به گزارش خبرنگار مهر، سعید محمد زاده ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیران کل راه آهن سراسر کشور در سالن جلسات راه آهن جنوب در اهواز با اشاره به توجه و تأکید به حمل و نقل ریلی در برنامه ششم توسعه و اهمیت آن توسعه اقتصادی کشور اظهار کرد: در کشور ما بنا بر این گذاشته شده است که حمل و نقل ریلی به شکل اساسی توسعه پیدا کند که پرچمدار و طلایه دار این حرکت، سیاست های ابلاغی رهبری در تدوین برنامه های پنج ساله توسعه است.
وی افزود: برنامه توسعه ششم در نظر رهبری برنامه جهتداری در حوزه حمل و نقل ریلی دیده و در بند ۲۴ و ۲۵ برنامه ششم توسعه جهت توسعه حمل و نقل ریلی تعیین شده است.
مدیرعامل راه آهن کشور با اشاره به نادیده گرفتن شدن و بی توجهی به سهم بخش حمل و نقل ریلی و راه آهن به رغم تصویب بندهای ۲۴ و ۲۵ قانون برنامه ششم توسعه و تأکید رهبری، ریاست جمهوری و دولت بر توسعه حمل نقل و ریلی به واسطه مزیت های آن در مقایسه با جاده یادآور شد: جهت توسعه برنامه ششم رعایت نشده اما انشالله خود متن برنامه ششم توسعه رعایت شود. آیا جهت توسعه حمل و نقل کشور در جهت بند ۲۴ و ۲۵ برنامه ششم توسعه کشور است؟
محمد زاده با بیان اینکه مسئله رعایت اصول و سیاست های برنامه ششم توسعه مورد توجه جدی است، تاکید کرد: انتظار داریم جلوی انحراف برنامه گرفته شود و به سمت حذف بندهای ۲۴ و ۲۵ برنامه ششم توسعه در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی نرویم.
وی با اشاره به مزیت های حمل بار و مسافر از طریق خطوط ریلی در مقایسه با حمل و نقل جاده ای گفت: حمل بار و مسافر از طریق خطوط ریلی و راه آهن آنقدر بدیهی است که وقتی این بار از روی جاده به سمت ریل می آید مصرف سوخت آن یک هفتم می شود و حتی درصورت برقی شدن ریل مصرف سوخت آن کمتر ازاین هم خواهد شد.
مدیرعامل راه آهن کشور با بیان اینکه در سال ۲۰۱۶ بین آسیای جنوب شرقی و هند و اروپا حجم تبادل و جابه جایی کالا ۵۳ میلیارد دلار و سهم حمل و نقل ریلی از این عدد و رقم بالغ بر پنج میلیارد دلار بود، اضافه کرد: درآمد کشور از فروش نفت ۵.۵ میلیارد دلار بوده است و اگر می خواهیم از این رقم سهمی داشته باشیم باید بتوانیم آن را به روی ریل آوریم.
محمدزاده با بیان اینکه اگر همه بخش های کشور از توسعه حمل و نقل ریلی حمایت کنند می توانیم این مسئله را محقق کنیم، گفت: راه آهن به معنای مدیریت انرژی برای توسعه پایدار کشوراست.
منبع: مهر خوزستان