سرپرست دانشگاه جندی شاپور عنوان کرد: فوت سالانه حدود ۶۰۰ نفر در تصادفات خوزستان/ لزوم تمرکز بر ترویج فرهنگ رانندگی

خوز ۲۴– سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه نباید از سمت خودرو زیاد امیدوارم باشیم، هزینههای اصلاح جادهها هم بسیار سرسامآور است و در آینده نزدیک نمیتوانیم انتظار داشتن جادههای استاندارد را داشته باشیم، بر لزوم ترویج فرهنگ صحیح رانندگی برای جلوگیری از تصادفات تاکید کرد.
دکتر حاتم بوستانی در نشست خبری که امروز ۲۰ اسفندماه در خصوص پویش نه به تصادف برگزار شد، اظهار کرد: تصادفات آسیبهای گستردهای در جامعه ایجاد میکند و هیچکس از این آسیب ایمنی ندارند، بنابراین همه حتی اگر همه موارد ایمنی را رعایت کنیم ممکن است درگیر تصادف شویم.
به گزارش خوز ۲۴ وی افزود: آمار تصادفات جادهای بسیار بالاستت؛ شاید درصدها عمق فاجعه را نشان ندهد اما ۱.۱۱ درصد افراد متوفی، در تصادفات خوزستان فوت کردهاند و این آمار یعنی هر سال ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر در تصادفات از دست رفتهاند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تبعات تصادفات گفت: معلولیتها و بیماریهای روانی بعد از تصادفات ممکن است سالها بر زندگی و عملکرد افراد تاثیر بگذارد.
وی افزود: باید توجه شود تصادفات جادهای با روند مدرنیته ایجاد شد اما در جهان توسعهیافته برای کاهش این مشکلات کارهای زیادی شده است.
بوستانی گفت: آمار تلفات حوادث ترافیکی زیاد است؛ خوزستان خاص است و فاصله زیادی با مرکز دارد و آب و هوای خوب آن مهمانان نوروزی را جذب میکند. تردد زائران اربعین حسینی و راهیان نور به خوزستان و تردد وسایل سنگین، همه موجب شدهاند تردد در جادههای خوزستان بسیار زیاد باشد اما جادهها و ماشینها متناسب با این شرایط پیشرفت نکردهاند. از سوی دیگر فرهنگ رانندگی هم قابل قبول نیست.
وی بیان کرد: برخی عوامل تصادفات احصا نمیشوند؛ یکی از دلایل سبقت غیرمجاز، کندی رانندگان است این در حالی است که در کشورهای اروپایی، حداقل و حداکثر سرعت تعریف شده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه باید همه باید کمک کنیم تا آمار تلفات حوادث ترافیکی کاهش یابد، گفت: باید توجه شود تاثیرگذاری کارهای فرهنگی زمانبر است و نباید انتظار داشته باشیم فورا شرایط تغییر کند.
وی با اشاره به نقش سه عامل انسانی، خودرو و جاده در وقوع تصادفات بیان کرد: نباید از سمت خودرو زیاد امیدوارم باشیم، هزینههای اصلاح جادهها هم بسیار سرسامآور است و در آینده نزدیک نمیتوانیم انتظار داشتن جادههای استاندارد را داشته باشیم. بنابراین بیشتر تمرکز باید در ترویج فرهنگ رانندگی صحیح باشد. ما هم برای تولید یا ورود خودروی ایمن و ارتقای کیفیت جادهها فشار وارد میکنیم.
بوستانی گفت: داشتن خودروی استاندارد و جادههای باکیفیت، در کاهش تلفات ترافیکی بسیار تاثیرگذار است. در برخی کشورها، فرهنگ رانندگی بسیار بدتر و تصادفات بیشتر است اما تلفات آنها کمتر است که این وضعیت به دلیل داشتن خودروهای باکیفیت است.