ایران و جهان

صنعت عطرسازی توجه کمی به ظرفیت های بومی و داخلی دارد


به گزارش خبرگزاری مهر، سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی در خصوص نخستین رویداد ملی عطر و رایحه ایرانی گفت: عطر و رایحه تأثیر به سزایی در ثبت خاطرات و روایت‌های گذشته فرد دارد. علاوه بر یافته‌های علمی، حافظه خود ما نیز این گزاره را تأیید می‌کند؛ ما معتقدیم عطر و رایحه نیز مانند سایر نمادهای دیداری و شنیداری می‌توانند نقش فرهنگی داشته باشند و در افق کلان یک جامعه بخشی از هویت ملی آحاد مردم را تشکیل دهد. با چنین دیدگاهی می‌توان عطر و رایحه ایرانی را به عنوان بخشی از هویت ملی و آن چیزی که باعث تعلق خاطر فرد به میهن و فرهنگ زیستی اش تصور نمود و در راستای تقویت آن برنامه ریزی نمود. رویداد ملی عطر و رایحه ایرانی این هدف را دنبال می‌کند و تقویت همبستگی اجتماعی را از دریچه خاطرات و هویت فردی آحاد جامعه دنبال می‌کند و در تلاش است تا صورت‌بندی جدیدی از جایگاه عطر و رایحه در هویت ملی افراد را معرفی نماید.

وی ادامه داد: گستره جغرافیایی و شرایط آب و هوایی کشورمان به گونه‌ای است که تنوع بالایی از گیاهان معطر در آن رشد می‌کنند. با این حال تا قبل از این عمده مصارف این گیاهان در جهات دارویی، سلامت و پزشکی بوده است و متأسفانه صنعت عطرسازی توجه کمی به ظرفیت‌های بومی و داخلی به منظور برند سازی از عطر و رایحه ایرانی داشته است. گیاهانی مانند گل محمدی و زعفران و حتی چای ایرانی ظرفیت معرفی به صنعت عطرسازی داشته اند اما همیشه به سراغ رایحه‌های دیگر تولیدشده در سایر کشورها و فرهنگ‌ها رفته‌ایم.

امامی افزود: مقصود ما در این رویداد این است که بگوییم ایران هم می‌تواند رایحه به خصوص خودش را داشته باشد مثلاً گل محمدی که مظهری از رایحه نبوی در حافظه تاریخی و فرهنگ عمومی ایرانیان است مثال روشنی از ماهیت فرهنگی عطر و رایحه است و این امر را بر ما ضروری می‌نماید که در این زمینه به صورت فعالانه تولید محصول و ادبیات کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: «اولین رویداد ملی عطر و رایحه ایرانی» با مشارکت فعالان بخش خصوصی، مسئولان و نهادهای مؤثر و مشارکت‌آفرینی عموم مردم برگزار خواهد شد و قرارگاه نوآوری فرهنگی و نشاط اجتماعی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور راهبری این رویداد را برعهده دارد. اطلاعات تکمیلی از زمان برگزاری این رویداد نیز متعاقباً اعلام می‌شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا