اخبار خوزستاناخبار ویژه

آمادگی راه آهن جنوب برای حمل ونقل کالای کارخانجات استان/رشد ۲۳درصدی جابجایی کالا در سه ماهه نخست سال

به گزارش خوز۲۴ عبدالکریم درویش زاده مدیر کل راه آهن جنوب در جلسه شورای هماهنگی مدیران راه آهن جمهوری اسلامی ایران که امروز پنجشنبه پانزدهم تیرماه در سالن جلسات مرکز کنترل ترافیک راه آهن جنوب غرب کشور (C.T.C) برگزار شد،  با اشاره به اینکه این اداره کل رتبه هشتم را از حیث طول خطوط در نواحی ۱۹ گانه دارد اظهار داشت: همچنین رتبه چهارم در جابجایی مسافر و کالا را داریم.

وی با بیان اینکه تعداد قطارهای ما به علت بازسازی محور اندیمشک کاهش یافته افزود: درحال حاضر دو فطار به مقثد مشهد و سه قطار به مقصد تهران فعال است.

درویش زاده تصریح کرد: ۱۴ قطار محلی نیز در استان فعال هستند که هشت قطار در مسیر بندر امام، جهار قطار در مسیر اندیمشک و دو قطار نیز در مسیر خرمشهر وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر درخواست افزایش تعداد واگن در مسیر بندر امام خمینی(ره) و خرمشهر هستیم.

مدیرکل راه آهن جنوب خاطر نشان کرد: باتوجه به وجود منطقه پتروشیمی ماهشهر و ظرفیت موجود در آن به دنبال ایجاد یک راه اختصاصی هستیم.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد اروند نیز درخواست یک رام کرده است، یادآور شد: درحال حاضر سرعت قطار در مسیر خرمشهر ۱۱۰ کیلومتر است اما با یک عملیات بهسازی قابلیت افزایش به ۱۶۰ کیلومتر دارد.

درویش زاده تصریح کرد: در سه ماهه نخست سال ۹۵ حجم بار یک میلیون و ۸۴۰هزار تن بوده اما در سه ماهه نخست امسال این رقم به دو میلیون و ۸۹۰هزار تن رسیده است.

وی با اشاره به اینکه شاهد رشد ۲۳درصدی در این خصوص بوده ایم، یادآور شد: حجم جابجایی کالا در کارخانجات پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) ۵۰ میلیون تن است اما سهم راه آهن کمتر از دو میلیون تن است.

مدیرکل راه آهن جنوب خاطر نشان کرد: اداره کل راه آهن جنوب آمادگی خود را برای همکاری با کارخانجات در حمل و نقل بار اعلام کرده است و درحال حاضر با دو کارخانه به توافق رسیده ایم.

وی اظهار داشت: سهم ما در جابجایی شمش و ورق های فولادی دو میلیون تن و سهم خطوط جاده ای ۵۰۰ هزار تن است. در صدد هستیم تا تمام این کالا بر روی خطوط ریلی جابجا شود.

درویش زاده در بخشی دیگر به رانت جاده ای اشاره و یادآور شد: باید تلاش کرد تا بر این رانت فائق شد.

وی با بیان اینکه ۱۶۰ کیلومتر در راه آهن جنوب بازسازی شده، گفت:اتصال کارخانجات و شهرک های صنعتی به خطوط ریلی از اولویت های مهم است.

مدیرکل راه آهن جنوب در پایان با انتقاد از سهم کم راه آهن در صادرات کالا از مرز شلمچه تاکید کرد: در سال جاری علی رغم رایزنی های صورت گرفته تنها چند دستگاه خودرو از مرز شلمچه توسط قطار منتقل شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا