اخبار ویژه

کوچک شدن سفره ها در ماه رمضان/کنترل قیمت ها خواسته مردم خوزستان

به گزارش خور۲۴ این روزها گرانی، کاهش قدرت خرید و رکود موضوعاتی است که برای اکثر مردم ملموس است، اما مسئولان بدون چاره اندیشی به راه خود ادامه می دهند؛ درحالی که دراین میان سفره مردم هر روز کوچک تر و حسرت های بر دل مانده بیشتر می شود.

هر ساله با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان احتمال افزایش قیمت اقلام پر مصرف مانند گوشت قرمز و مرغ، برنج، خرما، حبوبات، قند و شکر در این ماه به یکی از دغدغه‌های مالی خانواده‌ها تبدیل می شود.
شنیدن خبری مبنی بر گرانی مرغ تنها چند روز مانده به ماه مبارک رمضان، از سوی دیگر گران شدن حبوبات و گوشت قرمز در هفته گذشته موضوعی بود که برای مردم تأمل برانگیز شد.
اولین سوالی که در قبال این گرانی ها برای مردم پیش می آید این است که نقش دولت در تنظیم بازار کجاست؟

برخی معتقدند تمرکز دولت برکاهش نرخ تورم و بی توجهی به نرخ رکود عامل اصلی گرانی های اخیر رخ داده در بازار است، برخی نیز معتقدند بی برنامگی عامل بروز مشکلات کنونی است؛اما دراین میان آنچه اهمیت دارد کاهش هر روزه قدرت خرید مردم به ویژه در ماه مبارک رمضان است.

شنیدن اخباری از گرانی بی سابقه مرغ، خرما، چای، هندوانه، برنج و غیره در ماه رمضان با وجود اینکه  برخی از مسئولان وعده کاهش قیمت ها را داده بودند؛نگرانی های عمده ای را برای مردم موجب شد تا جایی که برخی دیگر اقدام به خرید نمی کنند،البته این عدم تمایل به خرید ناشی از نبود نقدینگی نزد بسیاری از اقشار جامعه است.

انتظار مردم از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات برخورد با عوامل گرانی و ایجاد ثبات قیمتی در آن است.تشدید موج گرانی در برخی از کالاها و خدمات در ایام ماه مبارک رمضان گرچه همخوانی چندانی با وعده های مسئولان برای تثبیت قیمت ها ندارد؛ولی به گفته عده ای از شهروندان کم فروشی و آب رفتن کیفیت محصولات مورد نیاز مردم نگرانی بسی بیشتری را برای آنان رقم زده است.

با وجود تمامی این دغدغه ها باید دید اقدام مسئولان چه خواهد بود،هر چند مطالبه جدی مردم ورود ضربتی دستگاه های نظارتی به حوزه کنترل بازار و برخورد قاطع با متخلفان است.

درحالیکه از مدت ها پیش مسئولان خبر از ذخیره مواد غذایی پرمصرف مانند گوشت قرمز، مرغ، خرما، حبوبات و… برای ماه رمضان دادند اما مشخص نیست که باوجود این فراوانی چه عاملی سبب افزایش تصاعدی قیمت این اقلام می شود.

در سال های گذشته دولت همزمان با آغاز این ماه پر برکت اقدام به راه اندازی غرفه های فروش موادغذایی در سطح شهر و برپایی نمایشگاه می کند که بجای رضایت مردم همواره نارضایتی آنها را به همراه داشته است.

یکی از شهروندان در همین خصوص گفت: چند سالی است که در روزهای منتهی به ماه رمضان در این منطقه غرفه ای برای فروش موادغذایی ایجاد می کنند اما بنظر من مشکل گرانفروشی در این ماه به این شیوه حل نمی شود و این تنها یک مسکن بسیار سطحی است.

وی ادامه داد: محتکران از ماه ها پیش با ذخیره حجم بالایی از مواد غذایی برای این ماه برنامه ریزی کرده اند، مسلماٌ یک غرفه با فروش محدود قادر به مقابله با آنها نیست ضمن آنکه این غرفه در ساعات منتهی به افطار به شدت شلوغ می شود و بعضاٌ باوجود مشتریان زیاد در صف، جنس آنها تمام می شود که همین امر زحمت مضاعفی را برای روزه داران ایجاد می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا