ایران و جهان

ایجاد نمایشگاه دائمی برای فروش محصولات عشایر

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، سمیه محمودی عصر امروز در جلسه شورای عشایری شهرستان شهرضا اظهار داشت: ارائه خدمات به جامعه عشایری نسبت به قبل از انقلاب بسیار رشد پیدا کرده است، اما هنوز امکانات و خدمات شایسته این مردم نیست.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که توسعه مناطق عشایری منوط به تکمیل زیرساخت‌ها است، افزود: در گذشته زمانی که شرایط کشور از نظر مالی و اعتباری خوب بود، باید نگاه مثبتی به شهرستان شهرضا و عشایر آن می‌شد، با توجه به شرایط اقتصادی موجود، اقدامات خوبی در مناطق عشایری انجام شده که نیاز به پیگیری دارد تا به نتیجه برسد.

وی با اشاره به راه روستایی هونجان به گرموک بیان کرد: عملیات اجرایی راه هونجان به گرمک در سال گذشته آغاز شد و تاکنون باید ۱۰ کیلومتر اول آن به بهره‌برداری می‌رسید، پیمانکار باید کار را آغاز کند تا عبور و مرور عشایر تسهیل شود.

محمودی با بیان این‌که تمام مناطق عشایری شهرضا دارای برق می‌شود، تصریح کرد: بحث مخابرات یکی موضوعات اصلی در منطقه عشایری جرکان بود که در این زمینه جلسه‌ای را برگزار کردیم و بر اساس آخرین پیگیری‌ها، مطالعات آن انجام و تهران فرستاده شد تا کل منطقه دارای مخابرات شود.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که به زودی جلسه‌ای با مدیران بیمه عشایری و روستایی برگزار می‌شود تا مشکلات حوزه بیمه روستایی و عشایری برطرف شود، خاطرنشان کرد: در شهرستان شهرضا موضوع تأمین آب شرب در دستور کار قرار دارد و حق اولیه مردم است و در سال آینده جزو ردیف ملی بودجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که یکی از مطالبات عشایر مبحث اشتغال است، عنوان کرد: روستائیان و عشایر می‌توانند از تسهیلات ۱٫۵ میلیارد دلاری که از صندوق توسعه ملی در مجلس تصویب شده، استفاده کنند.

محمودی با تأکید بر این‌که بازارچه‌های داخلی یک فرصت برای رشد و توسعه محصولات عشایری و صنایع دستی است، اظهار داشت: باید به عشایر کمک کرد، ایجاد یک نمایشگاه دائمی در سطح استان اصفهان برای فروش محصولات عشایری احساس می‌شود.

خشکسالی‌های متوالی عامل اصلی کاهش جمعیت عشایر

علی‌اصغر رفیعی‌نژاد در ادامه این نشست با بیان این‌که ایران متشکل از جامعه شهری، روستایی و عشایری است و هر جامعه به فراخور نوع زندگی دارای خصوصیات فرهنگی و اخلاقی است، اظهار داشت: ویژگی جامعه عشایر قشقایی علاوه بر غیرت، شجاعت و وطن‌دوستی، سخت‌کوشی و خودکفا بودن آن‌ها است که با استفاده از کمترین امکانات دولتی و ملی بیشترین تولیدات را نسبت به دریافتی‌ها دارند.

فرماندار شهرضا با اشاره به کاهش جمعیت جامعه عشایری در سال‌های گذشته افزود: مهمترین دلیل کاهش جمعیت جامعه عشایری، خشک‌سالی‌ها مکرر در کشور است که آسیب به مراتع و زمین زده است  و در کنار آن مسائل دیگری مانند کمبود امکانات بهداشتی و درمانی، سختی آموزش و پرورش، عدم دسترسی به امکانات رفاهی و شهری است.

وی با تأکید بر این‌که مسؤولان و دست‌اندرکاران ادارات دولتی برای رفع مشکلات و معضلات عشایر باید تلاش کنند، گفت: با کمک دستگاه‌های خدمات‌رسان شهرستان شهرضا، شرایط زندگی مناسبی برای عشایر فراهم می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، این جلسه در منطقه عشایرنشین جرکان واقع در روستای هونجان شهرضا با حضور معاون عمرانی استاندار اصفهان، مدیرکل امور عشایر استان اصفهان، فرماندار و برخی از مسؤولان شهرستان شهرضا با هدف رفع موانع و مشکلات جامعه عشایر برگزار شد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/م۳۰/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا