ایران و جهان

می‌گویند تا «فسیل» هست کسی فیلم شما را نمی‌بیند/اجازه ساخت ندهید!

[ad_1]

امیر سیدزاده تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فیلم‌های دارای پروانه نمایش خود که هنوز برای اکران آن‌ها اقدامی نکرده است، توضیح داد: واقعیت این است که شرایط اکران در سینماها هنوز هم مساعد نیست. تمام شرکت‌های پخش‌کننده فیلم‌هایی را که نسبت به فروش آن‌ها در گیشه مطمئن نیستند، اساساً اکران نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند ریسک نکنند.

وی ادامه داد: جنس کارهای من در سینما غالباً از جنس کارهای هنری است و طبیعتاً پخش‌کننده‌ها برای قبول مسئولیت توزیع و اکران این آثار، ریسک نمی‌کنند. «خانه شیشه‌ای» به کارگردانی امیر پورکیان، «داد» ساخته ابوالفضل جلیلی و «ری‌ست» به کارگردانی محمدرضا لطفی جزو فیلم‌هایی هستند که من با پروانه ساخت سینمایی آن‌ها را تهیه کرده‌ام اما به دلیل آن‌که از نظر گیشه، پخش‌کننده‌ها تصور می‌کنند که این آثار نمی‌توانند بازگشت سرمایه داشته باشند، ترجیح می‌دهند نوبت اکران یک فیلم کمدی و بفروش را به این آثار اختصاص ندهند.

سیدزاده افزود: در این شرایط ما هم فعلاً فعالیت‌های خود را مسکوت نگه داشته‌ایم تا ببینیم در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد و شرایط سینما به چه سمت و سویی پیش می‌رود.

این تهیه‌کننده درباره تأثیر مثبت اکران فیلم‌های پرفروشی مانند «فسیل» بر چرخه استقبال از همه فیلم‌ها که شامل فیلم‌های هنری هم می‌شود، گفت: این تأثیر مثبت زمانی می‌توانست مفید باشد که به پشتوانه اکران فیلمی مانند «فسیل» مسیر اکران فیلم‌های دیگر هم هموار شود. در همان اولین هفته‌های فروش بالای این فیلم من همه فیلم‌هایی که آماده اکران داشتم را به دفاتر پخش ارائه کردم تا بلکه در این شرایط که مخاطبان بیشتری به سینما می‌آیند، بتوانیم آن‌ها را اکران کنیم، اما بازهم دفاتر پخش ریسک نکردند. توجیه‌شان هم این بود که وقتی «فسیل» هست مردم آن را می‌بینند و کسی فیلم شما را نمی‌بیند!

وی افزود: همین نگاه در دفاتر پخش، باعث شده است تا به امروز به جمع‌بندی برای اکران فیلم‌های‌مان نرسیم. فعلاً منتظریم تا فهم سینمای اجتماعی در چرخه اکران سینمای ایران مشخص شود. بالاخره باید بدانیم فیلم‌های اجتماعی و فیلم‌های هنری قرار است چه جایگاهی داشته باشند. اگر قرار است این فیلم‌ها جایی در اکران نداشته باشند، کاش سیاستی اتخاذ شود که اساساً اجازه ساخت آن‌ها را هم ندهند تا اینگونه سرمایه افراد بلاتکلیف نماند.

این تهیه‌کننده ادامه داد: فیلم «ری‌ست» مربوط به اواخر سال ۹۸ است. «خانه شیشه‌ای» در سال ۱۴۰۰ ساخته شده و «داد» کارهای نهایی‌اش همین امسال تمام شده است. تاریخ مناسب اکران این فیلم‌ها دارد می‌گذرد و همچنان چرخه اکران سینمای ایران روی خوشی به سینمای اجتماعی نشان نمی‌دهد!

سیدزاده گفت: باید منتظر بمانم فیلم‌های کمدی تمام شوند و بعد نوبت به فیلم‌هایی مثل آثار ما برسد، چون در آن صورت سینمادارها فیلم دیگری ندارند و ناچارند برای خالی نبودن سانس‌های‌شان فیلم‌های ما را هم اکران کنند.

وی درباره فعالیت‌های آینده خود هم گفت: الان کار خاصی در دست ندارم. پیگیر هستم تا اگر در حوزه نمایش خانگی با کار خوبی مواجه شدم آن را بسازم، وگرنه بعید می‌دانم با گرانی موجود در حوزه تولید، بتوانم با سرمایه قابل‌توجیه، اثر قابل دفاعی ساخت.

[ad_2]

منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

how many casibom casibom casibom
دکمه بازگشت به بالا