تاثیر تکنولوژی بر انسان معاصر/ تولید «نقطه» ۴ سال طول کشید
[ad_1]
به گزارش خبرنگار مهر، محمد زارع کارگردان انیمیشن کوتاه «نقطه» از مجموعه انیمیشنهای کوتاه «رویاهای بیداری» است که در گروه سینمایی «هنروتجربه» اکران شده است. او از سال ۱۳۹۰ در زمینه ساخت انیمیشن فعالیت میکند و بیشتر آثارش با تکنیک استاپ موشن تولید شده اند. «دخترک آت آشغالی»، «درخت»، «انسان یا نوعی هیولا»، «آب=زندگی» و «نقطه» از آثار او هستند که در جشنوارههای مختلفی موفق به کسب جوایز شدهاند.
زارع در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره تولید انیمیشن «نقطه» گفت: انیمیشن کوتاه «نقطه» با موضوع رابطه انسان با طبیعت طی مدت ۴ سال در شهر تبریز تولید شده است. ایده این انیمیشن با توجه به روند توسعه تکنولوژی و تغییر تدریجی سبک زندگی انسانها و تأثیراتی که ابزار تکنولوژی و شبکههای اجتماعی بر زندگی روزمره انسانها میگذارند، شکل گرفت.
وی افزود: این انیمیشن با تکنیک استاپ موشن عروسکی تولید شده و در ساخت آن سعی بر این شد که در تمامی مراحل تولید از جمله ساخت دکور، عروسکها و همچنین مرحله متحرک سازی، از بهروزترین روشها و ابزار در جهت افزایش کیفیت تولید استفاده شود.
کارگردان انیمیشن کوتاه «نقطه» درباره علت انتخاب تکنیک استاپ موشن عروسکی برای ساخت این اثر توضیح داد: انتخاب این تکنیک در درجه اول به این علت بود که با توجه به موضوع فیلمنامه، باید تمایزی بین زندگی مجازی (دیجیتالی) جاری در صفحات نمایش و زندگی واقعی جاری در محیط خانه و شهر محل زندگی کاراکتر اصلی داستان ایجاد میشد و استاپ موشن به دلیل نزدیکی بیشتر به واقعیت، بهترین انتخاب ممکن بود.
وی ادامه داد: از طرفی علاقه شخصی من به این تکنیک و تجربهای که به واسطه تولید آثار قبلی داشتم، باعث انتخاب استاپ موشن برای تولید «نقطه» شد. نزدیک به ۴۰ نفر از دوستان هنرمند در تولید اثر همکاری کردند و هر کدام با توجه به تخصص و تجربهای که داشتند، نقش مهمی در بالا بردن ارزش کیفی آن ایفا کردند.
زارع در پاسخ به این سوال که «نقطه» را در کجای کارنامه هنری خودش میبیند، گفت: بیشتر آثاری که در زمینه انیمیشن کوتاه کارگردانی کردم مربوط به طبیعت و انسان است. طبیعت برای من جلوهای از پاکی و زیبایی است و همیشه سعی کردم به بهانههای مختلف به آن نزدیک شوم. معتقدم انسان هر چقدر از طبیعت دورتر شود خصلتهای پاک و سادگی خود را از دست میدهد.
وی در ادامه بیان کرد: زندگی مدرن علیرغم همه امکانات مثبت و ارزشمندی که برای بشر فراهم کرده، باعث شده است نوعی پیچیدگی و سردرگمی در زندگی انسانها به وجود آید و شادی و لذت بردن از زندگی تا حد زیادی تحت الشعاع قرار گیرد. کودکان و نحوه رفتار آنها قبل و بعد از مواجهه با پدیدههایی مانند شبکههای اجتماعی، بازیهای رایانهای و … بهترین مثال برای این موضوع است. سعی کردم در بستر داستانی که در آینده اتفاق میافتد به این موضوع بپردازم و با نگاهی فانتزی و اغراق شده تصور خودم را از نتیجه این روند و مشکلاتی که میتواند، ایجاد کند به تصویر بکشم.
کارگردان انیمیشن کوتاه «نقطه» اکران شدن این انیمیشن را فرصتی ارزشمند دانست و عنوان کرد: امکانی که برای اکران انیمیشنهای کوتاه توسط گروه سینمایی «هنروتجربه» فراهم شده است فرصت بسیار ارزشمندی برای ارائه این آثار به عموم مردم و آشنایی آنها با این گونه آثار است.
وی یادآور شد: از طرفی برای هنرمندان این رشته انگیزهای مضاعف ایجاد میکند که با توان بیشتری در این زمینه فعالیت کنند، چون قبل از این تنها محل نمایش این آثار در جشنوارهها بود و امکانی برای نمایش همگانی فراهم نبود. به سهم خودم از این اتفاق خوشحالم و امیدوار هستم همچنان پویا و پر قدرت ادامه پیدا کند. به نظرم علاوه بر اکران در سینماها، میشود این آثار را به صورت عمومی برای طیف گسترده دانش آموزان و دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی به نمایش گذاشت، چون هر کدام از این تولیدات میتواند دارای محتوای غنی آموزشی برای رشد فرهنگی و اخلاقی باشد.
مجموعه انیمیشنهای کوتاه هنری «رویاهای بیداری» از روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه هر روز در سینماهای منتخب گروه سینمایی «هنروتجربه» در تهران و روزهای چهارشنبه هر هفته در سینماهای شهرستانها به نمایش درآمده است.
مجموعه انیمیشنهای کوتاه هنری «رویاهای بیداری» شامل ۱۰ انیمیشن به نامهای «آدم خانگی» به کارگردانی مرضیه ابرار پایدار، «جمشید؛ مرثیهای بر یک اسطوره» به کارگردانی معین صمدی، «داش آکل» به کارگردانی هاجر مهرانی، «دشت گلهای زرد» به کارگردانی حسین آقامحمدی، «قطعه تنهایی» به کارگردانی الهه قمیشی، «کلنل» به کارگردانی پرستو کاردگر، «گنجشکک» به کارگردانی الهه فلاحیان، «نقطه» به کارگردانی محمد زارع، «همیشه گمشدهای هست» به کارگردانی مسعود صفری، «باغ پادشاه» به کارگردانی ایرج محمدی رزینی است.
این بسته انیمیشن مناسب مخاطبان بالای ۱۲ سال است.
[ad_2]
منبع: مهر