اخبار خوزستان

استقبال کشاورزان دزفول از کشت دانه های روغنی



به گزارش ایرنا توسعه کشت دانه‌های روغنی از جمله ظرفیت‌های قابل توجه بخش کشاورزی در راستای اشتغال و خودکفایی کشور در زمینه تامین ماده اولیه کارخانه های روغن کشی و روغن نباتی است.
روند رو به رشد کشت و تولید دانه های روغنی در پی استقبال کشاورزان موجب شده تا در سالهای اخیر گام های اساسی در راستای خودکفایی کشور به ماده اولیه کارخانه های تولید روغن کشور برداشته شود.
مدیر جهاد کشاورزی دزفول ، تامین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه را از اهداف توسعه کشت دانه های روغنی در کشور بیان کرد.
احمد زارعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می شود.
وی با اشاره به استقبال کشاورزان این شهرستان از کشت و تولید دانه های روغنی به ویژه دانه روغنی کلزا اظهار کرد: دزفول در زمینه تولید بذر دانه روغنی کلزا رتبه نخست را در کشور دارد و در این جایگاه پیشتاز است.
وی گفت:با توجه به اینکه کمتر از ۱۰درصد روغن مورد نیاز کشور تولید داخلی است لذا توسعه کشت دانه های روغنی در دستور کار قرار گرفته و حمایت می شود.
زارعی با اشاره به کشت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار کلزا در زمین های کشاورزی دزفول اظهار کرد:با توجه به اینکه کشت این محصول در مقطع زمانی مناسبی در این شهرستان انجام می شود توسعه کشت این محصول در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه پارسال از هر هکتار مزرعه کلزا سه تن محصول برداشت شده است گفت:در حال حاضر افزون بر ۴۰۰ هکتار از مزارع دزفول نیز به کشت آفتابگردان اختصاص یافته است .
مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت:برداشت محصول کلزای بذری و دانه ای از سطح دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان دزفول آغاز شده که شامل رقم های هایولا۵۰ و هایولا ۴۰۱ می باشند .
زارعی افزود:در فصل کشت این محصول در شهرستان دزفول ۱۷ تن بذر کلزا تامین و بین بهره برداران توزیع شد همچنین کود و سم مورد نیاز کشاورزان نیز تامین گردید.
وی پیش بینی کرد تا پایان زمان برداشت سه هزار و ۷۵۰ تن محصول کلزا از مزارع دزفول برداشت شود.
مدیر جهاد کشاورزی دزفول اضافه کرد:شهرستان دزفول در تولید بذر کلزا دارای رتبه نخست کشوری بوده و بالغ بر ۸۵درصد نیاز بذری تولید داخل کشور را تامین می کند که این امر توسط ۲ شرکت کشت و صنعت شهید رجایی و شهید بهشتی و تحت نظارت کمیته بذر استان و موسسه تولید و کنترل گواهی بذر کشور و مرکز تحقیقات صفی آباد انجام شده است و در تولید کلزای دانه ای در استان دارای مقام دوم می باشد.
سالانه حدود سه میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی شامل بیش از ۱۲۰ نوع محصول در دزفول تولید می شود.
۶۰۶۸
خبرنگار و انتشار: محمدعلی فریدپناه


Source link

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا