درد دل شهردار اهواز با رسانه ها: مقولههایی در اهواز هست که در هیچ شهری نیست /شهرداری اهواز با پروندههای عریض و طویل و وحشتناکی مواجه است/ حل نیمی از مشکلات اهواز، به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد/ اراضی متصرف شده اهواز را به دومین شهرحاشیه نشین کشورتبدیل کرده است / دست ما را بگیرید تا حق اهواز را بگیریم
رضا امینی: بخش حقوقی شهرداری اهواز درست از حق شهرداری دفاع نکرده است و با پروندههای عریض و طویل و وحشتناکی مواجه هستم که اگر مستشاران بزرگ کشوری هم بیایند شاید به دلیل گذشت زمان و اتفاقات عجیب و غریب که در دل موضوعات ایجاد شده است، نتوانند گرهها را باز کنند اما رفع این موارد در حال عملیاتی شدن است.
رضا امینی شهردار اهواز در نشست خبری که دوشنبه ۲۹ خردادماه برگزار شد، اظهار کرد: گفتن اشکالات و نارساییها حق مردم است و ما هم وظیفه داریم بر اساس واقعیتها حرکت کنیم؛ من درخواست تملق از کسی ندارم و شان اهل رسانه هم نیست، رسانه پل دو طرفه بین مردم و حاکمیت است.
بنابرهمین گزارش ، وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی، اصل شورا با ۲۰ سال تاخیر در سال ۷۸ اجرا شد و نحوه انتخاب شهردار، تذکر طرح سوال و استیضاح در قانون آن پیشبینی شده و این موضوع، حق مسلم شوراها است.
شهردار اهواز بیان کرد: بنده به هیچکس رزومه ندادم و با دعوت ۱۳ عضو شورای شهر اهواز و پس از برگزاری جلسات و گفتوگوهای دو طرفه، با ۱۳ رای به عنوان شهردار اهواز انتخاب شدم. در دو دوره شورای شهر اصفهان حضور داشتم و در مدیریت شهری اصفهان نیز خدمت داشتم و تا حدودی قوانین را میشناسم و بضاعتم را به اعضای شورای شهر منتقل کردم.
امینی عنوان کرد: ادعای عصمت، معجزه و اسطورهسازی نداشتم. به موضوعات شهری اهواز نگاه کردم و به منظور کمک آمدم و با خدا و اعضای شورا عهد بستم شبانهروزی برای کاهش مشکلات اهواز تلاش کنم اما اگر بدون دیدن حقایق اهواز قضاوت کنیم ممکن است قضاوتها دچار اشکالاتی شود.
وی بیان کرد: اهواز سومین کلانشهر ایران از نظر مساحت و هفتمین کلانشهر از نظر جمعیت است؛ این شهر حدود ۲۰۰ میلیون مترمربع مساحت دارد که ۳۰ میلیون مترمربع از این میزان مساحت، معابر شهری هستند که آسفالت روی آن ریخته شده است.
شهردار اهواز تصریح کرد: قبل از اینکه شهردار شوم در زمان بازدید از شهر دیدم که خاک مردهای که روی برخی از تراشههای آسفالت قرار دارد که نشان میداد بیش از دو سال است حفاریها ترمیم نشدهاند. آبهای سطحی و بارندگیهای اسیدی که در اهواز رخ میداد سم مهلکی برای از بین رفتن آسفالت هستند و متاسفانه اقلیم اهواز این بلا را سر شهر آورده است.
وی تصریح کرد: به هیچ احدی اجازه دخالت در انتصابات و انتخاب مدیران شهرداری را نخواهم داد؛ مشاوره را با روی باز میپذیرم اما تصمیمگیرنده خودم هستم، این تابو در اهواز شکسته شده است و باید بیشتر شکسته شود.
امینی گفت: با وجود همه گرفتاریها، با ۳۱۰ مدیر شهرداری مصاحبه کردم تا بتوانم بهترینها را انتخاب کنم. تمام تلاش بر این بوده است و بدون توجه به قومیت و جناح سیاسی، و تنها بر اساس سلامت و توان اجرایی، افراد را انتخاب کردهام.
شهردار اهواز بیان کرد: من در اهواز انتفاع اجتماعی بومی ندارم. اگر در این شهر به حزبی وابسته بودم میگفتم به واسطه این بستر میخواهم برای خودم رشد ایجاد کنم. دو سوم عمر کاریام گذشته و زیاد سرم درد نمیکند تا تلاش کنم مقام بالاتری بگیرم.
وی عنوان کرد: من وظیفه قانونی را بر اساس چارچوب قانونی انجام میدهم و فشار سیاسی تحمل نمیکنم و حرف زور و کج و معوج کسی را نمیپذیرم.
امینی بیان کرد: اگر بخواهیم بیش از ۵۰ درصد مشکلات اهواز رفع شود، این به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که یکی از این انتظارات به نتیجه رسیدن پروژه متروی اهواز است که هفته گذشته حکم دادگاه آن صادر شد و در مدت کوتاهی پروژه با پیمانکار دیگری استارت زده میشود.
شهردار اهواز گفت: با وجود اینکه حدود ۱۷ سال پیش پروژه قطار شهری اهواز همزمان با شهرهای شیراز، تبریز و اصفهان آغاز شد و خط یک این شهرها به بهرهبرداری رسید اما خط اول اهواز تنها ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دچار فرسایش و فرسودگی شده است و به بغض فروخفته اجتماعی در شهر تبدیل شده است.
وی بیان کرد: سالی که قطار شهری در آن سه شهر و اهواز کلید خورد، ۵۰ درصد انجام کار را دولت از طریق انتشار اوراق مشارکت تقبل و پرداخت کرد و قرار شد آن شهرها خودشان هم با یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار، قطار شهری را به بهرهبرداری برسانند.
شهردار اهواز گفت: در سال ۸۳ شهرداری اهواز وامی به میزان ۷ میلیارد تومان از یک بانک بحرینی برای آزادسازی خیابان نهج البلاغه دریافت کرد اما ۱۷ سال اقساط این وام پرداخت نشد و احدی هم نپرسید چرا اقساط وام پرداخت نشد. بنابراین سال گذشته بانک ملت ادعا کرد شهرداری اهواز باید ۴۸۵ میلیارد تومان بابت تسویه بدهد که اگر تا آخر سال پرداخت نمیشد، به حدود ۷۰۰ میلیارد تومان میرسید. در این راستا از رهبر انقلاب به پایین با همه ارکان حاکمیت صحبت کردیم و در نهایت با ۱۴۹ میلیارد تومان این وام تسویه حساب شد.
امینی افزود: بنابراین بعد از ۱۷ سال از لیست سیاه بانکها خارج شدیم و توانستیم حساب بانکی و دسته چک داشته باشیم و اوراق مشارکت بگیریم.
وی تصریح کرد: سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان برای اتوبوسرانی اوراق مشارکت گرفتیم. امسال هم ۳۰۰ میلیارد تومان و سال آینده هم یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت خواهیم گرفت.
شهردار اهواز گفت: در ۱۰ سال گذشته از این فرصتها استفاده نشده و شهر ضرر کرده است. امروز هم برای بهرهبرداری از خط یک قطار شهری اهواز بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان نیاز است.
امینی عنوان کرد: من هم میتوانستم مانند شهردارهای دیگر بگویم وام مربوط به ۱۷ سال پیش است و به من ربطی ندارد. با پولی که برای تسویه حساب به بانک پرداخت کردیم، چالههای شهر را پر میکردیم و مردم هم دعاگویمان بودند اما ضرر نهفته شهر وجود داشت که باید رفع میشد. چنین مسائلی در اهواز کم نیست.
وی افزود: بخش حقوقی شهرداری اهواز درست از حق شهرداری دفاع نکرده است و با پروندههای عریض و طویل و وحشتناکی مواجه هستم که اگر مستشاران بزرگ کشوری هم بیایند شاید به دلیل گذشت زمان و اتفاقات عجیب و غریب که در دل موضوعات ایجاد شده است، نتوانند گرهها را باز کنند اما رفع این موارد در حال عملیاتی شدن است.
امینی افزود: اراضی متعددی توسط افراد فرصتطلب تصرف می شود. چه اتفاقی افتاده که اهواز دومین شهر حاشیهنشین کشور شده است؟ مقولههایی در اهواز وجود دارد که در هیچ شهری نیست.
وی عنوان کرد: چرا شهرداری کشتارگاه دارد؟ کشتارگاه دام با شهرداری است؟ این موضوع مقولهای است که دائما باید با مسئولان در این زمینه صحبت شود. سازمان میادین بار شهرداری است اما برای ما به بار تبدیل شده است؛ یک روز غرفهداران اعتصاب میکنند، یک روز دادستان صدایمان میکند و همین طور باید در مورد این مشکلات که توسط افراد نادان یا معاند ایجاد شدهاند در ادارات بچرخیم.
شهردار اهواز بیان کرد: برای کار در شهرداری علم مدیریت، سرمایه انسانی و منابع مهم است که ما در همه این موارد مشکل داریم. حدود ۸ هزار و ۵۰۰ نیرو در شهرداری اهواز مشغول به کار هستند و تنها در یک رشته تحصیلی غیرمرتبط با امور شهری بیش از ۴۰۰ نیرو وجود دارد اما تنها یک نقشهبردار در شهرداری وجود دارد.
امینی گفت: پیش از این امپراطوری پیمانکاران را در شهرداری اهواز داشتیم و امروز ۶۰۰ تا ۷۰۰ نیرو را از دل پیمانکاران خارج کردهام و به صورت ترک تشریفات در یک دستگاه دولتی در مجموعهای قرارداد منعقد شده است؛ اما آن کسی که مریض احوال است و میخواهد فضا را مسموم و ناامیدی القا کند، تنها کلمه ترک تشریفات را به کار میبرد و نمیگوید این ترک تشریفات برای چه چیزی بوده است؟ اگر شهر تمیز نیست چه کسی باید نظارت کند؟ ناظری که باید از پیمانکار حقوق بگیرد؟ آیا چنین چیزی امکانپذیر است؟
وی بیان کرد: با توضیح دادن به بازرسی و گذاشتن وقت متعدد، این نیروها را ساماندهی کردیم و امپراطوری پیمانکاران را شکست دادیم.
شهردار اهواز گفت: پیمانکار به جای اینکه ۱۰۰ دستگاه ماشین حمل زباله و رفت و روب داشته باشد، با ۲۰ دستگاه خودرو با فامیل خود و آن هم در دو منطقه کار میکند.
امینی با اشاره به پرداخت یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان بابت عوارض آلایندگی به شهرداری اهواز، عنوان کرد: انگار ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی پرداخت شده است؛ به گونهای گفته میشود “هزاران میلیارد تومان” حق عوارض آلایندگی پرداخت شده که توقعی در مردم ایجاد شده است و نمیتوان این توقع را کاهش داد.
وی بیان کرد: تنها ۴۷۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان دانشگاه شهید چمران، ۳۵۰ میلیارد تومان برای ال ۴۰۰ میدان چهارشیر و ۳۲۰ میلیارد تومان برای آسفالت هشت منطقه شهرداری اهواز برای این پروژهها پیشبینی یا پرداخت شده است.
شهردار اهواز گفت: در سال ۱۴۰۰، ۳۶۰ هزار مترمربع، در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمربع و در سه ماهه نخست امسال ۴۵۰ هزار مترمربع آسفالت انجام شده است.
وی تصریح کرد: ۱۰ میلیون مترمربع از مساحت شهر به آسفالت نیاز دارد که ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار در این زمینه نیاز است تا در مدت سه سال این کار انجام شود.
امینی بیان کرد: در نوروز سال ۱۴۰۱، قول ۵۰ هزار تن قیر رایگان گرفتیم که در سفر اخیر دولت به خوزستان ۳۰ هزار تن به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان مصوب شده است. یک هزار میلیارد تومان بودجه نیز برای آسفالت در سال جاری مصوب شده است.
شهردار اهواز گفت: از محل پرداخت بدهی بانک ملت حدود یک هزار میلیارد تومان اعتبارات بانکی دریافت کردیم یا در حال دریافت هستیم. خرید ۱۲۹ دستگاه اتوبوس با ۱۰۰ میلیارد تومان، ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت، ۴۰ میلیارد تومان در حوزه پسماند و ۵۰ میلیارد تومان در حوزه سازمان خدمات موتوری وام گرفته شده است.
وی بیان کرد: اهواز ۸۰ دستگاه اتوبوس نیاز داشت در حالی طبق استاندارد باید یک هزار و ۲۰۰ اتوبوس در اهواز داشته باشیم و نورم کشوری نیز حدود ۵۰ درصد است.
شهردار اهواز گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق گرفته شده که در حال تلاش هستیم خودروهای کم کارکرده با کمتر از پنج سال وارد کنیم.
امینی بیان کرد: باید حداقل ۶ هزار تاکسی در اهواز وجود داشته باشد اما یک هزار و ۹۰۰ دستگاه داریم که بیش از نصف آنها فرسوده است؛ پیگیریها انجام شده است تا تاکسی به اهواز وارد شود. ۵۰ دستگاه ون نیز با ۲۱ میلیارد تومان خریداری شده که هفته گذشته ۱۱ دستگاه این تعداد اوارد شهر شده است. ایجاد دو خط BRT هم در حال انجام است.
وی با اشاره به اهمیت فرهنگسازی در موضوعات مختلف عنوان کرد: ۶ هزار و ۳۶۳ دستفروش در بازارچههای غیر رسمی اهواز فعال هستند. بزرگترین بازار، جمعه بازار است که چهار هفته است ساماندهی شده است و یک هزار و ۸۱۵ دستفروش در آن ساماندهی شدهاند. ساماندهی دستفروشان بازار صدف در همان محدوده در حال انجام است اما مغازهدار هم میخواهد در خیابان بساط کند.
شهردار اهواز گفت: با هماهنگی شورای تامین خوزستان، تا پایان سال پنج بازارچه ساماندهی میشود. بازار نادری تا حدودی ساماندهی شده است. جمعه بازار، بازار صدف، ورودی شیبان و ورودی سه راه خرمشهر از سمت ملاشیه نیز در همان محدوده فعالیت خودشان، ساماندهی میشوند.
امینی عنوان کرد: من را به عنوان نوکر اهواز بپذیرید و دست ما را بگیرید تا حق خوزستان و اهواز را بگیریم. نباید بگوییم هزار میلیارد تومان حق آلایندگی که گرفتیم چه شد؟ به خدا تنها چهار پروژه با این پول اجرا میشود.
وی بیان کرد: بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری اهواز ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و بودجه سال ۱۴۰۰، ۳ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان اما بودجه سال ۱۴۰۱، ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.
شهردار اهواز گفت: ۶ هزار میلیارد تومان بابت حق آلایندگی سالهای ۹۳ تا ۹۶ در خوزستان توزیع شد که جرایم این مدت ۱۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است، در این خصوص هدیهای به شهرداری داده نشده است و منتی هم سر مردم اهواز گذاشته نشود.
وی بیان کرد: میزان عوارض آلایندگی خوزستان از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ با جرایم، بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است که باید مطالبه شود تا این حق خوزستان را بگیریم.
امینی عنوان کرد: سرانه فضای اهواز ضعیف و دو سوم شهرهای دیگر است و این مساله به این دلیل است که ۳۰ درصد فضای سبز اهواز شبکه آب خام دارد و بقیه آن با تانکر یا آب شرب آبیاری میشود و احداث شبکه آب خام اهواز به یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. بر اساس آخرین برآورد شبکه دفع آبهای سطحی اهواز نیز ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.
شهردار اهواز بیان کرد: اهواز هفت ورودی دارد که میتوان با ۵۰۰ میلیارد تومان دستی بر سر و روی این ورودیها بکشیم اما اگر بخواهیم آیتمهای فرهنگی، ورزش و صنایع خوزستان را در آنها لحاظ کنیم بیش از ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
امینی گفت: باز زندهسازی ۳۱۵ هکتار از رودخانه کارون در برنامه است که برای هر هکتار حدود ۷ ملیارد تومان اعتبار نیاز است. بیش از ۱۵ ماه بود که مطالعات ۱۰۵ هکتار از رودخانه کارون در حال انجام بود.
وی تصریح کرد: منکر نارضایتی نیستیم اما باید توجه شود که ۴۰ سال است شهر دچار فرسایش شده است. در همه زیرساختهای شهر در حال کار کردن هستیم و اتفاقات متعددی به منظور توسعه اهواز در حال رخ دادن است.
شهردار اهواز افزود: به بهانههای سخیفی مانع کار میشوند. میگویند ۲۰۰ میلیارد تومان ترک تشریفات شده و از تهران و اصفهان خرید کردهایم در حالی که مگر اهواز اتوبوس میسازد که از اینجا بخرم؟ المان ای نوری که در اهواز نصب شدند تنها در مشهد و دو شهرستان اصفهان تولید میشوند. به جان بچهام اگر به کسی اشاره داده باشم از کجا خرید کند.
امینی بیان کرد: تا وقتی که اعضای شورا میخواهند در خدمت هستم و وقتی نمیخواهند سریع غایب میشوم. هیچ دلیلی نمیبینم برای میز بجنگم زیرا اگر این میزها وفادار بود برای قبلیها میماند.
شهردار اهواز گفت: باید ابتدا تذکر داده شود و رئیس شورا تذکرات را به شهردار منتقل کند و شهردار وظیفه دارد در این زمینه اقدام کند و اگر شهردار این کار نکرد یا عضو شورا قانع نشد، سوالات مطرح شوند اما هنوز سوال به من ابلاغ نشده است. ریاست شورا برگهای را در سامانه بارگذاری کردند که تذکر زمان ندارد.
وی افزود: در مورد ۳۹ سوال توضیح دادم که یکی از این موارد درمورد ممیزی املاک است؛ بیش از ۴۰۰ هزار منزل باید شناسایی شوند و در سامانه قرار بگیرند تا ممیزی انجام شده باشد اما ۱۵ سال است این کار انجام نشده است. چگونه این کار را در مدت ۶ ماه انجام دهم؟ آن هم با داشتن یک نقشهبردار در شهرداری اهواز.
امینی با بیان اینکه راه شکایت برای من باز است، گفت: استقبال از من با رد صلاحیت از سوی فرمانداری وقت آغاز شد. در ادامه بحث انفصال بود. در بخش حقوقی شهرداری علیه شهرداری کار میشد.
شهردار اهواز بیان کرد: چرا باید خود را به مردم تحمیل کنم؟ تا وقتی هستم در چارچوب قانون و بدون اجازه دخالت در هر موضوعی، کار میکنم. هر کسی باید سر جای خود کار کند.
وی افزود: فامیل بازی، باندبازی و قومگرایی باید کنار گذاشته شود. پدر اهواز را همین حرف و حدیثها درآورده است.
منبع ایسنا