اخبار خوزستان

دژهای دفاعی اروندرود در چارچوب قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر برداشته می شود



پیمان‌نامه ۱۹۷۵ الجزایر قراردادی میان کشورهای ایران و عراق با وساطت الجزایر است که خط مرزی ایران و عراق در آب‌های اروندرود را تعیین کرده است.
آذرماه ۱۳۹۳ با حضور 'علی شمخانی' دبیر شورای عالی امنیت ملی و 'اکبر ترکان' دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور و جمعی از مسئولان محلی آغاز شد.
دژ خاکی از سال ۱۳۶۷ برای جلوگیری از ورود نیروهای عراقی به طول ۱۳ کیلومتر در ساحل رودخانه اروند احداث شده و در حال حاضر مشکلات زیادی را برای گردشگران و صیادان منطقه ایجاد کرده است.
به گزارش ایرنا جبار وطن وفا روز چهارشنبه در حاشیه بازدید اعضای منتخب کمیته هماهنگی رودخانه های مرزی از محدوده اروندرود در نشست هماهنگی این بازدید در سازمان منطقه آزاد اروند گفت:اروندرود از رودهای مهم کشور به شمار می رود که بنا به دلایل امنیتی و همسایگی با کشور عراق دارای دژهای امنیتی است.
وی اظهار داشت:برای تبدیل اروندرود به سواحل زیبا نیاز به بررسی امنیتی است و برداشته شدن دژهای امنیتی در این رودخانه در چارچوب قرارداد ۱۹۷۵ صورت می گیرد.
مدیرکل دفتر رودخانه های مرزی وزارت نیرو گفت:در مورد برداشتن دژهای ساحل اروندرود، بحث های امنیتی، گردشگری و اقتصادی مطرح است که لازم و ملزوم همدیگر است و کار باید به موازات همدیگر انجام شود تا بتوان حداکثر استفاده را از منطقه داشت.
وطن وفا تصریح کرد:برای توسعه منطقه و داشتن امنیت پایدار، رونق گردشگری و توسعه منطقه باید برای تامین امنیت پایدار برنامه اقدام کرد.
معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست گفت:برداشته شدن دژ مرزی روال قانونی دارد که تمهیدات امنیتی و نظامی در آن دیده شود.
موعود شمخانی اظهار داشت:بحث پدافند غیر عامل، تصویب طرح ها در کمیته رودخانه های مرزی و ستاد مشترک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز باید در این مورد نظر دهند.
وی افزود:دو سال پیش با حضور اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، ۱٫۷ کیلومتر از دژ امنیتی برداشته شد و مجوز احداث جاده به جای دژ نیز اخذ شد.
شمخانی تصریح کرد:دو ماه پیش مجوز احداث این جاده را گرفتیم که با تعیین پیمانکار مربوطه از امروز کار ساخت این جاده آغاز شد.
معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند گفت:به طور حتم در آینده نزدیک و با پیشرفت جاده سازی به جای دژ، فاز دوم برداشتن دژهای امنیتی کنار اروندرود آغاز می شود.
شمخانی تصریح کرد:امیدواریم مجوز لازم برای برداشته شدن همه دژهای امنیتی را اخذ کنیم تا شاهد ساختن سواحل در کنار اروند رود باشیم.
آیین برداشتن دژ دفاعی مینوشهر شهرستان خرمشهر استان خوزستان، روز جمعه ۲۳
۷۱۰۴/۶۱۲۵**خبرنگار:مسعود گادار**انتشار دهنده:سید بهادر حسینی


Source link

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا