
در مراسم افتتاحیه حرکت قطار ۵ ستاره فدک از اهواز به مشهد مقدس، سید محسن موسوی زاده، نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی، با قدردانی از مجموعه راه آهن، به بیان مهمترین مطالبات و دغدغههای مردم و استان خوزستان پرداخت.
قدردانی از طرح ملی و امید به تداوم آن
به گزارش خوز ۲۴- نماینده اهواز در آغاز سخنان خود، راهاندازی این قطار را اقدامی ارزشمند خواند و ابراز امیدواری کرد که با تداوم و افزایش کیفیت خدمات البته با هزینه های متعارف و مناسب، مورد استقبال گسترده مردم قرار گیرد.
قطار؛ بهترین وسیله برای جابجایی مسافر
موسوی زاده با اشاره به مزایای سفر ریلی، بر این نکته تأکید کرد که قطار به عنوان مناسبترین و ایمنی ترین وسیله برای جابجایی مسافر شناخته میشود و از مجموعه وزارت راه و نمایندگان مجلس به خاطر پیگیری این موضوع تشکر کرد.
مطالبه اول: جمعآوری دیوارهای تقسیمکننده شهری
وی یکی از اصلیترین درخواستهای خود را خطاب به استاندار، “جمعآوری دیوارهای بتنی” در سطح شهر اهواز عنوان کرد. نماینده اهواز با بیان اینکه این دیوارها در دو طرف برخی معابر و بین محلاتی مانند منطقه گلستان و شهرک رزمندگان ایجاد شدهاند، اظهار داشت: «این دیوارها نهتنها نمای شهری را زشت کردهاند، بلکه به عنوان نمادی از تقسیم و جدایی، با نگاه اکراهآمیز مردم مواجه شدهاند.» او یادآور شد:«در دوره حضور در شورای شهر چندین کیلومتر از این دیوارها در وسط شهر جمعآوری شد، اما مجدداً نهادهایی اقدام به احداث آنها کردهاند. خواهش دارم دستور فرمایید این دیوارها برای نمای بهتر بصری شهری جمعآوری شوند.»
مطالبه دوم: ساماندهی وضعیت حاشیه ریل ها
موسوی زاده به مشکل دیگری در مسیر ریلی استان اشاره کرد و گفت: «در فاصله حدود ۲۵ کیلومتری، در منطقهای به نام “بامدژ”، تمرکز و تجمع آبهای راکد (آبهای جنبی) و وضعیت نامناسب در اطراف ریل مشاهده میشود.» وی هشدار داد که این وضعیت علاوه بر ایجاد منظرهای زشت، «امکان آسیب زدن به سازه اصلی ریل را دارد و میتواند به کانون مشکلات بهداشتی و امنیتی تبدیل شود.» او از استاندار درخواست کرد تا برای ساماندهی اطراف و محوطه ریل ها در طول مسیر اقدام شود.
پیشنهاد جایگزین: راهآهن درونشهری به جای متروی راکد
نماینده اهواز در ادامه به طرح متروی این شهر اشاره کرد که با گذشت ۱۵ سال هنوز به بهرهبرداری نرسیده است. وی با اشاره به جزئیات ناموفق این طرح، پیشنهاد جایگزینی آن را مطرح کرد: «ما به جای مترو، پیشنهاد راهاندازی خطوط راهآهن درونشهری را دادهایم.» او توضیح داد:«با وجود خطوط ریلی از شمال به جنوب و غرب به شرق اهواز، میتوان از این پتانسیل برای جابجایی جمعیت درون شهری استفاده کرد که این امر به کاهش ترافیک و حل مشکلات حملونقل کمک شایانی خواهد کرد.»
موسوی زاده در پایان سخنانش، با تکیه بر حمایتهای استاندار و مجموعه دولت، ابراز امیدواری کرد که این مطالبات و پیشنهادات در دوره جدید به سرانجام مثبتی برسد و برای تمامی دستاندرکاران مجموعه بزرگ راه آهن آرزوی موفقیت کرد.