اخبار خوزستان

جای خالی بخش خصوصی در تصمیم سازی اقتصادی خوزستان


به گزارش خبرنگار مهر، سید علی بحرینی مقدم عصر امروز چهارشنبه در نخستین جلسه کمیته هماهنگی اتاق های بازرگانی سه گانه خوزستان در سالن جلسات اتاق بازرگانی خرمشهر، ظرفیت اقتصادی خوزستان را بیش از میزان فعلی دانست و گفت: پیشینه خوزستان در پیش از انقلاب نشان می دهد این استان نسبت به برخی استان های کوچک در زمینه صادرات و واردات عقب مانده که باید این عقب ماندگی را جبران کند.

وی با اشاره به منابع مختلف استان خوزستان، افزود: بهره برداری از این امکانات و پتانسیل ها از جمله کارهای بخش خصوصی است. میزان مشارکت بخش خصوصی نیز بر اساس شرح وظایفی است که در قانون برای آنها دیده شده است و به این بخش در راستای تدوین قانون نیز اختیار داده شده است.

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان از نقش کم رنگ بخش خصوصی در اتخاذ تصمیم های مهم اقتصادی انتقاد کرد و گفت: تا کنون نظر مشورتی که منجر به طرح و لایحه باشد از سوی بخش خصوصی ارائه نشده است، در تدوین برنامه ششم توسعه نظر مشورتی به مجمع نمایندگان استان خوزستان ارائه نشد که این می تواند ناشی ازضعف بخش دولتی در جهت دهی به بخش خصوصی باشد.

وی افزود: روحیه مطالبه گری، نقادی و آموزش و پژوهش در اتاق های بازرگانی کم رنگ است و می طلبد بخش خصوصی با تبادل اطلاعات و مشورت در جهت گیری، توزیع و تخصیص اعتبارات تاثیر گذارتر باشد.

بحرینی مقدم در ادامه به وضعیت فعلی اقتصاد استان اشاره و اظهار کرد: خوزستان در حال حاضر در رتبه پنجم مالیاتی است، اقتصاد خوزستان ۱.۵ برابر میانگین کشور، دولتی است.

وی افزود: اقتصاد کشور ۸۶ درصد بانک محور است که خوزستان در امر سپرده گذاری رتبه پنجم را دارد اما در امر اعطای تسهیلات استان بیست و نهم است.

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان این وضعیت را نشان دهنده آمار بیکاری قابل توجه دانست و در ادامه بیان کرد: این شرایط زیبنده استان خوزستان نیست و اعتقاد بر این است که مشکل اقتصاد جز با وجود بخش خصوصی رفع نمی شود.
وی بخش خصوصی را مبتلا به روزمرگی دانست و از ترسیم نقشه راه زمانبندی شده و به کارگیری مشاوران خوب را راهکار برون رفت اتاق های بازرگانی از این وضعیت یاد کرد.

بحرینی مقدم در ادامه از لزوم رشد ۲۵ درصدی صادرات در خوزستان. در سال ۹۶ خبر داد و افزود: می توان در کنار هم و با در کنار هم قرار دادن اندوخته ها بر اساس اولویت ها و به صورت فرآیند محور عمل کرد.

وی انعقاد میثاق نامه میان شورای هماهنگی اتاق های بازرگانی سه گانه خوزستان را خواستار شد و تاکید کرد: هدف از امضا این میثاق نامه کاهش استقلال سه اتاق نیست بلکه باعث هم افزایی می شود.


منبع: مهر خوزستان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا