اجتماعیاخبار ویژه

حمل کالا از طریق خطوط ریلی باعث کاهش تلفات جاده ای و استهلاک جاده می شود/آمادگی راه آهن جنوب برای مشارکت سرمایه گذاران و بخش خصوصی

حمل کالا از طریق خطوط ریلی باعث کاهش تلفات جاده ای و استهلاک جاده می شود

به گزارش خوز۲۴  سعید رسولی، عضو هیات‌مدیره شرکت راه‌آهن ایران عصر امروز در نشست مطبوعاتی که در اداره کل راه آهن جنوب برگزار شد با اشاره به اینکه سومین گردهمایی سراسری مدیران کل راه آهن جنوب فردا در اهواز برگزار می شود، اظهار کرد: باوجود دمای بسیار بالا در اهواز اما تصمیم بر آن شد تا این نشست در اهواز برگزار شود.

 

وی با اشاره به اینکه بررسی مسائل و مشکلات حمل و نقل ریلی این منطقه و پیگیری آنها از اهداف این نشست سراسری است، ادامه داد: احداث راه آهن شمال به جنوب در سال ۱۳۰۶ آغاز شده و اکنون جشن نودمین سال تأسیس آن می گذرد که از همین رو برنامه هایی برای گرامیداشت این روز در نظر گرفته شده است.

 

رسولی با بیان اینکه استان خوزستان از استان مهم در حوزه اقتصادی و اجتماعی است، تصریح کرد: اقدامات بسیار خوبی در جهت توسعه و بهسازی زیرساخت های ریلی استان خوزستان انجام شده است.

 

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون خطرات ایجاد شده ناشی از قرار داشتن ایستگاه های راه آهن در سطح شهر توضیح داد: دولت قبل با این دیدگاه که ایستگاه ها باید خارج از شهر باشند ایستگاه های همدان و رشت را در خارج از شهر ساخت که همین امر مشکلات بسیاری را برای مسافران ایجاد کرده است.

 

عضو هیات‌مدیره شرکت راه‌آهن ایران ایستگاه های راه آهن در تمام کشورها را یک عنصر هویت بخش توصیف کرد و گفت:  نکته مهم آنست که حریم سکونت در اطراف ریل ها حفظ و با اقداماتی ایمنی را در این زمینه بالا برد.

 

وی درخصوص لزوم توسعه حمل بار در خوزستان توسط شبکه حمل و نقل ریلی نیز خاطر نشان کرد: صرفه جویی هفت برابری در مصرف سوخت، حمل و نقل سبز و کاهش ریسک سفرهای جاده ای از مزیت های مهم حمل بار در شبکه ریلی است.

 

رسولی با اعلام این خبر که راه آهن جنوب آمادگی حمل کالا و مسافر را در تمام خطوط دارد، تصریح کرد: حمل بسیاری از کالاها توسط جاده صورت می گیرد که باعث افزایش تلفات جاده ای، استهلاک جاده و ضربه به اقتصاد ملی می شود.

 

پیش بینی ده میلیون و ۸۰۰هزار نفر صندلی در پیک جابجایی مسافر

در ادامه میر حسن موسوی معاون مسافری راه آهن با اشاره به اینکه پیک سفر در خط راه آهن جنوب از اول تیرماه تا دهم شهریورماه است، گفت: در همین خصوص بالغ بر ده میلیون و ۸۰۰هزار نفر صندلی برای جابجایی مسافر پیش بینی کرده ایم.

 

وی با بیان اینکه در همین خصوص شاهد رشد ۱۲درصدی بوده ایم، ادامه داد: در جلسه ای که برگزار شد مسائل مختلف حوزه مسافربری و توسعه ایستگاه های راه آهن مطرح گردید.

 

موسوی در بخشی دیگر از سخنان خود تنوع خدمات ارائه شده در راه آهن را متناسب با سطح سلائق و درآمد اقشار مختلف عنوان کرد و یادآور شد: باتوجه به ظرفیت این اداره کل،  امکان افزایش سطح جابجایی مسافر وجود دارد.

 

بازسازی مسیرهای صعب العبور در شرایط آب و هوایی خوزستان دستاورد مهمی است

همچنین مازیار یزدانی معاونت فنی و زیربنایی راه آهن با بیان این مطلب که در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر راه آهن کشور درحال توسعه است، خاطر نشان کرد: هم اکنون راه آهن کشور را به یک کارگاه عملیاتی مهم در سراسر کشور تبدیل کرده ایم.

 

وی از مهم ترین اقدامات انجام شده در راه آهن جنوب را دو خطه کردن مسیرها دانست و اظهار کرد: بازسازی محور جنوب به طول ۴۷ کیلومتر پس از  ۶۰ سال انجام شده است.

 

یزدانی یادآور شد: بازسازی این مسیر به دلیل وجود پل ها و تونل های بسیار مشکل است از همین رو در ۶۰ سال گذشته این بازاسازی صورت نگرفته است به تعبیر دیگر ۸۰درصد این مسیر صعب العبور است.

 

وی ارتقاء سرعت و تناژ قطارها را از دیگر اقدامات دانست و یادآور شد: این توسعه باتوجه به شرایط آب و هوایی سخت خوزستان بسیار قابل تقدیر است.

 

یزدانی در بخشی دیگر از سخنان خود به وجود مرکز کنترل ترافیک در اهواز اشاره و اظهار کرد: پیشرفته ترین مرکز ایستگاه کنترل در شهر اهواز راه اندازی شده است و هرروز ایستگاه های بیشتری به آن متصل می شوند.

 

معاونت فنی و زیربنایی راه آهن گفت: طبق پیش بینی های صورت گرفته تمام مسیرها تا سال ۹۷ مورد بازسازی قرار می گیرد تا سرعت قطارهای مسافربری را تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت افزایش دهیم.

 

آمادگی راه آهن جنوب برای مشارکت سرمایه گذاران و بخش خصوصی

سپس نورالله بیرانوند معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن با اشاره به اینکه در سطح کشور برنامه های گسترده ای برای مشارکت بخش خصوصی و افزایش سرمایه گذاری ها در بخش ریلی تدارک دیده شده است، توضیح داد: راه آهن جمهوری اسلامی ایران بازگشت اصل و سود سرمایه گذاری را تضمین می کند.

 

وی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز یکی از ریسک های سرمایه گذاری است، ادامه داد: راه آهن بازگشت اصل سرمایه و سود را تضمین می کند همچنین از سویی دیگر سرمایه گذاران این بخش مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده نمی شوند.

 

بیرانوند خوزستان را یکی از قطب های صنعتی کشور عنوان کرد و گفت: استان خوزستان از لحاظ اقتصادی و اجتماعی نیز یکی از استراتژیک ترین استان ها محسوب می شود.

 

وی درخصوص احیاء خط ریلی مسجد سلیمان با هدف صادرات محصولات کارخانه پتروشیمی خاطر نشان کرد: خطوط ریلی خوزستان یکی از تکامل یافته ترین خطوط کشور است.

 

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن درخصوص تجهیز و نوسازی ایستگاه راه آهن اهواز نیز توضیح داد: یکی دیگر از برنامه های ما تجهیز و ساخت مجموعه رفاهی و تجاری با مشارکت سرمایه گذاری داخلی و یا خارجی است.

 

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به ساخت راه آهن شلمچه به بصره اشاره و تأکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران و عراق توافقاتی درخصوص ساخت پل و ۳۵ کیلومتر انجام داده اند. طبق توافق مسئلیت ساخت پل با کشور ایران است که تأمین اعتبار شده و امیدواریم دولت عراق نیز آمادگی خود را اعلام کند.

 

جابجایی یک میلیون تن کالا توسط اداره کل جنوب در سه ماهه نخست سال

در ادامه ابراهیم محمدی قائم مقام معاونت بهره برداری سیر و حرکت با بیان اینکه اداره کل راه آهن جنوب نقش مهمی در شبکه ریلی کشور ایفا می کند، یادآور شد: وجود صنایع مختلف همچون فولاد سازی نقش این اداره کل را در جابجایی بار پررنگ تر می کند.

 

وی افزود: اداره کل راه آهن جنوب و زاگرس حدود یک میلیون تن از مجموع یازده تن حمل کالا در سه ماهه نخست سال را به خود اختصاص داده اند و پیش بینی می شود این رقم تا پایان سال به شش میلیون تن برسد.

 

محمدی از مزایای حمل و نقل ریلی را حمل و نقل سبز، ایمن سازی و کاهش ریسک سفر عنوان کرد و اظهار کرد: سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی نفت کوره از پالایشگاه نیز حدود ۲۵۰هزار تن می باشد.

 

راه آهن در تمام عرصه های کشور به خوبی ایفای نقش کرده است

در پایان محمدرضا نصرت نظامی معاونت توسعه مدیریت و منابع راه آهن با اشاره به اینکه راه آهن در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نقش ایفا می کند، یادآور شد: با تصمیم دولت مبنی بر عدم مشمولیت ارزش افزوده بر سرمایه گذاران راه آهن، قیمت ارائه خدمات در این بخش کاهش یافته است.

 

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش راه آهن درحال حاضر از امنیت بسیاری بالایی برخوردار است، تصریح کرد: بسیاری از خطوط راه آهن از شهرها و روستاها می گذرد که همین امر زمینه فعالیت اقتصادی ساکنان این مناطق را فراهم کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا