اجتماعیاخبار خوزستاناخبار ویژهاقتصادیایران و جهانتیتر دوستون وسطسیاسیفرهنگیورزشی

رییس کل دادگستری خوزستان: ارتقای رتبه دادگستری خوزستان در همه شاخص ها / افزایش ۵۶ درصدی دادرسی الکترونیکی

 

 

 

به گزارش خبرنگار خوز 24  ،علی دهقانی در نشست خبری که امروز (۳۱ خردادماه) به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، با اشاره به برنامه عملیاتی قوه قضائیه در سال ۱۴۰۲ ، با بیان اینکه یک سوم پرونده‌های دارای عمر بالای شش ماه، رسیدگی و تعیین تکلیف شده‌اند، با خاطر نشان کردن اینکه با وجود پرونده های ورودی درسال ۱۴۰۱ ، پرونده های موجودی ۲۰ درصد کاهش یافته است افزود: عملکرد دادگستری خوزستان در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

دهقانی بیان کرد : برای کاهش ورودی پرونده‌ها و جرایم، برنامه‌هایی از جمله انتشار محتواهای آگاهی بخش، پیشگیری از جرایم خاص، جرایم سایبری و خشونت نیز پیش‌بینی شده است.

این مقام مسئول گفت : افزایش صلح و سازش، حمایت از مراکز ارائه دهنده خدمت در مناطق محروم، ارتقای فرهنگ عمومی نسبت به صلح و سازش، به ثمر رساندن پرونده‌های کثیرالشاکی، بهبود وضعیت کمی و کیفی رسیدگی‌ها و کاهش موجودی شعب، برخی دیگر از برنامه‌ها برای بهبود وضعیت و کاهش زمان رسیدگی هستند.

وی افزود: در خصوص جرایم خاص و خشن، با افرادی که امنیت روانی و عمومی جامعه را به هم می‌زنند و نظم جامعه را مختل و به حقوق مردم تجاوز می‌کنند، سرقت‌های مسلحانه، جرایم خشن، درگیری با استفاده از سلاح گرم و آنچه در حوزه به مخاطره انداختن امنیت جامعه باشد، برخورد جدی، قاطع و اثرگذار خواهیم داشت. برای مدیریت و کنترل جرایم خشن و برخورد قاطع و اثرگذار در این حوزه، برنامه مشخصی از سال گذشته ارائه شده و نتایج بسیار خوبی حاصل شده است.

دهقانی با اشاره به اقدامات انجام شده از سال گذشته تاکنون بیان کرد: با وجود کاستی‌ها در حوزه منابع انسانی، میانگین سرانه رسیدگی به پرونده‌ها به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته است. یکی از مطالبات عمومی، رفع اطاله دادرسی بود بنابراین سال گذشته ۳۰ درصد پرونده‌های معوق و مسن (گذشت ۶ ماه از پرونده) کاهش یافته است.

رئیس کل دادگستری خوزستان ضمن تبریک هفته قوه قضاییه گفت : هفته قوه قضائیه با شعار «برای مردم در راه عدالت» آغاز می‌شود و با نامگذاری که در این ایام توسط ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائیه در مرکز صورت گرفته، برنامه‌هایی متناسب در سراسر کشور اجرایی می‌شود که استان‌ها هم به‌ همین ترتیب برنامه‌های متنوعی را اجرا  می‌کند.

دهقانی اظهار کرد : روز اول هفته قوه قضائیه «سیره شهدا و عدالت قضایی»، روز دوم «عدلیه در مسیر حرکت جهادی و تحول تعالی»، روز سوم «قوه قضائیه هوشمند، گسترش عدل و ترویج صلح و سازش»، روز چهارم «مبارز با فساد و صیانت از حقوق عامه»، روز پنجم «حمایت از سرمایه گذاران، تولید دانش بنیان و مهار تورم»، روز ششم «همدلی قوا و خدمت به مردم» و روز هفتم «ولایتمداری و صیانت ارزش‌های اسلامی» نامگذاری شده است.

رئیس کل دادگستری خوزستان با تاکید بر اینکه رسانه‌ها حلقه ارتباط بین جامعه، مردم و سازمان‌ها هستند، گفت: سازمان‌ها، نهادها و مؤسسات دولتی، مؤسسات عمومی و غیردولتی در برابر جامعه مسئولیت دارند و مسئولیت اجتماعی آنها برای بهتر شدن جامعه است، بنابراین رسانه‌ها پاسخ‌گویی را در سازمان‌ها نهادینه و زمینه مطالبه را فراهم می‌کنند.

وی در ادامه این نشست خبری ، یکی از پیش زمینه های تسریع در رسیدگی به پرونده ها ، ابلاغ الکترونیکی خواند که افزایش ۴ درصدی داشته و همچنین در حوزه دادرسی الکترونیکی هم ۵۶ درصد افزایش داشتیم .

این مقام مسئول بیان کرد :  در خصوص برخورد قاطع و اثرگذار با جرایم خشن و خاص و پرونده‌های مهم و کثیرالشاکی، رسیدگی به یک هزار و ۱۹۸ پرونده کثیرالشاکی تسریع شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از پرونده‌های کثیرالشاکی در خوزستان در حوزه صندوق‌های غیرمجاز وام خانگی بوده است تصریح کرد : با استفاده از ظرفیت‌های مختلف با اقدامات غیر قضایی و بدون تشکیل پرونده قضایی و برخی با تشکیل پرونده قضایی، ۶۰۰ میلیارد تومان به ۴۹ هزار و ۸۰۰ نفر از سپرده‌گذاران مسترد شده است. ۲۵ هزار نفر از مالباختگان نیز اقدام به طرح دعوای کیفری و حقوقی کردند که پرونده ۱۰ هزار و ۳۲۵ نفر به مصالحه منجر شد و ۱۹ هزار و ۱۲۰ نفر پس از وصول وجوه خود در مراحل اولیه دادرسی، رضایت دادند.

رییس کل دادگستری خوزستان درجمع خبرنگاران گفت : اقدامات بسیار خوبی در رسیدگی به پرونده‌های موسوم به نزاع دسته‌جمعی در روستای پتک جلالی با تلاش همه مسئولین و با اقداماتی که در دستگاه قضایی صورت گرفت که در زمینه مصالحه و سازش، اقدامات قضایی لازم انجام شد و این سازش با تلاش همه بزرگان و مسئولین و نهادهای مختلف صورت‌ گرفت.

دهقانی بیان کرد : در حوزه صلح و سازش با اقدامات انجام شده در سال گذشته ۹۰ فقره پرونده قصاص منتهی به سازش شد. در سال گذشته ۵۷ هزار و ۱۰۳ فقره پرونده درمورد اختلافات غیر از قتل منتهی به سازش شد، در نتیجه این اقدامات صلح و سازش از ۲۷ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۴۵ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت.

این مقام مسئول ، با اشاره به تلاش در حوزه سامان‌دهی زندان‌ها گفت: جای افرادی که به حقوق مردم تعرض می‌کنند و به امنیت جامعه توجه نمی‌کنند، زندان است و با قاطعیت احکام این افراد صادر می‌شود اما سامان‌دهی زندان‌ها در حوزه نظارت بر کاهش ورودی به زندان با صدور حکم جایگزین زندان، تلاش برای کاهش زندانیان جرایم غیرعمد، استفاده از عفو برای افراد واجد شرایط و استفاده از ارفاقات قانونی برای زندانیانی که در برنامه‌های اصلاحی و فرهنگی شرکت کرده و آثار اصلاح در آن‌ها مشخص شده باشد، بوده است که با این اقدامات در سال ۱۴۰۱ با وجود ورود افراد جدید به زندان و خروج برخی، ۳۶۸ نفر از جمعیت کیفری زندان‌های خوزستان کاهش یافت.

کاهش ۶ درصدی پرونده های سرقت 

دهقانی  با بیان اینکه سال گذشته در استان خوزستان پرونده‌های سرقت ۶ درصد کاهش داشته است، گفت: در حوزه سرقت هم مشکلاتی دا ریم که دستگاههای مختلف باید به وظایف خود عمل کنند تا کاهش جرم داشته باشیم.

‌وی به سوالات خبرنگاران در خصوص اقدامات انجام شده جهت مبارزه با مفاسد اقتصادی اینگونه پاسخ داد : کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی که در دادگستری استان وجود دارد که بر گلوگاه‌های فساد و در رسیدگی به پرونده مفاسد اقتصادی نظارت می کند که بر اساس برخی از پرونده‌هایی که تعیین تکلیف شد ۵ هزار و ۵۰۶ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی با احکام صادره از دستگاه قضایی به بیت‌المال اعاده شد.

رئیس کل دادگستری افزود: ۱۹۶ هکتار از حریم رودخانه‌ها آزادسازی شد و ۲۴ هکتار اراضی تغییر کاربری شده به وضعیت سابق برگشت.  در صدور سند کشاورزی هم ۳۹۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تثبیت مالکیت شده و سند مالکیت نیز برای آنها صادر شد که در صدور اسناد کشاورزی رتبه اول را کسب کردیم.

پیشگیری از اخراج قریب ۵ هزار کارگر در کارگاه های تولیدی 

وی خاطر نشان کرد : در حوزه اقتصاد مقاومتی در سال گذشته ۱۶۰ جلسه برگزار شد که بر اساس عملیاتی کردن ۲۶۰ مصوبه ۷ واحد تولیدی احیا و از تعطیلی ۱۵ واحد تولیدی و اخراج حدود ۵ هزار کارگر، با اقدامات به موقع دادستان محترم مرکز استان، اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی و دستگاه‌های مرتبط جلوگیری به عمل آمد.

این مقام مسئول تشریح کرد: در حوزه تعیین تکلیف اموال معطل مانده در انبارهای سازمان اموال تملیکی، اموالی به‌صورت رسوبی در انبارها مانده بود که در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۳۴۰ درصد افزایش تعیین تکلیف داشتیم

دهقانی در این نشست همچنین به دیگر سوال خبرنگاران درخصوص آخرین نتایج درمورد حادثه ایذه گفت :  اقدامات لازم تحقیقی و تعقیبی از نظر ابعاد امنیتی و انتظامی در موعد مقرر انجام شد و پرونده، منتهی به صدور کیفر خواست گردید . یکی از متهمان اصلی این پرونده، به مجازات اعدام محکوم شد البته هنوز حکم قطعی نشده است. با حضور وکیل متهم، جلسات دادرسی تشکیل و حکم بدوی صادر شد اما در پی اعتراض این متهم، پرونده این فرد در دیوان عالی کشور در حال رسیدگی است.

وی افزود: در مورد بخش دیگری از کیفرخواست نیز نواقصی در دادگاه بوده است که به تشخیص دادگاه، باید ابتدا نواقص برطرف و سپس تصمیم‌گیری و اقدام لازم در چارچوب قانون انجام شود.

دهقانی گفت: در خصوص حادثه اخیر ایذه نیز، پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و با توجه به اینکه موضوع در صلاحیت سازمان قضایی نیروهای مسلح است پرونده به سازمان قضایی نیروهای مسلح خوزستان ارجاع شده تا رسیدگی لازم انجام شود.

این مقام مسئول تاکید کرد  : دستگاه قضایی کسانی که امنیت روانی جامعه را به هم می‌زنند و اقداماتی علیه امنیت انجام و نظم عمومی را مختل می‌کنند را شناسایی می‌کند و به صورت ویژه اقدامات قانونی، برخورد قاطع و اثرگذار انجام می‌شود.

وی افزود: اگر قاضی بخواهد از مجازات تکمیلی منع یا الزام به اقامت در یک محل بدهد، می‌تواند هر جای کشور را انتخاب کند و شهر خاصی در این زمینه نداریم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا