

مدیر انجمن سفیران گردشگری خوزستان نیز در این جلسه گفت: هدف از برگزاری این نشست هم اندیشی و دیداری با مدیرکل و مجموعه پرسنل زحمتکش راه آهن جنوب در هفته جهانی گردشگری و قدردانی ازتلاش بی وقفه و زحمات بی شائبه این اداره کل و تمایل بر تداوم همکاری گذشته این انجمن با راه آهن جنوب و همچنین نقش موثر توسعه گردشگری ریلی در دستیابی به توسعه پایدار است.

زیبا راکی افزود: ایجاد پایگاه اطلاع رسانی گردشگری و تاسیس غرفه صنایع دستی در سالن مسافربری اداره راه آهن بمنظور آشنایی مسافران با جاذبه های گردشگری و شناخت صنایع دستی خوزستان از درخواست های ما است .

وی با تاکید بر همکاری مشترک اداره کل راه آهن و اداره کل میراث فرهنگی و همچنین همکاری متقابل در احیای بناهای تاریخی راه آهن، یادآور شد: حفظ این بناها،سبب اشتغال زایی و رونق اقتصادی در مناطق مذکور می‌شود.

در ادامه معاون گردشگری میراث فرهنگی خوزستان نیز گفت: راه آهن جنوب با داشتن گنجینه ای از میراث فرهنگی و تاریخی جاذبه های گردشگری فوق‌العاده‌ای برای فعالان میراث فرهنگی دارد.

پیمان نبهانی افزود: قدمت خط آهن در خوزستان و مسیرهای تردد آن و تأسیساتی که در مسیر هست با تعامل میراث فرهنگی و راه آهن جنوب می‌تواند ظرفیتی برای همکاری در زمینه جذب گردشگر باشد.
وی تصریح کرد: ساختمان هایی که در مسیر تردد قطارها قرار دارند و از خدمت خارج شده اند می توانند برای پذیرایی استفاده و به عنوان ظرفیتی به تورگردان معرفی شوند.
معاون گردشگری میراث فرهنگی خوزستان بیان کرد: خوزستان با داشتن مناطق مختلف با اقوام و گویش های گوناگون، رنگین کمان اقوام است که هر مسافری با ورود به این مناطق و دیدن این تنوع قومی شگفت زده می شود.
نبهانی ادامه داد: با ترکیب ظرفیت های میراثی و راه آهن جنوب می توان یک بسته گردشگری برای گردشگران تعریف کرد.
وی گفت: تبلیغات در ایستگاه های راه آهن و حجم تردد مسافرانی که در آنجا حضور دارند فرصت و ظرفیت مناسبی برای معرفی جاذبه های گردشگری و تقویت بنیه مالی مجموعه راه آهن هستند.
معاون گردشگری میراث فرهنگی خوزستان اضافه کرد: یکی از مواردی که باید به صورت برند مطرح شود بحث سوغات و گردشگری سوغات است.

در ادامه منوچهرجوانمردی استاد دانشگاه وعضو کارگروه گردشگری دانشگاه اهواز نیز در این نشست گفت: گردشگری می‌تواند به حل بخشی از مشکلات اقتصادی و اشتغال زایی خوزستان کمک کند.
وی افزود: صنعت حمل و نقل به عنوان زیرساخت ارتباط مستقیمی با گردشگری دارد.
استاد دانشگاه در رشته گردشگری تصریح کرد: بخش عمده ای از گردشگران استان باید از طریق راه آهن جابه‌جا شوند و میزان مبادلات مالی در صنعت گردشگری همتراز صنایع بزرگ جهان است.
به گزارش خوز ۲۴ این نشست مشترک به دعوت انجمن سفیران گردشگری خوزستان در راستای توسعه گردشگری در استان و گرامیداشت هفته گردشگری برگزار شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا